• Shea 1
    Äldre 5 Mar 14:20
    17943 visningar
    27 svar
    27
    17943

    Ni som har Besafe izi kid - en fråga!

    Ni som har en Besafe izi kid x1 eller x2:
    Jag ringde nyss till en babyaffär för att kolla om dom hade den stolen: Nej, vi har hört så många klagomål på att lutningen var för liten så att huvudet åkte fram när dom somnade.

    Fråga till er: Åker huvudet fram på ert barn? (Misstänker att det var ett försäljningstrick eftersom de inte sålde den stolen...)

  • Svar på tråden Ni som har Besafe izi kid - en fråga!
  • Smulan 79
    Äldre 9 Mar 15:37
    #11

    Vi har en X1, Suuper nöjd. Har den i fram. Eftersom vi har ganska skålade säten har vi en kil under. I vanliga läget kan huvudet ramla fram. Men lutar vi tillbaka så blir det perfekt. Vi har också spänt ut den lite mer nu, de monterade den med armen längst i, vilket har blivit lite trångt för fötterna nu. Vår pojk är 2 år & 3 månader. Men nu sitter han helt perfekt igen!

  • Shea 1
    Äldre 9 Mar 17:37
    #12

    Det låter som om de flesta är nöjda! Jag har ringt butiken och bokat tid för "visning". De monterar den också!

  • joskar
    Äldre 10 Mar 09:08
    #13

    Vi har en Izi kid och har problem med att huvudet åker fram när vår son somnar, även när stolen är i tillbakalutat läge. Vi har också skaffat en stödkudde, vilket fungerar bra så länge som man inte svänger kraftigt, för då brukar huvudet lirka sig ut och trilla fram igen... På det hela taget är vi nog nöjda med stolen ändå. Säkerheten får kanske i det här fallet gå före det praktiska.

  • Smulan 79
    Äldre 10 Mar 09:37
    #14

    Bild finns i mitt galleri om ngn är intresserad

  • Elise7­9
    Äldre 13 Apr 15:19
    #15

    Jag har precis köpt en izi kid isofix X1 och det visade sig att dotterns huvud åker framåt så fort hon somnar. Vad är det för stödkudde som ni andra har? Känner mig ganska besviken på stolen, då detta problem borde kunna lösas på något vis av tillverkaren. Stolen kostade ju ganska mycket.

  • the M Bitch
    Äldre 13 Apr 23:19
    #16

    Lutningen på stolen går att åtgärda vid montering. Jag har monterat MÅNGA izi-kid och har lärt mig en del knep som får den att sitta bra.
    Se bara till att det blir bra när butiken monterar in stolen, det ska de kunna fixa.

  • thecar­seatla­dy
    Äldre 14 Apr 11:59
    #17

    Shea 1 skrev 2009-03-05 14:20:01 följande:


    Ni som har en Besafe izi kid x1 eller x2:Jag ringde nyss till en babyaffär för att kolla om dom hade den stolen: Nej, vi har hört så många klagomål på att lutningen var för liten så att huvudet åkte fram när dom somnade.Fråga till er: Åker huvudet fram på ert barn? (Misstänker att det var ett försäljningstrick eftersom de inte sålde den stolen...)
    Det behöver inte vara ett försäljningstrick, för det är nästan det första man får höra av föräldrar som har en Besafe izi kid, dvs. att barnets huvud hänger fram när det sover. Det andra klagomålet är ofta att stolen blir trång allt för fort.

    Varför inte köpa en stol som är säker OCH håller barnets huvud på plats när det sover OCH är godkänd till 25kg på alla platser?
  • Shea 1
    Äldre 14 Apr 12:59
    #18

    Tack för alla tips! Vi har köpt stolen och fick den monterad. Sonens huvud hänger inte det minsta när han somnar, vi behöver inte ens ha stolen "max-lutad". Vi är väldigt nöjda.

  • Äldre 14 Apr 15:35
    #19

    Vi har en Besafe stol, izi kid och en bil med skålade säten. Detta gör att stolen inte får någon bra lutning i viloläget så barnets huvud åker gärna framåt. Det blir lite jobbigt under långturer men fungerar. Dottern har haft sin stol i snart 2 år och vi har åkt på tre långa bilsemestrar med den. I övrigt är stolen kanon!


    .¸¸.·´¯) Dont preach in my church and I wont teach in our school.
  • SuzyQg­irl
    Äldre 14 Apr 21:03
    #20

    Har haft en & det är dålig lutning. Man måste lägga ngt under för att det ska bli bra.

  • Shea 1
    Äldre 15 Apr 10:57
    #21

    Som sagt, vi har redan köpt en

  • Elise7­9
    Äldre 19 Apr 22:28
    #22

    Var iväg till återförsäljaren för att kolla lutningen och vi hade 30 graders lutning vilket är vad de rekommenderade. Ändå tycker jag att dotterns huvud trillar framåt. Vad har ni för märke på era nackkuddar och var har ni köpt dem?

  • Allima­c 2004
    Äldre 19 Apr 22:35
    #23
    thecarseatlady skrev 2009-04-14 11:59:44 följande:
    Shea 1 skrev 2009-03-05 14:20:01 följande: Det behöver inte vara ett försäljningstrick, för det är nästan det första man får höra av föräldrar som har en Besafe izi kid, dvs. att barnets huvud hänger fram när det sover. Det andra klagomålet är ofta att stolen blir trång allt för fort. Varför inte köpa en stol som är säker OCH håller barnets huvud på plats när det sover OCH är godkänd till 25kg på alla platser?
    Några tips?
  • Äldre 19 Apr 22:44
    #24

    Vi är jättenöjda med vår stol. Visst åker huvudet fram ibland men vi har en stödkudde som vi använder då. Att huvudet åker fram har ju att göra med att stolens lutning inte får vara för stor för då blir stolen mindre säker. Dessutom har vi haft samma problem med de Britaxstolar vi haft. Jag tycker Besafe stolen känns otroligt stabil och trygg och alla tester bekräftar ju att det är den säkraste stolen!

  • Äldre 24 May 09:27
    #25

    vad kan man sätta för kil under stolen?

  • Jonna7­9
    Äldre 24 May 16:41
    #26

    Vi hade den först men fick byta den pga för dålig lutning. Det är olika på olika bilsäten så om man provar så vet man ju. I vår bil funkade den inte, vi köpte en britaxhighway istället och i den sitter sonen som en kung.

  • ami
    Äldre 24 May 22:13
    #27

    Vi har en x1 som vi köpte eftersom den då var säkrast enl www.testfakta.se Allt annat fick komma i andra hand. Vi har lagt skumgummi + rullad handduk så det blir lite mera lutning.
    Däremot tycker jag selen är lite kort? I vintras gick vår 2,5 åring i med tjocka vinteroverallen, men HUR gör man denna vintern då Mini blir 3,5 år. Nån som har denna stol till större barn? Vet inte om banden är kortare än i andra stolar.. men det är det enda (framtida) problemet vi har upptäckt.

Svar på tråden Ni som har Besafe izi kid - en fråga!