• Äldre 12 Mar 09:55
    18363 visningar
    25 svar
    25
    18363

    afrohår

    Hej!

    Min dotters hår har blivit extra torrt senaste tiden. Jag tvättar håret en gång i veckan och använder en fet inpackning från dark and lovely, den fungerar väldigt bra. Det som jag funderar över just nu är vad ni andra gör för att fukta håret mellan hårtvättningarna, använder ni någon leave in product som ni kan rekommendera? Har ni något tips på någon sida på internet där det går att beställa någon bra produkt? Fick tips om att använda vaselin i håret på min dotter, är det någon annan som gör det?

    Tacksam för råd

  • Svar på tråden afrohår
  • Linise­n
    Äldre 12 Mar 14:03
    #1

    Hej

    Nu har jag inget barn med afro hår men jag hoppas att det är ok att jag svara ändå.
    Jag har jobbat mer hårprodukter på salong i många år.
    Vaselin i håret är INTE BRA. Det är gjort på restprodukter av mineraloljor och gör inte håret på något sätt mer fuktigt. Snälla använd inte det i hennes hår.

    Satsa på en bra inpackning, för afro hår, eller för mycket torra hår. Loreal har en underbar för mycket torrt hår. Då pratar vi salongsprodukt inte vanliga Loreal som du kan köpa på Ica eller dylikt.

    Det finns schampon för extremt torra hår, bra märken är JOICO, de har ett underbart leave in med som du med fördel kan ha i hennes hår varje dag. Under vinterhalväret blir ju allas hår lite mindre kul men afrohår blir extra torra och spröda.

    Ett bra fuktighetsschampo är A och O, kombinera med ett bra återfuktande balsam, låt hennes sova med inpackning i håret en gång i veckan eller sitt i med den i minst en timma. Hur gammal är hon?

    Du får gärna fråga mer så kan jag se om jag kan hjälpa er.

    Lycka till

  • Skosa
    Äldre 12 Mar 15:29
    #2

    Jag har aldrig haft vaselin i håret på min dotter men hårmajonäs som man köper på afrosalong. Sen är vanliga produkter inte alls lika bra som dom man köper på afrosalong. Du bor inte någonstans där det finns en afrosalong i närheten.
    Jag vet att en del har matolja i håret på barnen en del blandar balsam och vatten i en sprayflaska och använder varje dag.
    Men mycke beror på vad för afrohår ditt barn har min ena dotter har mjukt krulligt hår min andra har hårt.
    När vi har slut på afroprodukter så köper jag sunsilk wave and curls schampo ,balsam och leave in cream som funkar ok .
    Just min ena dotter (snart 9 år) har ofta sitt hår flätat i rastaflätor som vi gör i en salong i örebro och dom sitter ju ca 3-4 månader under den tiden använder vi inte annat än schampo .

  • Äldre 12 Mar 17:38
    #3
    Svar på #1
    Hej!

    Tack för svaren! Min dotter är bara 16 månader än, men har ändå ganska långt hår som jag sätter upp i små toffsar, flätar eller twistar. Hon har inpackning i ca 30 minuter medan jag kammar håret, ska börja ha i den lite längre, efter ditt råd, Linisen. Ok, då vet jag, inget vaselin! Ska se om jag hittar JOICO:s leave in och testa den.

    Linisen, tror du att min dotter behöver toppa sitt hår? eller kan jag bara låta det vara med tanke på att jag vill att det ska växa ut och bli längre. Hon har än så länge aldrig klippt sig. Hur har ni andra som har barn med afrohår gjort? När har de klippt sig för första gången?

    Skosa, nej, har ingen afrosalong i närheten, Örebro är nog faktiskt den närmaste, vad heter den salongen ni brukar gå till?

    Ytterliggare en fråga, bör jag sätta upp håret när det är vått eller när det har torkat. Fick råd på en afrosalong att vänta tills det torkat men det känns som att det blir bättre när jag gör det medan håret är vått.

    Det här håret ger upphov till många frågor! Det känns kul och spännande att lära sig hantera det, jag inser att jag måste ge det en hel del tid:)
  • Skosa
    Äldre 12 Mar 18:15
    #4

    Jag har gjort det när håret är blött.
    Finns två olika i Örebro heter något med afro.
    Jag går helst till den som inte ligger vid krämaren.
    Vart bor du ?

  • Linise­n
    Äldre 12 Mar 18:31
    #5

    Tror man gör som man vill när man sätter upp håret. Det sägs att det slite rmindre på håret om man låter det torka först men jag sätter upp mitt när det är blött så........

