• Anonym
    Äldre 15 Mar 11:21
    35474 visningar
    15 svar
    15
    35474

    Sjukskriven och studera samtidigt?

    Har varit sjukskriven i över en månad pga hjärtproblem. Är samtidigt gravid och kommer snart att gå på HP, vilket känns underbart.

    Nu till mitt problem. Vid sidan av mitt arbete har jag studerat på högskola, tar dock ej CSN, varken bidrag eller lån. Detta har jag ej angett till FK utan jag har bara varit sjukskriven från mitt arbete och fortsatt studera som vanligt. Studierna är på halvfart och sker helt distans. Har jag gjort något olagligt? Får man vara sjukskriven från sitt arbete men fortsätta med sina studier?

    Tanken på att det kanske inte är okej att göra detta slog mig inte förrän idag... Vad gör jag nu? Vad kan hända?

  • Svar på tråden Sjukskriven och studera samtidigt?
  • Anonym (x)
    Äldre 15 Mar 11:25
    #1

    Är du sjukskriven 100%?Isf ligger du illa till.Du kan förlora rätten till sjukpenning och bli anmäld för bedrägeri och återbetalningsskyldig för de pengar som betalats ut.

  • Anonym
    Äldre 15 Mar 11:30
    #2

    Du får ha sjukpenning eller a-kassa och studera om du pluggar på distans och en kurs t.ex matte eller data inte tar mer än 20 veckor. Läser du på heltid har du inte rätt till sjukpenning eller a-kassa utan studiemedel.  Men läs mer på forsakringskassan.se vet inte hur det är med heldistans.

  • Anonym
    Äldre 15 Mar 11:33
    #3

    Jag tror att du kan komma undan med det om du studerade innan du blev sjukskriven. Men normalfallet är ju att man inte kan gå på sjukpenning och studera, för om man är för sjuk för att jobba så är man ju också för sjuk för att studera, även om det är på distans.

    Men jag skulle faktiskt ringa FK och prata med dem om det. Men kanske vara anonym? Eller låta någon vän ringa åt dig. Det är ju onödigt att sätta dig själv i klistret. Om de säger att det är förbjudet så kan du ju alltid avsluta studierna och hoppas att de inget märker.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 11:34
    #4

    Ojdå, det här låter inte bra...

    Får ringa till FK i morgon och tala med dem. Har ännu inte fått själva sjukskrivningen beviljad så det är kanske ännu inte försent att rätta till det? Visserligen har jag varit så trött att jag inte orkat plugga utan ligger långt, långt efter. Men jag har å andra sidan inte kontaktat skolan och angett att jag är sjukskriven. Vad jobbigt allt blev nu! Har inte haft en tanke på detta förut, snacka om bomull i hjärnan när man är gravid...

    Kan tillägga att jag jobbar normalt sett 100% och pluggar 50% och det var från mitt arbete jag behövde vara sjukskriven ifrån pga att jag ej får stressa eller lyfta tungt pga mitt hjärtproblem.

    Men hur blir det med min HP? Får man plugga samtidigt som man får HP?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 11:36
    #5

    Har studerat sen augusti -08. Under hösten -08 tog jag CSN för att skydda min SGI. Detta vet FK om i alla fall.

  • Anonym
    Äldre 15 Mar 11:39
    #6

    jag vet inte om hp.. teoretiskt så får du ju inte jobba för att det kan vara en fara för dig och barnet p.g.a tunga lyft t.ex. Att plugga har ju inte med det att göra. Men FK är kinkiga, bäst du hör med dem, de har säkert någon gräns. och tusen papper som ska fyllas i.....

  • Anonym
    Äldre 15 Mar 11:40
    #7

    Men samtidigt så måste ju stressen öka av att du jobbade 100% OCH pluggade 50%? Det låter ju lite som att din stressnivå kanske hade kommit ner lite om du hade slutat plugga och enbart jobbat?

    Jag tycker du ska ringa till både skolan och FK och berätta. Och sen sätta dig tillbaka och vila. För det är ju inte bra att gå och oroa sig heller när man är gravid och har dåligt hjärta.


