• asyr
    Äldre 16 Aug 23:11
    8113 visningar
    418 svar
    418
    8113

    Varför bär man slöja??

    Hej .

    Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

    Varför bär man slöja?????

    Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

    Är bara så himmla nyfiken bara.

  • Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Sabira­h
    Äldre 17 Aug 23:25
    #0

    Hej!

    Man bär slöjan i lydnad till Gud, det är en sorts dyrkan till Gud helt enkelt (det är iallfall den avsikten man skall ha när man tar på sig sjal)

  • zozo
    Äldre 18 Aug 10:27
    #0

    Hallå ja!
    En del av svaret på -Varför en muslimsk kvinna ska bära slöja, är det som syster Sabirah skrivit, det är en uppmaning från Allah beskriven i Koranen. Att bära den är ett litet bevis på att man följer Allahs uppmaningar. Dels handlar det om en sorts synlig identitet. Uppmaningen grundar sig i två saker, dels som ett sorts "skydd" mot "fel" blickar av motsatta könet, dels som ett synligt attribut att vi valt att följa Allah.
    Tyvärr, på ett sätt, har slöjan idag fått alldeles för tung och negativ publicitet. Bärandet av slöjan, ska vara en personlig sak mellan kvinnan och Allah, inte pådyvlad i sitt vara eller icke vara av någon annan än henne själv. Intentionen är viktigast oavsett.

  • asyr
    Äldre 18 Aug 12:10
    #0

    Men i villken ålder ska man börja bära slöja??????????

    Det finns ju faktiiskt barn som bär slöja!!!!!

    Är det när Pappan säger det då eller............

    Tycker att det borde vara svårt för en liten tjej att fatta detta beslut.

  • MINI25
    Äldre 18 Aug 12:12
    #0

    man skall väl börja bära slöja när man fått sin mens, eller?

  • Sabira­h
    Äldre 18 Aug 15:33
    #0

    Asyr du säger att du bara är så himla nyfiken... varför svarar du inte fint tillbaka då?
    Detta e något som skall vara flickans eget beslut!
    om hon väljer det, hur ung hon än är, så skall föräldrarna säga NEJ du får inte eftersom du fattar inte det ännu?! skulle du neka din dotter ifall hon sa att hon inte vill ha korta kjolar för hon inte vill visa sina ben och hon vill ha långa istället o tvinga henne ha korta, för hon e för ung för att fatta ett sådant beslut?

    JA det finns folk som tvingar, men detta är inte tillåtet, man kan uppmana och påbjuda det goda, men inte tvinga. om folk gör det är det deras problem och dem komemr få stå till svars för det på domedagen.

    Det blir obligatoriskt antingen när hon fått sin mens, könshår eller hår underarbmarna, för då e hon inne i puberteten, annars när hon är 15 år.
    men om hon vill så kan hon ha det innan, hon får "hasanat" typ belöning för det men om hon inte har får hon inga synder.

  • fipa
    Äldre 18 Aug 15:41
    #0

    jag tror inte att en 4 åring ännu har kunnat "finna sin egen tro" så pas att hon tänker att hon ska bära slöja för att hedra gud. så när jag ser 4 åriga tjejer som är heltäckta så man endast ser deras ögon, då har jag mycket svårt att tro att de själva bett om att få gå ut så. och jag har sett många sådana heltäckta barn, inte minst under de några få riktigt heta dagarna i sommar. när jag själv svettades som en gris trots att jag var lättklädd såg jag en liiiten liten tjej helt täckt i mörk burkha eller vad kallas det?

    som sagt har jag mycket svårt att tro att lillflickan själv utsatte sig för en sådan plåga frivilligt.

  • fipa
    Äldre 18 Aug 15:43
    #0

    måste tjejen själv gå fram till sina föräldrar och visa att hon fått könshår??? eller kommer nån och inspekterar henne? låter mycket konstigt om jag får säga så..

  • elmah
    Äldre 18 Aug 15:47
    #0

    ''måste tjejen själv gå fram till sina föräldrar och visa att hon fått könshår??? eller kommer nån och inspekterar henne? låter mycket konstigt om jag får säga så..''

    fipa, jag tycker faktiskt att du har formulerat dig helt fel. vissa av oss muslimer kan ta åt sig pga din dåliga uttalande
    vem har sagt att det går så tillväga?

  • fipa
    Äldre 18 Aug 15:48
    #0

    ingen har sagt så, därför frågade jag. eftersom någon annan skrev att det blir obligatoriskt när man kommer i puberteten! tänk om man är blyg och inte vågar säga det? finns det nån som kontrollerar det iallafall?

  • fipa
    Äldre 18 Aug 15:49
    #0

    ber om ursäkt ifall jag förolämpat någon.

Svar på tråden Varför bär man slöja??