• Con
    Äldre 11 Aug 09:52
    3911 visningar
    45 svar
    45
    3911

    Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?

    Det diskuteras ju ivrigt om höjt tak och att männen skulle vara hemma mer om det höjdes.

    Jag vet med mig att jag absolut skulle vilja ha halva tiden om vi hade råd med det, men när man ligger en bit över taket, så förlorar man mycket pengar.

    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?
  • Xerxez
    Äldre 11 Aug 10:39
    #0

    Forskningen ger lite svar

    Det är ändå så redan att det är de högutbildade och högavlönande som idag tar ut flest pappadagar. Den grupp man skall sätta in insatser mot är såldes de lågavlönade "lågutbildade". Där finns det stora sociala trycket kvar från kompisar, arbetsgivare etc.

  • bjden
    Äldre 11 Aug 10:39
    #0

    Jag skulle i vilket fall kunna vara hemma längre om taket höjdes.

  • Vinga1­972
    Äldre 11 Aug 11:05
    #0

    Nej, vi delar lika redan idag. Vi kommer att vara hemma 9 månader vardera. Vi tjänar båda mer än Försäkringskassans tak (kvinnan mer än mannen).

    Jag tror inte alls att en ökning av taket skulle få fler män att vara hemma längre. Pengarna är ett svepskäl som används av både män och kvinnor. Även om alla skulle få 80% av länen så får ju den som tjänar mycket pengar mycket mindre än vanligt. Man flyttar bara diskussionen upp til en högre lönenivå.

    De som tar ut mest föräldraledighet är de som idag tjänar mest, inte de lågavlönade som inte alls påverkas av var taket går.

    Det är för oss en principfråga. Barnet har rätt till båda sina föräldrar.

  • Pappa Ante
    Äldre 11 Aug 11:21
    #0

    Vid vilken gräns går FK:s tak?
    Räknar dom på årsinkomst eller "timlön*40h vecka*48 veckor"? Spelar rätt så stor roll för mig eftersom jag jobbar mycket övertid så jag har ju en mycket högre årsinkomst än vad jag skulle haft om jag jobbade 40h veckor, är ni med på vad jag menar?

  • Chaljo
    Äldre 12 Aug 18:42
    #0

    Jag skulle absolut vara hemma om taket höjdes. Som det är nu så är alla pengar bokade långt innan lön, så det går inte på annat sätt. Fast jag har kvalitetstid på helgen istället!

  • Äldre 13 Aug 00:45
    #0

    Nej, hur mycket jag har stannat hemma har inte styrts i någon större utsträckning av föräldrapenningens storlek. Jag har nog varit hemma så mycket som jag kunnat vara om jag velat ha kvar jobbet.

  • bängol­le
    Äldre 13 Aug 11:31
    #0

    hade nog velat vara hemma mer om man verkligen fick ut 80%.

  • Con
    Äldre 13 Aug 16:05
    #0

    Jag tycker att det är så orättvist att jag inte kommer att ha råd att vara hemma lika länge som min fru

  • MrM
    Äldre 13 Aug 17:26
    #0

    Jag skulle absolut vara hemma längre om ersättningen var högre. Jag arbetar i princip som egen företagare och står för merparten av hushållets inkomst och det kommer att bli väldigt kännbart ekonomiskt för oss när jag är hemma. Tyvärr, kommer jag nog att ta ut de flesta pappadagarna istället för semester.

    Utan att ha räknat ordentligt på det hela så ger ett överslag att vi kommer att få en inkomstsänkning i hushållet på ca 40% när jag är hemma (då har jag bara räknat på nettolönen, den ekonomiska förlusten är i själva verket högre eftersom jag även måste dra ner pensionsinbetalningar och annat under denna tid).

    Vinga1972's teorier om svepskäl och att en höjning av taket bara skulle flytta diskussionen upp till en högre lönenivå kan jag absolut inte skriva under på. Vi har fasta utgifter som inte täcks av de få kronor som staten behagar betala tillbaka av våra skattepengar, dvs att vi måste ta av sparkapital för att jag skall kunna vara hemma. Att flytta upp diskussionen till en högre lönenivå kommer i alla fall att ge ett antal barn mer tid med, i första hand, sina fäder.

    Mvh

  • Aquilo­n
    Äldre 14 Aug 00:02
    #0

    80% av full lön? Då hade min hustru fått hota mig med hagelbössan för att få dagar överskrivna.

Svar på tråden Skulle ni vara hemma mer om de höjde taket?