• Äldre 4 Apr 21:29
    27844 visningar
    16 svar
    16
    27844

    Hur ställa in rätt höjd på kryckor?

    Hej där!

    Då jag fått order om att vila så mycket det bara går p g a att vänstra höftledkulan är ansträngd (har varit hos läkare som konstaterat det), har jag valt att skaffa kryckor på eget bevåg, beställde dem på nätet idag. Normalt sett röntgar de sådant men då jag är gravid nu är det inte lämpligt. Pratade med min sjukgymnast i fredags men tyvärr är hon på semester de två kommande veckorna och kommer inte tillbaka förrän den 20/4 då jag har tid hos henne, vill inte börja om med någon ny sjukgymnast heller då jag gått hos samma åtminstone över ett år (haft problem med ryggen och ena knäet) så det kändes inte aktuellt att be sjukgymnastiken om råd om detta med kryckorna.

    Hursomhelst har jag aldrig använt kryckor (min sjukgymnast trodde dock att jag skulle få bättre stöd av sådana men att det skulle räcka med gångstavarna jag har, tycker dock inte själv stödet från de sistnämnda är det bästa) och undrar om någon vet hur man tänker när man ställer in höjden på kryckor? Går med andra ord nu med gångstavar som den i sportbutiken hjälpte mig få rätt höjd på men kan jag verkligen bara mäta dem rakt av (de är inte inställbara)? Borde bli lite annat med höjden med kryckor då de ju ger ett annat stöd då eller? Ska kanske tillägga att jag är 163 cm lång i fall det är någon som har några exakta höjdmåttangivelser. Vore otroligt tacksam för svar.

    M V H

    Ulrika

  • Svar på tråden Hur ställa in rätt höjd på kryckor?
  • Maria4­0
    Äldre 4 Apr 21:43
    #1

    Jag är 163 cm, mina kryckor som en sjukgymnast ställt in är inställda på 5:e hålet uppifrån (har totalt 10 hål),

    Vet du hur du ska gå med dem?
    (Kryckorna ska "gå" istället för det onda benet för att avlasta rätt).

  • Äldre 4 Apr 21:45
    #2

    Stort tack för det snabba svaret! Nej, jag vet ju inte det heller, antog bara att det är som när man går som "vanligt", d v s med vänster fot och höger krycka samtidigt eller?

  • Maria4­0
    Äldre 4 Apr 21:55
    #3

    Du går såhär, nu tänkerjag mig att du har ont i höger fot/ben.

    Samtidigt som du flyttar fram höger fot så flyttar du fram kryckorna så de går parallellt, dvs kryckorna och höger fot, lyfter, är i luften och tar mark samtidigt. Kryckorna blir som "extraben". Vänster fot (som är frisk) får klara sig själv utan hjälp.

    Träna lite så du får in takten, du märker då att avlastningen blir "rätt".
    Hoppas du förstår hur jag menar.

  • Äldre 4 Apr 22:01
    #4

    Då förstår jag, 1000 tack för hjälpen och lycka till framöver!

    M V H

    Ulrika

  • London­Annika
    Äldre 4 Apr 22:02
    #5

    hej! här har du en van kryckgångare.

    många gör felet och går "vanligt" med kryckor, precis som du skev du fubderade men det är tyvärr fel.. du använder båda kryckorna för att avlasta det onda benet. Precis som maria40 sa.

    om ang längden... jag tycker sjäv det är bekvämasr om armbågen precis slutar övanför den grå pinnen. Och för att göra det skönare för handflatena så man inte får MILJONEr av blåser brukar jag linda in dem med diskunderlägg.

  • Maria4­0
    Äldre 4 Apr 22:05
    #6

    Mätte; min armbåge slutar också precis ovanför där pinnen/kryckan tar slut, som LondonAnnika skrev.

    Funderade också på om höjden kanske kan påverkas av om man har långa ben & kort "kropp" eller tvärtom.

  • Äldre 4 Apr 22:06
    #7
    jagälskarallaminabarn skrev 2009-04-04 21:45:54 följande:
    Stort tack för det snabba svaret! Nej, jag vet ju inte det heller, antog bara att det är som när man går som "vanligt", d v s med vänster fot och höger krycka samtidigt eller?
    Ja om ingen sagt något annat.

    När du håller i kryckan med rak arm ner ska kryckan gå i marken, du känner om den är för hög eller låg. Testa dig fram.

    Om vilket hål beror på vilken sorts krycka (vilken tillverkare)
    Har börjat inse att folk hellre talar om en, än till en.
  • Äldre 4 Apr 22:08
    #8

    Jo tips är att köpa tejp som man har till tennis racket och linda runt handtagen. Bra grepp och mjukare.


    Har börjat inse att folk hellre talar om en, än till en.
  • zippis
    Äldre 4 Apr 22:23
    #9

    Så här mäter du in rätt höjd.

    Låt din arm hänga fritt ut med sidan. Stå rakt med lika mycket vikt på bägge fötterna och fötterna i axelbredd. Låt någon annan (eller du själv med andra handen) hålla kryckan bredvid den hängande armen. Handtaget på kryckan ska då vara vid handledsknölen. DÅ är det rätt höjd!

    LYcka till!

  • Äldre 4 Apr 23:31
    #10

    Stort tack snälla ni för alla svaren, suveränt att det finns människor som er! Varmt lycka till framöver önskar jag er alla.

  • Maria4­0
    Äldre 5 Apr 08:18
    #11

    Kom på en sak till. Om du använder bara EN krycka, kan vara praktiskt ibland att ha en hand "fri" så tänk på att den kryckan ska vara i den motsatta handen, dvs om höger ben är ont/ska avlastas då ska kryckan vara i vänster hand.
    Man går på samma sätt som när man har två kryckor, dvs kryckan och onda benet förflyttar sig samtidigt.

  • London­Annika
    Äldre 5 Apr 08:38
    #12

    Hur går det med kryckorna?

    Får du till gången?

  • Äldre 5 Apr 20:52
    #13

    Hej igen!

    Tack återigen för svaren! Jag har ännu inte fått kryckorna, beställde dem igår på nätet men ville fråga i tid här i fall det skulle vara svårt att få svar. Berättar hur det går när jag väl har kryckorna här.

  • Äldre 10 Apr 00:56
    #14

    Nu har kryckorna kommit och det går rätt bra, tycker de är ett suveränt bra stöd. Är bara fundersam på hur man ska gå i trappor med dem? Det är mitt vänstra ben som fått sig en rejäl törn, någon som kan beskriva hur jag gör dels uppför och dels nedför en trappa? Skulle bli jättetacksam för svar.

  • Maria4­0
    Äldre 11 Apr 16:42
    #15

    Uppför, det friska benet först, nedför det "törnade" benet först.

    Nyfiket, varför köpte du kryckor istället för att långtidslåna gratis?

  • Äldre 11 Apr 21:28
    #16

    Maria40:

    Tack så mycket för svaret! Saken är den att min sjukgymnast är på semester och kommer tillbaka först den 20/4 och för att få hyra (fattade det som att de tar en avgift på sjukgymnastiken) hade jag blivit tvungen att gå till en annan sjukgymnast vilket inte känns något vidare när jag haft samma jättelänge, åtminstone över ett år, p g a bl a problem med ryggen. Allt bottnar nog egentligen i min övervikt om sanningen ska fram, hade precis börjat på överviktsmottagningen på Sahlgrenska när jag blev oplanerat gravid, får ta upp det efter graviditeten har de sagt.

Svar på tråden Hur ställa in rätt höjd på kryckor?