• Tussil­ago09
    Äldre 21 Mar 10:17
    48616 visningar
    14 svar
    14
    48616

    Tovig katt, hjälp!

    Min långhåriga katt har fått hela magen full med tovor, jag känner mig som världens sämsta =/

    De går inte att kamma ut så nu återstår bara rakning vilket jag tycker känns lite läskigt att göra själv. Någon som vet om man kan lämna katten till en vetrinär och låta dem raka henne? Eller blir man anmäld för vanvård av djur då? Hur mkt brukar det kosta?

    Tack!

  • Svar på tråden Tovig katt, hjälp!
  • Äldre 21 Mar 10:19
    #1

    Du blir inte anmäld för vanvård men se till att hålla henne rakad eller kamma henne ordentligt i fortsättningen. Det gör riktigt ont för en katt att ha tovor. Hur mycket det kostar beror på om hon behöver sövas eller inte.


    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • LuMa
    Äldre 21 Mar 10:30
    #2

    Nej, du blir inte anmäld men det är viktigt att du far och får det upprett eftersom det lätt kan bli bölder under tovorna om man låter det gå för långt.

    I framtiden kan du lätt själv klippa bort dom innan dom blir för stora.
    Det lättaste är om man är två. En som håller i katten och en som klipper. Lägg en långtandat kam mellan tovan och skinnet och klipp sen på ovansidan av kammen, då riskerar du inte klippa i skinnet på katten.

  • Äldre 21 Mar 10:34
    #3

    Vi brukar lämna in vår katt till veterinär på "renovering" en gång om året. De söver katten och rakar bort tovor. Det brukar gå på runt 800 kr. Det kostar 500 kr att söva katten.

    Utöver det har vi köpt en trimmer och rakar bort småtovor själva. Men ibland sitter tovorna fast i huden så det kan göra ont på katten och den kan behövas sövas.


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Tussil­ago09
    Äldre 21 Mar 10:42
    #4

    Tack för svaren! Jag brukar kamma henne, men uppenbart inte tillräckligt ofta! Helt plötsligt var de bara där...

    Ska göra ett sista försök att reda ut dem själv, annars blir det veterinären.

  • Äldre 21 Mar 17:44
    #5

    Om kissen fått tovor helt plöttsligt kanske det behövs en hälsokoll också.

  • Äldre 21 Mar 18:12
    #6

    Jag använder en kam som tar bort underull på hundar på min katt. Det fungerar så där. Får bort de flesta tovorna med den.

  • Äldre 21 Mar 18:15
    #7

    Vissa hundtrimmare kan även klippa katter, det kan vara värt att ringa runt och kolla. Det är oftast billigare än veterinär.

  • Mylta
    Äldre 21 Mar 18:15
    #8

    om kissen är långhårig kanske det är skönt att bli av med lite päls nu när det börjar bli varmare ute.... vi har rakat vår hankatt två gånger och det syns på honom att han tycker att det är skönt. och han tycker nog att han är fin med... vi har lämnat in honom till en djuraffär där de trimmar. i vaket tillsånd. vi vet att han är snäll och inte fräser eller klöser, annars är det nog bäst under en sövning....


    Mylta with stars
  • Äldre 21 Mar 18:17
    #9

    Mitt tips är att försöka klippa bort dom värsta tovorna innan du borstar henne så ska du se att de går mkt bättre!

    Spelar ju ingen roll hur hon ser ut bara dom försvinner!

  • vinter­lärka
    Äldre 21 Mar 18:27
    #10

    Min katt är fet i pälsen och den tovar sig lätt. Har provat massor produkter och kamma är omöjligt.
    Vi rakar henne en gång i halvåret och hon tycker det är jätteskönt. Hon blir som en annan katt efteråt!
    Sövning kostar omkring 300 kronor och rakning 400 kronor. Rakningen görs hos en tjej som är inhyrd hos veterinären som trimmar hundar och katter. I sövningen tror jag en undersökning ingår också.
    Jag tycker det är alldeles för dyrt egentligen, men vad gör man?

    Lycka till med katten!

  • Buster­78
    Äldre 24 Mar 12:50
    #11

    lämna in för rakning!!! sen köper du spray som är som balsam för katten som du sprayar pälsen med när du borstar den! då försvinner även det statiska i pälsen som ofta orsakar tovor! sen när du köper mat köp mat med omega 3 och omega 6 i det ska va bra för deras päls! Har själv en hane nu som är rakad som en mohikan, över ryggraden finns pälsen kvar men inte på låren! Har även en hona som ska lämnas in nu för en trimmning!
    klart du inte blir anmäld för att du är mån om din katt! säger någon nåt så vet du ju själv att det är för att som andra tidigare sagt, att katten får ont under tovorna! heldre renrakad och utan besvär än en katt som har ont och blir arg när du klappar på den!
    Lycka till!

  • piraja
    Äldre 24 Mar 12:55
    #12

    Åk till en vet och raka den, sen köper du en speciell tång som "skär" stråna så att det inte blir knutar. Finns på bland annat Hööks. Vi hade också grymma problem med våran, men sedan vi köpte den har han inte haft en tova.

    Jag rekommenderar dig inte att klippa den, du klipper lättare än du tror i huden, då den följer med och det är svårt att se.

    Lycka till :)

    www.hooks.se/product.aspx&deptid=197&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

  • Tyson 77
    Äldre 24 Mar 13:48
    #13

    Rakning låter som en bra idé.
    Min bortgågna perser rakade jag var 3-4 månad. Jag gjorde det själv med en proffs-trimmer och han var vaken. Finns många "djur-salonger" som rakar katter som inte behöver sövas. Om det är ok att kamma den brukar det inte vara så svårt att raka dem.
    Han tyckte att det var jätteskönt! Speciellt på våren och sommaren.

    Försök som sagt att klippa bort tovorna innan du kammar. Annars kommer det göra väldigt ont.

  • evita
    Äldre 25 Mar 22:00
    #14

    min perser brukade jag talka med barntalk/puder... det gjorde att hon var tovfri...

Svar på tråden Tovig katt, hjälp!