• Mussla­n
    Äldre 30 Jan 23:13
    28623 visningar
    21 svar
    21
    28623

    Bebis som bara vrider huvudet åt vänster. Nån mer?

    Vår 4-månaders dotter har en tendens att vilja vrida huvudet mest åt vänster. Åt höger vrider hon oftast inte, och när hon gör det så vrider hon inte fullt ut, hon tycker det är bekvämast att låta bli.

    Hon suger även BARA på vänster tumme, vilket gör att hon ofta håller huvudet åt vänster. (Även hela nätterna) Så det har liksom blivit att hon gillar att ha huvudet åt vänster och inte åt höger.

    Vi tycker inte att det är nåt konstigt med detta, vi tycker att det har sin naturliga förklaring, i och med att hon som sagt suger på vänster tumme och ligger så hela nätterna. Vi tror liksom att muskler och senor "vant sig" vid att ha huvudet vridet bara åt ett håll.

    Men på BVC verkar de tycka att det är oroande. Vi har t.o.m. fått en remiss till en barnsjukgymnast på sjukhuset flera mil härifrån, även fast vi sa att vi nog inte tyckte det behövdes, att vi själva skulle försöka komma tillrätta med det.

    Jag tycker bara det verkar lite överdrivet?! Är det så himla farligt?! Vi ska på sjukgymnastens inrådan försöka vänja bebisen vid att titta mer åt höger, för självklart är det inte bra om bebisen fortsätter att bara titta åt ett håll och det blir värre och "stelnar" där...

    Men jag måste ändå fråga - är inte detta ett ganska vanligt fenomen? Och är det så himla allvarligt? Kan en sådan här "vridenhet" vara tecken på nånting allvarligare, eller varför var BVC så envisa med att kolla upp det på sjukhuset?

    Vi frågade även sjukgymnasten om bebisens "vänstervridenhet" betyder att hon blir/är vänsterhänt (eftersom jag är det), men han hävdade att vänsterhänthet inte ska visa sig förrän i 5-årsåldern och att en "vänsterhänthet" (att barnet föredrar att använda bara ena handen) i såhär låg ålder är ett "dåligt tecken" som tyder på att hon har en försvagad högerarm!!! Det lät ju inge bra!

    Nån mer i samma sits? Nån mer med ett vänstervridet barn? Blev hon/han vänsterhänt sedan?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-31 23:40
    Vill tillägga att sjukgymnasten sa att det INTE rörde sig om torticollis, utan en mildare form av "vänstervridenhet". Bebisens huvud är inte snedställt och hon KAN titta åt båda hållen, hon föredrar dock vänster. Hon har heller inte svårt att använda högerhanden, men föredrar ändå vänster.

  • Svar på tråden Bebis som bara vrider huvudet åt vänster. Nån mer?
  • Äldre 30 Jan 23:19
    #1

    har inte så mycket erfarenhet av det, men bvc kanske oroar sig för torticollis?
    dvs att huvudet kan bli snett.

  • Äldre 30 Jan 23:20
    #2

    vår son ligger också mest åt ett håll, minns inte nu åt vilket bara. men de har inte sagt att det är oroande, men vi ska försöka ha honom på mage då hans huvud blir lite felformat. Han är 3 månader.

    Jag är själv vänstetrhänt och det syntes nästan direkt säger min mamma.

    inget vidare svar men :)

  • Quinny
    Äldre 30 Jan 23:24
    #3

    Inte "vänstervridet" men ett "högervridet" barn har vi här men, nu blir ju JAG orolig...är det något att oroa sig för? det har inte jag gjort iaf, har inte ens tagit upp det med vårat BVC...dom är så nonchalanta här, och så fort man tar upp något som man varit lite orolig för, så får man ett svar tillbaka som om man bara är en nojjig småbarnsförälder som oroar sig i onödan...hursomhelst, jag o sambon tror helt enkelt att det är hennes favoritsida att ligga/sova på. hennes högeröra var till och med lite konstigt när hon föddes, liksom lite ihoptryckt på någe vis, så hon hade säkert högersidan som favorit även i magen

  • Mussla­n
    Äldre 30 Jan 23:26
    #4

    Quinny skrev 2009-01-30 23:24:01 följande:
    [citat]
    Inte "vänstervridet" men ett "högervridet" barn har vi här men, nu blir ju JAG orolig...är det något att oroa sig för? det har inte jag gjort iaf, har inte ens tagit upp det med vårat

  • Mussla­n
    Äldre 30 Jan 23:27
    #5

    Quinny skrev 2009-01-30 23:24:01 följande:


    Inte "vänstervridet" men ett "högervridet" barn har vi här men, nu blir ju JAG orolig...är det något att oroa sig för? det har inte jag gjort iaf, har inte ens tagit upp det med vårat BVC...dom är så nonchalanta här, och så fort man tar upp något som man varit lite orolig för, så får man ett svar tillbaka som om man bara är en nojjig småbarnsförälder som oroar sig i onödan...hursomhelst, jag o sambon tror helt enkelt att det är hennes favoritsida att ligga/sova på. hennes högeröra var till och med lite konstigt när hon föddes, liksom lite ihoptryckt på någe vis, så hon hade säkert högersidan som favorit även i magen
    Nej, jag tycker inte heller det är nåt att oroa sig för. Men på vårt BVC verkade de tycka det, vilket gjorde mig lite fundersam! Tydligen "ska" inte spädbarn vara höger/vänsterhänta! Det fattar jag inte riktigt, jag tycker det borde vara naturligt att även bebisar har en favoritsida när de sover o.s.v...
  • Babyba­lo
    Äldre 30 Jan 23:33
    #6

    Kan dottern greppa saker med båda händerna eller använder hon enbart den vänstra då också?

