• vanilj­visp
    Äldre 30 Mar 18:27
    21130 visningar
    14 svar
    14
    21130

    Tips och hjälp om bakmaskin

    Hejsan!

    Tänkte köpa en bakmaskin men har inte alls koll på vilka som är bra. Så tänkte att de kanske fanns ngn här som kan hjälpa mig? Har suttit i två timmar nu o läst igenom andra trådar här på FL men inte blivit mycket klokare av det. Har dock kommit fram till lite saker som jag vill ha i en bakmaskin.

    - Vi är bara två vuxna så vill gärna ha möjligheten att göra lite mindre bröd. Bakar hellre små bröd ofta.
    - Vill kunna baka på natten så maskinen ska vara så tyst som möjligt när den arbetar.
    - Helst ska den va i rostfritt stål. Vill ju att den ska matcha de andra sakerna i köket Den inte ta allt för stor plats heller.
    - Man ska ju kunna lägga i frukt o sådant lite senare i under baket. Vill inte behöva gå upp mitt i natten för detta. Så de skulle vara en fördel om det finns ett fack inbyggt i maskinen där man lägger de ingredienserna så kan maskinen kan fixa detta själv.
    - Priset är inte det viktigaste... Hellre betala lite mer o verkligen få en bra maskin som fungerar i många år framöver.

    Hmm har tittat lite på denna;
    www.obhnordica.se/Default.aspx&PID=197&ProductID=2466&ProductNumber=6544&ShopGroupName=Bakmaskin&template=SE-DW-OBHproductdata1.html
    Den ser ju snygg ut om inte annat=) Men är den bra???

    Blir jätte glad över all hjälp jag kan få:D

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 18:48
    www.netonnet.se/index.asp

    Såg att de hade denna på netonet med.. Men de står inte så mkt om den där. Bättre eller sämre än OBHn?

  • Svar på tråden Tips och hjälp om bakmaskin
  • Carro W
    Äldre 30 Mar 18:29
    #1

    Kom in här
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • vanilj­visp
    Äldre 30 Mar 18:47
    #2

    Carro W skrev 2009-03-30 18:29:45 följande:


    Tack! Men det är bla den tråden som jag läste innan jag öppna den här tråden=) Läste alla 30 sidor, phu!
  • Äldre 30 Mar 19:10
    #3

    Jag tror att de flesta är bra. Jag har hört någon klaga över att den blandar dåligt och någon som fått kompakta bröd. Men jag tror att båda dessa "fel" kan avhjälpas med att det är rätt proportioner ingredienser i maskinen så att det blir en bra deg. Och det får man lite prova sig fram till.
    Det beror inte till så stor del vilken maskin man har utan snarare på vilket mjöl man har (kan skilja mellan olika fabrikat) och hur det är förvarat. Vissa mjölsorter drar åt sig mer vätska än andra, mer när det är torrt förvarat etc.

    Sen kan man inte förvänta sig att få lika fluffiga bröd som industriproducerat bröd där man pressar in både luft och vatten med höghastighetsmixrar för att få det att se ut som mer bröd än vad det är (säljer på volym snarare än vikt) och som med diverse tillsatser (en del s.k. processhjälpmedel som inte ens behöver nämnas på innehållsförteckningen) får brödet att verka färskt en hel vecka.
    Jag tycker att en av de stora fördelarna med bakmaskin är just att man själv bestämmer vad man stoppar i brödet och slipper alla de industriella tillsatserna, som mest är till för att lura oss konsumenter.

    Jag har en gammal OBH Nordica som jag är väldigt nöjd med. Den gör små bröd (ca 650 g) men vi laddar den desto oftare. Men eftersom den bara är till låns så har jag också till och från kollat på vad jag skulle vilja köpa när (om) det blir aktuellt (får se när vi ska lämna tillbaks den).

    Den OBH Nordica som du nämner är faktiskt större i mått än den ser ut att vara på bilden. Den är rätt bred och hög. Bakformen är kvadratisk och hög. Fördelen med en hög bakmaskin är att den förhoppningsvis tar mindre bänkyta, men denna gör inte det (jmf mått på andra t.ex. Kenwood www.kenwoodworld.com/en-int/Products/Cooking-and-Baking/Bread-Makers/BM450/). Nackdelen kan vara att den inte kan blanda degen lika bra, men det är som sagt säkert ingen större skillnad.