    Anonym skrev 2009-03-15 11:34:28 följande:
    Ojdå, det här låter inte bra... Får ringa till FK i morgon och tala med dem. Har ännu inte fått själva sjukskrivningen beviljad så det är kanske ännu inte försent att rätta till det? Visserligen har jag varit så trött att jag inte orkat plugga utan ligger långt, långt efter. Men jag har å andra sidan inte kontaktat skolan och angett att jag är sjukskriven. Vad jobbigt allt blev nu! Har inte haft en tanke på detta förut, snacka om bomull i hjärnan när man är gravid... Kan tillägga att jag jobbar normalt sett 100% och pluggar 50% och det var från mitt arbete jag behövde vara sjukskriven ifrån pga att jag ej får stressa eller lyfta tungt pga mitt hjärtproblem. Men hur blir det med min HP? Får man plugga samtidigt som man får HP?
  • bebek
    Äldre 15 Mar 11:42
    #8

    Ja! kära du jobba 100% och plugga 50%..
    varför inte ta tillvara på hp:n för att relaxa och rå om dig själv!
    Bygga lite bo hemma:)

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 11:45
    #9

    Ni har rätt, hade jag inte pluggat och jobbat samtidigt så hade jag säkert inte fått hjärtproblem som var stressutlöst. Nu går min sjukskrivning ut idag och jag skall åter börja jobba i morgon. Har tre veckor kvar att arbeta innan min HP börjar. Kommer dock bara arbeta halvtid eftersom jag bett om semester så att det inte blir för mycket.

    Jag ringer FK i morgon och ber om att få prata med min handläggare. Bättre att säga som det är och att jag helt glömt bort att berätta för dem att jag studerat samtidigt. Kanske skall jag ringa skolan först och meddela dem? I värsta fall får jag ingen sjukersättning alls, och då handlar det om tre veckor och det får jag helt enkelt klara mig utan. Rätt skall vara rätt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 12:16
    #10

    Men är det någon som vet om man får plugga samtidigt som man får HP?

    Kanske lika bra att jag hoppar av studierna? Det jag gjort under denna månaden som jag varit sjukskriven är att ha varit delaktig i ett grupparbete som skedde distans. Tentan om en vecka kommer jag inte att göra då jag ej läst den 700 sidor tjocka kurslitteraturen som jag borde gjort...

  • bebek
    Äldre 15 Mar 20:44
    #11

    du får fråga när du ringer fk:)

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 10:42
    #12

    Pratade med kundtjänst på FK idag. Hon skulle skicka ett meddelande till min handläggare och skulle det vara några konstigheter så kommer han att ringa upp under dagen eller morgondagen.

    Såg dock att jag fått pengar från FK idag, vilket betyder att min sjukskrivning gått igenom vilket glädjer mig men samtidigt är jag rejält oroad ifall detta kan tolkas som ett bedrägeriförsök. Fortsättning följer när handläggaren ringer upp mig...

  • Äldre 17 Mar 10:08
    #13

    Om du redan pluggade + jobbade kanske det inte är ngt problem. Problemet ligger väl i att du som sjukskriven får pengar fast du inte jobbar för att du är för sjuk för att jobba. Visar det sig då att du kunnat ägna dig åt en annan grej som att plugga kanske de tar det som att du visst hade kunnat jobba, åtminstone halvtid, och därmed kunnat förtjäna sjukskrivningspengarna genom arbete.

  • Anonym (Ankan­)
    Äldre 25 May 17:00
    #14

    Hej

    undrar precis samma sak. har jobbat 100% och pluggat 50%. Haft ett besvärtligt diskbråck i ca 4 mån som nu blivit värre.Sjukskriven sedan 3v. vilket innebär att jag inte kan sitta. Jag har legat i soffan och läst. om jag nu gör tentan på fre kan man bli utan sjuklön då? Det är en hemtentamen som jag kommer att göra ståendes vid strykbrädan, om det hade varit en vanlig salstenta hade jag aldrig fixat det. Men jobba har jag intekunnat eftersom de inte har höj och sänkbara skrivbord plus att mitt arb är fysiskt. Hur är det för Anonym , man vad sade din FK handläggare? Blir du återbetalningsskyldig nu?

  • Marge7­5
    Äldre 2 Jun 13:05
    #15

    Jag var (eller är) i samma sits, och ringde helt enkelt upp min handläggare och frågade. Jag har jobbat heltid och sedan gått en distanskurs på halvfart i ämnen som jag redan kan men vill ha poäng i, och blev sedan heltidssjukskriven från jobbet av medicinska skäl.

    Handläggaren frågade lite om hur mycket jag behövde göra för kursen, och sa att om det bara handlade om att skriva en tenta och ligga lite i soffan och läsa (ja, riktigt så uttryckte han det kanske inte, men ni fattar) så såg han inga problem med det. Hade det däremot varit en kurs som krävde närvaro på föreläsningar, labbar etc så hade det varit en annan sak. Sen har jag inte varit i form för att skriva tentan heller, så det kommer inte att bli några poäng tagna. Men det är en annan historia!

Svar på tråden Sjukskriven och studera samtidigt?