• Pappa Pu
    Äldre 3 Mar 13:36
    12620 visningar
    28 svar
    28
    12620

    Jämställdhetsbonus

    Enligt en ny lag förra året ska man få 3.000 kr/mån extra om man tar ut lika. Har någon en enkel (till skillnad från Försäkringskassan) förklaring till hur det funkar?

  • Svar på tråden Jämställdhetsbonus
  • Äldre 4 Mar 13:15
    #1

    Nej, det går per definition inte att enkelt förklara något som Förkrånglingskassan gör. Men jag kan tipsa om att bonusen är proportionell. Man måste inte ta ut exakt lika mycket f-ledighet för att få den. Ett par där mamman tar rubbet får ingen bonus alls. Ett par där pappan tar lite ledigt får lite bonus. Ett par som delar exakt lika får max bonus.

  • Äldre 4 Mar 13:39
    #2

    Dessutom får man det som en skattereduktion, inte utbetalt på kontot direkt.

    Men man kan ansöka om jämkning för att ta del av det direkt om man vet att man får bonus iofs.

    Jag har inte satt mig in i det så mycket eftersom sonen föddes bara några månader före det började gälla.. ;(

  • Äldre 6 Mar 08:27
    #3

    Först måste mamman och pappan ta ut varsina tre månader innan det går att räkna på bonusen. Det som är utöver beräknar FK hur jämställt det är och sedan får man ansöka till slutet av det året man vill ta ut den och så kommer bonusen året efter som ett skatteavdrag.

    Så runt ditt barns student ser du din bonus....

  • qwerty­66
    Äldre 13 May 02:03
    #4

    urklipp från... hör och häpna.. fk.se

    Svar: Du frågar om storleken på jämställdhetsbonusen. Den är lika med halva dagsinkomsten för den förälder som arbetar, men högst 100 kronor per dag. För att få full bonus krävs alltså en inkomst på minst 200 kronor per dag, vilket motsvarar ungefär 6 000 kronor per månad. Man kan få bonus i högst 135 dagar. Om ni som är föräldrar delar lika på de 270 dagarna som kan överlåtas på den andra föräldern, får ni maximal bonus på 13 500 kronor totalt. Räknar man in de 60 dagarna som inte ger bonus måste alltså varje förälder vara hemma i 195 dagar med föräldrapenning på sjukpenning- eller grundnivå för att få maximal bonus.

    tillsammans med www.forsakringskassan.se/fakta/4131_jamstalldhbonus/ förklarar så tom jag fattar iaf lite vad det rör sig om ...

  • Äldre 13 May 02:09
    #5
    Storpotäten skrev 2009-03-04 13:15:16 följande:
    Nej, det går per definition inte att enkelt förklara något som Förkrånglingskassan gör.
    Dagens sanning x10

    Grr, blir så förbannad på dessa specialregler som bara gäller vissa...
    Kan jag får 3000 kr extra för att vår son är född i Hundens år?
  • Gnagar­n
    Äldre 17 May 23:15
    #6

    -> Add3

    Men detta gäller väl alla barn som är födda 1/7-08 eller senare eller har jag missat nåt?

  • Äldre 17 May 23:20
    #7
    Gnagarn skrev 2009-05-17 23:15:07 följande:
    -> Add3 Men detta gäller väl alla barn som är födda 1/7-08 eller senare eller har jag missat nåt?
    Jag var ironisk!

    Gillar inte när staten skall gå in och försöka detaljstyra hur familjer tar han om sina barn så länge inte barn far illa (och det finns tillräckligt med barn som far illa där staten kan lägga resurser på att hjälpa där det behövs!)
  • Gnagar­n
    Äldre 18 May 08:02
    #8

    Tror inte denna skitsumma spelar så stor roll faktiskt. Lägg till en nolla bakom talen så kanske vi får effekt. Har en polare som fick sitt andra barn för två veckor sedan men inte varit föräldraledig en enda dag ännu (förutom de tio vid födseln) pga av att hans lön är betydligt högre än sin partners.

    Sen är det inte riktigt att styra....de ger bara bonus (och en skitliten sådan) till de som ser till att pappan är hemma lite mer än normalfarsan. Hade de öronmärkt 50% av föräldraledigheten för respektive förälder så kan jag iallafall hålla med om att man försöker påtvinga folk nåt. Nu "hintar" de bara lite att samhället kanske mår bättre om farsorna är hemma mer än vad de brukar nu.

  • Äldre 19 May 01:07
    #9

    Det enda riktigt bra och rättvisa styrmedlet i dessa frågor är att man alltid beräknar föräldrapengen på den som har högst lön. Det skulle ta bort de ekonomiska anledningarna till att många män inte är lediga, utan att straffa dem som av andra anledningar (som staten inte har med att göra) vill bestämma helt själva över sin föräldraledighet.

    Men det skulle ju kosta pengar! Så viktigt är det inte med jämlikhet!

  • Gnagar­n
    Äldre 19 May 09:13
    #10

    Problemet är att det inte skulle få männen att stanna hemma. Däremot skulle det få kvinnor som inte tjänar mycket att kanske få mer i föräldrapenning än de hade haft i lön och då har man inte vunnit nåt alls utan bara gett mer pengar i bidrag till folk.

    Det enda som funkar är att man sätter en gräns på hälften av dagarna åt varje förälder och de inte kan delas upp på annat sätt. Då har man gett familjer valet att välja hur man vill göra, antingen utnyttjar mannen sina dager eller inte.

    Tyvärr är detta det enda som skulle funka. Sen om det är rätt att göra på detta sätt är en helt annan fråga.

Svar på tråden Jämställdhetsbonus