    JOICO K-pak serien är kalas, för torra frissiga hår. Funkar också med Moisture serien. Jag är själv lockig och har torrt hår så på mig för det underverk men med tanke på att ett afro hår är torrare och har annan struktur kan du köra med K-pak serien.
    Du kan också göra så att du tar ett salongsbalsam, ett bra med mkt fukt, och hälla lite i en tom sprayflaska och i med vatten, visst leave in är jättebra och jag förespråkar det men det går också bra att göra på detta sätt. Antar att det går en del hos er hemma

    Finns ett som är super L´oréal Série Expert Absolut Repair Créme Balsam.
    Det finns en serie med ett kalas leave in med.
    Inpackningen är att rekommendera, den serien är lite billigare med än JOICOS.

    Som sagt, uppdatera gärna när du botaniserat lite i produktdjungeln!

  • Linise­n
    Äldre 12 Mar 18:35
    #6

    Hittade denna länk.

    Nu har du gjort mig helt arbetsskadad.
    Jag har inte jobbat med detta på 5 år men intresset finns ju kvar

    www.afrohair.se/Fr%C3%A5gor+om+afroh%C3%A5r

  • Ethi
    Äldre 13 Mar 09:04
    #7

    Nu har ju jag pojkar som emellanåt har kortkort hår men emellanåt, som nu, har lite längre. Jag tvättar deras hår med schampo (extra bra är det om man kan använda ett SLS-fritt schampo som inte torkar ut håret lika mycket) kanske en gång varannan månad och med bara balsam/inpackning eller balsam + honung (båda får sitta 5-10 min medan de badar) med 1-1,5 veckas mellanrum. Däremellan sköljer jag bara håret med varmt vatten och stryker in olja, för att få bort damm, skräp och smuts och definiera lockarna. Det finns jättehärlig specialhårolja som t ex den här: lockbutiken.se/oljor/66-oil-blend-for-softer-hair-oparfymerad.html som verkligen är superbra, men jag ska erkänna att jag mest använder mandelolja från apoteket... Eller olivolja, rapsolja eller solrosolja men de är det mer lukt i. Men så har ju inte mina superlångt hår heller, även om storebror börjar prata om att han vill ha "så HÄR stort hår!" och måtta så högt han kan ovanför huvudet, så jag lär väl ta och börja investera på allvar nu tror jag

    En viktig sak som jag känner är att inte använda produkter med silikon eller mineraloljor i, utan bara naturliga produkter som inte lägger sig som en tät hinna på hårstråna utan fortfarande låter håret och hårbotten andas. Det kan faktiskt vara lite knepigt att hitta produkter utan det... Dessutom är jag extremt skeptisk till alla leave-in-produkter, eftersom det oftast innebär att stoppa kemikalier och parfym rätt ned i hårbotten på mina små barn och sen låta den vara kvar där... Så jag använder olja och olja och olja, det känns tryggt

    En sida jag varmt kan rekomendera för information om ämnen (både att undvika och att använda), produkter, skötselråd och lockar i allmänhet, är www.lockig.se

  • Äldre 13 Mar 16:43
    #8
    Svar på #7
    Hej!

    Linisen: jag köpte i somras ett balsam för afrohår just på den salongen som du länkar till här ovan! Jag ska prova att blanda balsam och vatten i en sprayflaska och spraya med. Ska också prova att köpa mandelolja på apoteket, Ethi. Nu känns det som att jag har fått bra råd att börja använda.
    Skosa, jag bor på en liten ort ca 10 mil söder om Örebro.
  • jsmfb
    Äldre 13 Mar 20:21
    #9

    Ethi jag håller med dig vad gäller produkter. De flesta produkter som är för afrohår innehåller mineraloljor, så rena vegetabiliska oljor från apoteket är att föredra. Själv har jag ett lager av diverse hårsalvor från carolsdaughter.com, finns såvitt jag vet inte närmare än London men har man möjlighet att få över från USA så är det ett tips.

  • sgt pepper
    Äldre 15 Mar 21:08
    #10

    Vi fick rådet att alltid kamma vår dotters hår när det är blött, så jag kammar henne varje dag efter morgonbadet. Hon somnar i bärsjalen och då passar jag på att kamma. Hon är 6 månader (men har mycket hår). Vi tvättar hennes hår var tredje dag som vi också fick instruktioner om. Vi har inte varit hemma så länge men jag märker redan skillnad på hennes hår - det är inte så glansigt längre. Så bra med alla tips på produkter.
    Ni som har lite äldre barn, hur går det med kammningen av barnen. Det tar ju tid att kamma igenom och olika åldrar för ju med sig olika prövningar. Bärsjalen lär väl inte funka för kammning hela livet :). Så lite tips inför framtiden vore bra.
    Tack på förhand.

Svar på tråden afrohår