• Äldre 23 Mar 19:01
    15683 visningar
    12 svar
    12
    15683

    Uppsägningstid, hur länge vid timanställning?

    Jag jobbar som timanställd inom handels och ska säga upp mig.
    Jag har inte fått skriva på något anställningsavtal och jag har varit där i ca 1 år.
    Hur lång uppsägningstid har jag då? Någon som vet, vilka regler som gäller vid sådant.

  • Svar på tråden Uppsägningstid, hur länge vid timanställning?
  • Äldre 23 Mar 19:02
    #1

    Om du inte har skrivit på något avtal så har du rätt att gå imorn vad jag vet.

  • Äldre 23 Mar 19:08
    #2

    Hmmm.... ok...

  • Äldre 23 Mar 19:12
    #3

    jepp, du kan gå precis när du vill!


    (¯`°?.¸ ♥ღ ¸.?°`¯) www.tinali.blogg.se/gravid (¯`°?.¸ ♥ღ ¸.?°`¯)
  • Äldre 3 Apr 14:01
    #4

    Hej,
    vile bara kolla så detta ff stämmer?

    Om man bara har timanstäl. och inte skrivit på något avtal, kan man alltså i stort sett gå redan imorgon?   

  • Äldre 3 Apr 14:05
    #5
    JellyBean skrev 2013-04-03 14:01:45 följande:
    Hej,
    vile bara kolla så detta ff stämmer?

    Om man bara har timanstäl. och inte skrivit på något avtal, kan man alltså i stort sett gå redan imorgon?   

    Det är inte säkert då även muntliga avtal gäller. Har du fått tider som du har gått med på att jobba kan arbetsgivaren i princip kräva att du jobbar de passen, eller i alla fall de som faller under den normala tiden för uppsägning på ditt jobb enligt fackliga avtal osv, vanligen en månad.   
  • Äldre 3 Apr 14:11
    #6

    Har du inget avtal kan du gå imorgon ja, jag jobbar som chef inom handels. Sen att du vågat jobba utan avtal är korkat.
    Jobbar du två veckor utan avtal är chefen skyldig dig en fast tjänst ;)

  • Äldre 3 Apr 14:21
    #7
    Lisamarie skrev 2013-04-03 14:11:20 följande:
    Har du inget avtal kan du gå imorgon ja, jag jobbar som chef inom handels. Sen att du vågat jobba utan avtal är korkat.
    Jobbar du två veckor utan avtal är chefen skyldig dig en fast tjänst ;)

    Hur menar du utan avtal?
    Jag får avtal under tidens gång.
     fast tjänst även om det bara är nbågra timmar hit o dit? 
  • Äldre 3 Apr 14:27
    #8

    Har du inte skrivit ett avtal, ett kontrakt så har du inget kontrakt. Ja även om du bara jobbar några timmar hit och dit, jobbar du två veckor utan kontrakt så är din chef skyldig dig en fast tjänst. För det är chefens uppgift att skriva avtal med dig.

  • Äldre 30 May 22:17
    #9

    Läskigt okunniga många tycks vara, särskilt om ni ska ge råd. Ett avtal är ett avtal, du behöver inte ha ett påskrivet kontrakt för att ha ingått ett anställningsavtal (även om det givetvis är att föredra om det uppstår en tvist). 

  • Äldre 31 May 01:23
    #10
    Lisamarie skrev 2013-04-03 14:27:33 följande:
    Har du inte skrivit ett avtal, ett kontrakt så har du inget kontrakt. Ja även om du bara jobbar några timmar hit och dit, jobbar du två veckor utan kontrakt så är din chef skyldig dig en fast tjänst. För det är chefens uppgift att skriva avtal med dig.

    Hur då skyldig personen en fast tjänst. Vilken lag säger det?

    Aldrig hört talas om.

     
  • Nelly0­2
    Äldre 31 May 03:22
    #11

    Jag sover nu "ler" God Natt! ZZZzzzZZZzzz!!!!!

  • Äldre 31 May 08:57
    #12
    jassikan skrev 2013-05-31 01:23:45 följande:

    Hur då skyldig personen en fast tjänst. Vilken lag säger det?

    Aldrig hört talas om.

     

    Enligt LAS gäller anställningsavtal tills vidare om inget annat har avtalats. Det är liksom grunden. Sen finns i lag och kollektivavtal andra anställningsformer som ger rätt att tidsbegränsa anställningen. Men får man inget avtal i handen och man inte har kommit överens om annat så är det LAS som gäller och då är ju anställningen tills vidare om man ska vara hård. Nu vet inte jag hur ofta det är så här, för i min värld ska man ha kommit överens om villkoren (lön, arbetstid, anställningsform osv) INNAN man ens börjar arbeta, jag har aldrig stött på detta själv. Och jag är osäker på detta med två veckor. Anställningsavtalet

    4 § Anställningsavtal gäller tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i de fall som anges i 5 och 6 §§


     
Svar på tråden Uppsägningstid, hur länge vid timanställning?