• Arvegi­l
    Äldre 13 Feb 21:29
    3547 visningar
    11 svar
    11
    3547

    Hur mycket kostar det i Dublin?

    Jag och fästmannen åker på en kortsemester till Dublin tors-sön i mars. Jag undrar om någon varit där nyss och vet ungefär hur mycket mat, buss i stan osv kostar?
    Vi har ingen aning om hur mycket pengar vi ska ha med oss, och nu känner jag mig lite villrådig. Man vill ju inte åka dit med för lite pengar, men känns å andra sidan onödigt och riskabelt att ha med sig mer än vad man gör av med.

    Vi har tänkt äta frukost på hotellet, vet inte vad den kan kosta heller, förslag? Middag, samt besöka några museum mm. Hotell osv är redan betalt. Det vi behöver pengar för är mat, nöje och transport.

    Tack på förhand!


  • Svar på tråden Hur mycket kostar det i Dublin?
  • babyMo­i
    Äldre 13 Feb 21:36
    #1

    Hej!

    Vi var i Dublin för ett par år sen och hade det jättemysigt även om staden var mycket mindre än jag trott.

    Mitt minne av priser är att det var ungefär som här hemma, inte dyrare men heller inte särskilt billigt. Det är renare och trevligare än London men som sagt mycket mindre (shopping finns det dock gott om! )

    Jag kan verkligen rekommendera Guinness-museet, utsikten från baren är fantastisk, annars är det mest att vandra runt i stan och ha det bra som gäller. Vi ångrade efteråt att vi inte åkte ut på landet en eftermiddag men det är ju en smaksak.

    Hoppas ni får en bra semester!

  • Äldre 13 Feb 21:49
    #2
  • Arvegi­l
    Äldre 13 Feb 22:11
    #3
    babyMoi skrev 2009-02-13 21:36:22 följande:
    Hej! Vi var i Dublin för ett par år sen och hade det jättemysigt även om staden var mycket mindre än jag trott. Mitt minne av priser är att det var ungefär som här hemma, inte dyrare men heller inte särskilt billigt. Det är renare och trevligare än London men som sagt mycket mindre (shopping finns det dock gott om! ) Jag kan verkligen rekommendera Guinness-museet, utsikten från baren är fantastisk, annars är det mest att vandra runt i stan och ha det bra som gäller. Vi ångrade efteråt att vi inte åkte ut på landet en eftermiddag men det är ju en smaksak. Hoppas ni får en bra semester!
    Tack!
    Guiness Warehouse har vi bokat och betalat biljetter till, och jag antar att det är samma sak som du menar? Ska iallafall bli jättespännande och kul!
    evaoregon skrev 2009-02-13 21:49:55 följande:
    Här är en länk med lite info. boards.bootsnall.com/dublin-is-not-expensive-...
    Tack för länken!
  • Deia
    Äldre 13 Feb 23:26
    #4

    Flygbussen kostar ?6 enkel och ?10 t.o.r. Eller så kan ni kan ta buss 16A som går utanför terminalen. Den går till O'Connell St. och kostar ca ?2.

    Frukost och allt att äta är dyrt. Tidigt på kvällen kan man äta "Early Bird Meny" som är prisvärd. Många museer har gratis inträde (förrutom spec. utställningar).

    Dublin är fantastiskt!

  • Pokerg­irl
    Äldre 14 Feb 12:54
    #5

    Dublin är en trevlig stad. Något dyrare än i Sverige, ffa att äta. frukost går loss på en hundralapp per person.

    Vi gjorde av med 15000 på en weekend. Då var hotellet inkluderat.

  • Äldre 14 Feb 23:10
    #6

    hej, bor i dublin, sager som nagon annan sa att det ar lite dyarare i dublin an i sverige, sen beror det ju pa vad ni ska gora. Det gar klart att hitta billigt men ar ju svart nar man inte kanner till stan. Vart ska ni bo?

  • Tjoflö­jt
    Äldre 15 Feb 09:39
    #7

    Missa inte Penneys, den irländska varianten av Primmark. Dom har bättre utbud i Dublin också än i England tycker jag.

