• Anonym
    Äldre 5 Feb 15:28
    45370 visningar
    128 svar
    128
    45370

    Lön som Telefonförsäljare??

    Ska på intervju imorn om telefonförsäljning. Håller tummarna att jag får d =)
    Tänkte höra med nån som jobbar med det och va snittlönen brukar va på ?
    Och om det är ett svårt jobb?

  • Svar på tråden Lön som Telefonförsäljare??
  • Anonym
    Äldre 5 Feb 15:36
    #1

    Beror på om det är någon grundlön och hur hög den är? Och hur stor provisionen är?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 15:38
    #2

    får reda på allt imorn ,men d står i annonsen fast + provision
    och rörlig+ provision.. vad menad med rörlig lön?

  • KlasSt­ures mamma
    Äldre 5 Feb 15:40
    #3

    Jag jobbade två veckor som telefonförsäljare. Inget jobb för mig kan vi väl säga! Avskydde att sitta inne hela dagarna framför en dator... Jag minns inte riktigt vad jag hade i tim lön. Var typ 70-75kr/timmme. Sen var det provission utöver det. MEN!!! Om man inte sålde en viss mängd så fick man inte ut timlönen. Så de två veckorna tjänade jag 100,50 kr. Läs igenom anställningsavtalet ORDENTLIGT!!! Även det finstilta... Jag tyckte det var jätte svårt men det är ju så olika!

  • Betong­Morsa
    Äldre 5 Feb 15:42
    #4

    lönen e som sagt inge vidare, va på intervju i december och där erbjöd de 50 kr/h + provision då...o bara kvällar o helger...så inte min grej. Vissa passar nog för det perfekt, men inte jag

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 15:42
    #5

    Ja ska kolla upp noga ABSOLUT
    Har hört att många avskyr d jobbet men jag älskar att sitta vid datorn och prata i tele så tror d kommer passa mig =)
    e glad att jag ev kommer få ett jobb.
    bara d e lön inom rimlig gräns =)

  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 15:55
    #6

    Jag arbetar som "telefonförsäljare" och har en beräknad årsinkomst på 626 tsek.
    Jobbet kan vara mycket stimulerande och innebära mycket positiva möjligheter.
    för vissa passar det ju inte, men kan ändå säga att det verkligen är värt ett shoot.
    att inte tjäna pengar som telefonförsäljare är omöjligt, om man verkligen VILL tjäna pengar. (Såvida man inte blir blåst på sin lön då)
    Vad du får för lön är lite beroende på hur hög grundlön du får.
    En duktig säljare vill helst ha en hög provision, en mindre duktig säljare eller oerfaren säljare kanske hellre vill ha en grundlön och inte så hög provision.

    De högre lönerna får du om du har en hög provision, men många som jag känner inom branschen har en garantilön mellan ca: 20 000 -30 000 kr, en del har iofs högre, men de har fått jobba sig till det.

    Grattis till intervjun.
    Ställ gärna frågor til mig om du har några

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 16:03
    #7

    Hej missimo84 och tack för svaret.
    Kan kanske ställa lite fler frågor imorn efter intervjun ? =)
    Har aldrig jobbat som telefonförsäljare men dom va mycket intresserade av mig och känner att d skulle kanske passa mig eftersom jag just älskar att babbla i tele.
    Eftersom jag aldrig gjort detta förut kanske en grundlön skulle passa mig bättre och låg provision och sen kanske jobba sig uppåt.Vad vet jag
    Hoppas hoppas ialf att d e nåt att börja med eftersom jag har sökt jobb i ett halvår nu utan resultat

  • englaa
    Äldre 5 Feb 16:06
    #8

    det är olika! Beroende på hur bra man säljer o företaget man jobbar på!

    Min sambo är telefonförsäljare... jobbar bara på provision, han tjänar ALDRIG under 20.000.

    jag har också börjat nu.. har 65 grundlön, + provision, fick jag upp timlönen till 113kr, första dagen jag jobbade där.. :) så de e olika..


    Vackraste född 29/9-07
  • Missim­o84
    Äldre 5 Feb 18:21
    #9
    Anonym skrev 2009-02-05 16:03:26 följande:
    Hej missimo84 och tack för svaret.Kan kanske ställa lite fler frågor imorn efter intervjun ? =)Har aldrig jobbat som telefonförsäljare men dom va mycket intresserade av mig och känner att d skulle kanske passa mig eftersom jag just älskar att babbla i tele.Eftersom jag aldrig gjort detta förut kanske en grundlön skulle passa mig bättre och låg provision och sen kanske jobba sig uppåt.Vad vet jagHoppas hoppas ialf att d e nåt att börja med eftersom jag har sökt jobb i ett halvår nu utan resultat

    Telemarketing branschen är en av de lättaste branscherna att få en fast anställning inom. Det är ganska sällan man hör om säljare som går på vikariat eller timmar


    Hoppas det går bra för dig.


    Personligen så skulle jag inte vilja byta bransch, då jag nog inte kommer kunna få/utbilda mig till ett arbete med bättre betalt, eller bättre förmåner.


    T.ex. resor, tjänstemobil, dator, bonusar, priser e.t.c. Så välkommen in i en väldigt rolig värld.


    Sen behöver man inte direkt oroa sig för att bli arbetslös heller


    Jag är ju föräldraledig nu, men några företag har hört av sig och vill att jag ska komma och jobba hos dem när jag ska tillbaka igen. I vilken annan branch händer det liksom? såvida du inte är VD för volvo då


    Tycker du ska försöka proba på en grundlön alternativt en garantilön, men i övrigt provision. Det tycker jag är rätt så förmånligt. Det betyder att provisionen är hög,  men att du som minst kan få ut en viss summa per månad.


    För det är via provisionen som både du och ditt företag tjänar pengar. Har du t.e.x en "hög" grundlön på tex. 20 000 kr, så kanske du inte kan komma upp i mer än 25 00kr med provis.


    Däremot om du bara går på provis så är ju gränserna inte lika tydliga.


    På ett ställe jag arbetade på för ca: 2 år sen, så fanns det en kille som gick på bara provis, han pockade ut 100 000kr i lön flertaet ggr.

  • Tricis
    Äldre 5 Feb 18:22
    #10

    Missimo84 skrev 2009-02-05 18:21:53 följande:


    Telemarketing branschen är en av de lättaste branscherna att få en fast anställning inom. Det är ganska sällan man hör om säljare som går på vikariat eller timmar
    det där stämmer absolut inte.
Svar på tråden Lön som Telefonförsäljare??