• jojjo1­13
    Äldre 24 Aug 15:40
    2898 visningar
    11 svar
    11
    2898

    Varför är historia ett viktigt ämne?

    Behöver hjälp med att hitta några bra exempel på varför historia är ett viktigt ämne...

    ¤det står helt stilla i mitt huvud idag¤

  • Svar på tråden Varför är historia ett viktigt ämne?
  • Jennie med ie
    Äldre 24 Aug 15:40
    #0

    För att flumma lite: Om man inte vet vad som hände DÅ är det väldigt svårt att förstå varför det ser ut som det gör NU.

  • Shoega­l
    Äldre 24 Aug 15:40
    #0

    För att inte göra samma misstag man gjorde förr? För att bättre förstå nutiden?

  • Shoega­l
    Äldre 24 Aug 15:42
    #0

    För att inte göra samma misstag man gjorde förr? För att bättre förstå nutiden?

  • tjoppa­loppan
    Äldre 24 Aug 15:48
    #0

    Såhär skriver Skolverket om Historieämnet:

    Ämnets syfte och roll i utbildningen
    Historia är en viktig del i all kunskap. Såväl i ett längre perspektiv som i ett nutidsperspektiv har all mänsklig verksamhet och all kunskapsbildning en historisk dimension. Ämnet historia utvecklar kunskaper som gör det möjligt att se sig själv och företeelser i nutiden som led i ett historiskt skeende. Syftet med utbildningen i historia är att utveckla ett kritiskt tänkande och ett analytiskt betraktelsesätt som redskap för att förstå och förklara samhället och dess kultur.

    Ämnet skall stimulera elevernas nyfikenhet och lust att vidga sin omvärld i en tidsdimension och ge möjlighet att leva sig in i gångna tider och de förutsättningar som funnits för män, kvinnor och barn i olika kulturer och samhällsklasser. Detta skall utveckla förståelse av nutiden och vara en grund för att anlägga perspektiv på framtiden. Utbildningen i historia bidrar till att utveckla såväl ett interkulturellt perspektiv som en kulturell identitet utifrån det kulturarv som överförs från generation till generation.

  • RadixL­ecti
    Äldre 24 Aug 15:52
    #0

    Shoegal.

    Churchill sa: "Vi lär av historien att vi inget lär av historien."

  • Shoega­l
    Äldre 24 Aug 15:53
    #0

    RadixLecti: Visserligen, det är ju ingen garanti och med tanke på alla hemskheter som fortfarande sker i världen kan man undra om folk lär sig av historien. Men iaf, det är bättre än ingenting antar jag

  • Äldre 24 Aug 16:29
    #0

    Blir lite nyfiken på varför du söker motiveringar. Vem/vilka är det som ska motiveras?

    Historia behövs för att du ska förstå varför världen ser ut som den gör. Historia som ämne är ju kopplat till en massa andra ämnen, som religion, geografi etc. Det blir ganska olidligt och svårt att vara en del av ett samhälle utan att veta något om dess historia.

    Varför ser staden där jag bor ut som den gör?
    Vad har folk emot nazister?
    Varför talar jag svenska och inte franska?
    Varför firar vi jul, och varför måste vissa gå ur Svenska kyrkan om de inte vill vara med där?
    Varför firar vi midsommar?

    Det finns massor av saker som man gärna vill veta, och de flesta kan mera historia än vad de förstår. Historia är så mycket mera än kungar och datum..

  • jojjo1­13
    Äldre 24 Aug 16:33
    #0

    Miss Cee--- Tack för ditt svar! Det var precis vad jag behövde!!
    Det är bara jag som behöver veta det. Har svårt att komma igång med en historieuppsatts. Jag sitter med en ettåring i knäet och två andra stora uppsatser framför mig. Behövde bara insperation för att veta vad jag ska leta efter..
    Huvudet är alldeles för segt vid denna tiden på dagen

  • Äldre 24 Aug 16:39
    #0

    Vad ska du skriva om?

  • jojjo1­13
    Äldre 24 Aug 16:43
    #0

    Jag ska skriva om historiens betydelse idag och om varför det ser ut som det gör idag i världen. Hitta likheter osv....

  • Äldre 24 Aug 16:51
    #0

    Låter spännande. Lycka till!

Svar på tråden Varför är historia ett viktigt ämne?