  • Arvegi­l
    Äldre 15 Feb 12:36
    #8
    lilla mej skrev 2009-02-14 23:10:50 följande:
    hej, bor i dublin, sager som nagon annan sa att det ar lite dyarare i dublin an i sverige, sen beror det ju pa vad ni ska gora. Det gar klart att hitta billigt men ar ju svart nar man inte kanner till stan. Vart ska ni bo?
    Vi ska på bo
    Lansdowne Hotel 27-29 Pembroke Road, Ballsbridge
    Dublin

    Vet du ungefär var det ligger?
    Pokergirl skrev 2009-02-14 12:54:53 följande:
    Dublin är en trevlig stad. Något dyrare än i Sverige, ffa att äta. frukost går loss på en hundralapp per person. Vi gjorde av med 15000 på en weekend. Då var hotellet inkluderat.
    Oj jösses. Så mycket kan inte vi göra slut på. För oss är vi uppe i 2300 kr för flyg t/o/r 2 pers + 2500 kr för hotellet tors-söndag.. så runt 5000 kr med andra ord. Vi hade inte tänkt växla in mer än 3000 kr... men då räcker inte det alltså då kanske??
  • Arvegi­l
    Äldre 15 Feb 12:37
    #9
    Tjoflöjt skrev 2009-02-15 09:39:05 följande:
    Missa inte Penneys, den irländska varianten av Primmark. Dom har bättre utbud i Dublin också än i England tycker jag.
    Förlåt för en okunnig men, är det öl eller vad är det du pratar om? Oskyldig tack för tipset iallafall!
  • Tjoflö­jt
    Äldre 15 Feb 14:41
    #10

    Arvegil skrev 2009-02-15 12:37:39 följande:


    Förlåt för en okunnig men, är det öl eller vad är det du pratar om? tack för tipset iallafall!
    Shopping! :)
  • Äldre 15 Feb 17:15
    #11

    Ballsbridge ar ett fint omrade och inte sa lang fran citycentre, Dublin ar uppdelat i nr alla jamna nr ar pa sydsidan om floden Liffey och alla ojamna nr ar pa nordsidan. Ballsbridge ar Dublin 4. citycentre ar Dublin 1-2 sa ni ar ju inte mitt i stan men det tar ca 10 min med buss eller kortare med taxi, fast taxi ar valdigt dyrt sa forsok att halla er till lokaltraffik. Pennyes ar en stor billig affar typ som HM fast billigare. Vill ni shoppa ska ni halla er till graftonstreet Dublin 2, eller Hennry street Dublin 1. Vill ni puba sa kommer ni sakert hamna i templebar, men det ar en riktig turist falla, ganska sunkigt och dyrt, fast det har bra atmosfar for en helg visit, det ar inget stalle man gar till nar man bor i dublin. Ni kan aven ta Luasen (sparvagnen) fran Stephens green till dundrum ( ga av i Ballalley) sa kommer ni till ett stort shopping centre. Vil ni se fin natur ska ni forsoka ta er till wicklow , de gar bussar fran Dawsonstreet till bla glendalough. dawsonstreet har ganska manga bra pubar och resturanger. Sa alltsa pa syd sidan DUBLIN2 ar graftonstreet, Dawsontstreet och luasen till dundrum. Sen pa andra sidan floden i DUBLIN 1 har ni Oconnell street med massa turistiga affarer och de flesta bussar gar darifran. Hennry street ar bra for shopping. Tror nog ni kan hitta billigare resturanger och pubar har, fast nordsidan ar lite mer downtown och sydsidan ar mer upptown.Fraga garna mer om du undrar. Ha det sa kul.


    Arvegil skrev 2009-02-15 12:36:47 följande:
    Oj jösses. Så mycket kan inte vi göra slut på. För oss är vi uppe i 2300 kr för flyg t/o/r 2 pers + 2500 kr för hotellet tors-söndag.. så runt 5000 kr med andra ord. Vi hade inte tänkt växla in mer än 3000 kr... men då räcker inte det alltså då kanske??
Svar på tråden Hur mycket kostar det i Dublin?