    Sån där lucka för nötter och frukt som du nämner är det inte många som har och jag tror inte det man saknar det så mycket. Visst är det så att russinen blandas ut och inte blir hela om man sätter den på timer, som när man häller i russinen vid tillsatspipet, men... Då får man väl göra det brödet på kvällen då. Fröer och nötter märks det inte så mycket på. De blir inte lika söndermosade vid knådningen som russin.

    Lycka till i ditt sökande och jag hoppas vi får många svar här, med tips.

  • vanilj­visp
    Äldre 31 Mar 17:46
    #4

    Tack så mkt MBert för ett super svar!
    Hmm det var ju synd att OBHn inte var så liten som jag tänkt mig. Är Kenwood ett bra märke? Har inte hört något om det tidigare. Tyckte om att den du visade hade en högre watt än de andra två maskinerna, och storleken verkar perfekt. Ska titta närmre på den med andra ord.

    Tillsats luckan kommer inte vara avgörande framöver. Spelar inte så stor roll om fröerna blir lite krossade så länge brödet smakar bra.

    Oh Ser verkligen fram emot att själv få experimentera fram olika bröd=)

  • vanilj­visp
    Äldre 31 Mar 21:29
    #5

    Ingen annan som har en bakmaskin där hemma som ni vill tipsa mig om eller avskräcka mig från?

  • Äldre 1 Apr 19:46
    #6

    Jag har läst några som har Kenwood som är nöjda, men vilken modell det handlar om har jag ingen aning om, och vad som skiljer dem åt. Men när jag har läst lite (bl.a. nåt norskt test där Kenwood fick bättre än OBH Nordica) om dem så har den enklaste, billigaste modellen ingen timer alls, vilket jag tycker är en av de stora fördelarna med bakmaskin. Till någon av modellerna fanns möjlighet att köpa till en rund bakinsats (!). Lite kul...

  • vanilj­visp
    Äldre 2 Apr 17:36
    #7

    Usch vad svårt de e att välja! Varför kan de inte bara ploppa fram en perfekt bakmaskin framför ögonen som säger "köp mig, köp mig"??

    Det där med rund bröd är lite sentimentalt för mig. Min farmor bakade alltid runda bröd till oss när vi var små. Fanns liksom inga andra former på bröd för henne=) O de hade dessutom en sådan hård skorpa som de gärna blir när man bakar bröd med en bakmaskin med!

    Well.. kommer hem till sverige om ngn dag så då ska jag ge mig ut på bakmaskinsjack på allvar.

  • Äldre 2 Apr 19:26
    #8

    Vaniljvisp - precis så där är det för mig med! Farmor bjöd nästan alltid på hembakat runt bröd så när jag såg den där runda insatsen så fick jag ännu mer känslan av att brödet i bakmaskin verkligen blir hembakat
    Lite kul att det finns en rund bakinsats...

    Jag var i en butik och såg då OBH Nordicas breadmaster 6542, den vita. Den insatsen var verkligen liten i förhållande till den vi har, en OBH Nordica Home Baker av äldre modell, där insatsen är rektangulär men lika hög som 6542. På Breadmaster står det 600/750 g. I så fall klarar den vi har nästan 1 kg. Men på Inox står det 750/900 g för likadan... alltså den är lika stor/liten som den vita. Hm.

    Jag ska se om jag springer på fler modeller. Det verkar inte vara så vanligt att de har bakmaskiner inne i butik. Synd, för man vill ju gärna se dem live innan man bestämmer sig. Fast å andra sidan så är nog de flesta bra.

  • Äldre 2 Apr 21:06
    #9

    Har du kollat och sett vilka som har rostfria modeller?
    Förutom de märken som nämns här ovan Wilfa, OBH Nordica och Kenwood, så har Tefal en rostfri och Severin en. Sök på nätet så kan du se en skymt av dem.

  • vanilj­visp
    Äldre 6 Apr 09:43
    #10

    Nej!! Skrev precis ett jätte inlägg och så bara försvann det! Attans=(

    Well jag är hemkommen nu iaf och har tom hunnit med att springa i lite affärer. Men har inte blivit klokare av det så är otroligt glad över all din hjälp MBert!

    Har kollat på både OBHs och tefals rostfria live och har väl kommit fram till att jag gillar OBHs utseende och receptsamlingen ska tydligen vara bäst till den. Men tycker däremot inte alls om den lilla insatsen då den är väldigt hög. Tefals maskin är väldigt stor vilket är ett stort minus, men insatsen är ju i gengäld bättre. Dessutom så står det på nätet att den ska vara mkt tystgående. Fast de kanske den inte är i jämförelse med OBHs när de väl kommer till kritan?