  • Äldre 30 Jan 23:37
    #7

    Vår son var också vriden sina första månader. Tror det var åt vänster. Vi gick till sjukgymnasten och fick massor av övningar att göra för att han skulle bli lika rörlig på båda sidorna. Han fick diagnosen torticollis och det var precis som du skriver, att bebisen "vant sig".
    "Vi tycker inte att det är nåt konstigt med detta, vi tycker att det har sin naturliga förklaring, i och med att hon som sagt suger på vänster tumme och ligger så hela nätterna. Vi tror liksom att muskler och senor "vant sig" vid att ha huvudet vridet bara åt ett håll."

    Men det är ju inte så bra om man blir för ensidig i den åldern. Då ligger man och sover oftast också med huvudet på bara en sida och eftersom huvudet fortfarande är mjukt så "stelnar" det sedan snett och blir inte alls vacker, man kan till och med få små "horn" i pannan.

    kolla här
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Torticollis
    och här
    http://torticollis.dinstudio.se/text1_2.html

    Jag tycker absolut att ni ska ta chansen att gå till sjukgymnasten när ni nu fått en remiss.


    Att det har någonting med vänsterhänthet att göra tvivlar jag starkt på.

  • Mussla­n
    Äldre 30 Jan 23:44
    #8

    Babybalo skrev 2009-01-30 23:33:14 följande:


    Kan dottern greppa saker med båda händerna eller använder hon enbart den vänstra då också?
    Hon kan greppa saker med båda händerna. Hon är lika aktiv med båda händerna. Det är bara det att hon suger på vänster tumme.
  • Quinny
    Äldre 30 Jan 23:45
    #9
    LMH33 skrev 2009-01-30 23:37:42 följande:
    Vår son var också vriden sina första månader. Tror det var åt vänster. Vi gick till sjukgymnasten och fick massor av övningar att göra för att han skulle bli lika rörlig på båda sidorna. Han fick diagnosen torticollis och det var precis som du skriver, att bebisen "vant sig". "Vi tycker inte att det är nåt konstigt med detta, vi tycker att det har sin naturliga förklaring, i och med att hon som sagt suger på vänster tumme och ligger så hela nätterna. Vi tror liksom att muskler och senor "vant sig" vid att ha huvudet vridet bara åt ett håll." Men det är ju inte så bra om man blir för ensidig i den åldern. Då ligger man och sover oftast också med huvudet på bara en sida och eftersom huvudet fortfarande är mjukt så "stelnar" det sedan snett och blir inte alls vacker, man kan till och med få små "horn" i pannan. kolla här sv.wikipedia.org/wiki/Torticollis och här torticollis.dinstudio.se/text1_2.html Jag tycker absolut att ni ska ta chansen att gå till sjukgymnasten när ni nu fått en remiss. Att det har någonting med vänsterhänthet att göra tvivlar jag starkt på.
    Oj, usch nu blir ju jag ännu mera orolig, vilken dålig förälder jag känner mig som nu våran tös blir ju 6 månader nu, skulle jag tagit tag i detta för längesen och pratat med dom på bvc om det ju (förlåt TS om jag själ lite av din tråd, hoppas det är OK) dock ligger våran tös mycket på magen, rullar runt, greppar saker likabra och lika mkt med båda händer, och vi har inte sett att hennes huvud skulle vara snett öht....men anledningen till att jag faksiskt inte tagit upp detta med vårat BVC är just pga att vi har blivit dumförklarade när vi oroat oss över andra saker (som att hon kan vrida ena armen ett helt varv, när hon hade skräp i ögat som aldrig gick bort exempelvis..) DET var ju minsann inget att oroa sig för... men nu ska jag ta upp detta med bvc nästa vecka vi ska dit!
  • hinder­bana
    Äldre 30 Jan 23:56
    #10

    Det har inget med vä-hänthet att göra, precis som LMH33 skriver. Ta råden på allvar och följ det som sjukgymnasten säger. Det är viktigt för barnet att vara "liksidig" i sitt rörelsemönster om du förstår vad jag menar.

    Hjälp din bebis till att kunna röra sig normalt!! Läkare och sjukgymnaster kan bara ge anvisningar och instruktioner, sen är det upp till föräldrarna att hjälpa bebisen med träning så att den rör sig på samma sätt hö-vä. Också jätteviktigt att kunna vrida huvudet lika mkt åt båda håll, tex för balansen när man ska börja gå och sitta.

    Lycka till!

Svar på tråden Bebis som bara vrider huvudet åt vänster. Nån mer?