    Jag har dessutom kikat på Severins här på nätet, och insatsen till den är ju liggande vilket verkar super! Tyvärr så har jag bara hittat netonnet som återförsäljare till den och de har inte den inne i Malmö för tillfället=( Suck!

    Grejen är den att bakmaskinen är menad som en födelsedagspresent till sambon som fyller år till helgen så det börjar dessutom bli lite bråttom. Men börjar ångra mig nu, hade ju varit så mycket lättare om han med hade kunnat vara med och välja. Jag har ju allvarliga beslutsproblem här=P

  • Äldre 6 Apr 15:21
    #11
    vaniljvisp skrev 2009-04-06 09:43:12 följande:
    Har kollat på både OBHs och tefals rostfria live
    Hur var Tefals rostfria? Det är den som är lite rundad va? Det är ju svårt att se hur den ser ut, och f.a. hur stor den är. Jag har bara sett den på nätet, och tycker den ser rätt bra ut, men vet inte hur den är, behållaren t.ex. Jag tycker generellt att det är svårt att hitta storleksangivelser på nätet, alltså bakmaskinens yttermått så man vet om man får plats med den där man tänkt ställa den, och det är faktiskt det primära. För får den inte plats att stå framme så används den inte....

    Välj absolut inte bakmaskin efter receptsamlingen! Den kan du hitta på nätet ändå, och det finns SÅ mycket andra recept att det inte ska vara det avgörande! Det finns så mycket annat som är avgörande.
    Och jag håller med om att OBH Nordica Breadmaster bakinsats är så liten och hög. Nu har jag i.o.f.s. bara sett den vita (600/750 g), inte "inox", och vad jag förstått på beskrivningen ska inox vara större (750/900 g) men den ser inte ut att vara större... Den vi har är en Homebaker och den har en större bakinsats. Den är rektangulär i botten vilket gör att det blir som en halv men hög limpa. Den har alltså limputseendet.
  • Äldre 6 Apr 18:18
    #12

    Såg tips om en annan rostfri modell i bakmaskinstråden. Här är länken dit:
    www.princess.nl/en/products/600/609/Bread_makers.html
    Där finns flera "Princess Silver..."

  • vanilj­visp
    Äldre 12 Apr 22:25
    #13

    Hej!

    Just nu finns första brödet i bakmaskinen=) Ska bli spännande att se hur de går!

    Vilket problem de har varit att hitta en maskin! Min sambo fyllde år igår (han blev super glad över presenten!) o i torsdags var jag gråtfärdig. Precis alla rostfria bakmaskiner var slut i hela södra delen av skåne! Så tillslut blev det en OBH bread maker. Inte alls lika snygg som de andra=( Men man kan göra bröd på 600g i den o det är iof bra för oss.

    Tefals rostfria är snygg men den är rätt stor så den tar mkt plats i köket. Den är liksom knubbigare/bredare än de andra maskinerna som jag har sett. Dock är insatsen lite mer formad som en limpa jämfört med OBHs insats. Hade jag haft en större kök så hade jag köpt den.

    Tack för all hjälp MBert! Du har verkligen varit en klippa=)

  • Äldre 13 Apr 11:13
    #14

    Så det blev inte OBH Nordica Bread master Inox (den rostfria) då? Synd. För den ger vad jag förstått lite större bröd än den vita trots att den ser lika stor ut. Och så är den lite snyggare...
    Men det är ju jättesvårt att välja när det, för det första inte finns möjlighet att se alla olika modeller tillsammans, och för det andra inte kan testa och jämföra dem.

    Nåja, jag tror och hoppas att du blir nöjd med din OBH Nordica även om det inte blev som du tänkt dig från början.
    Den gamla vi har lånat är vi jättenöjda med men vi har nog talat alldeles för gott om den för nu vill den vi lånat den av ha den tillbaka...
    Sen tror jag allmänt att bakmaskinens popularitet är på väg tillbaka. Många vill baka sitt eget bröd (och veta vad som finns i) utan att ha besväret och offra så mycket tid.

    Hur blev brödet då? Det brukar ta några gånger innan man "kört in sig" .

Svar på tråden Tips och hjälp om bakmaskin