• Anonym (vad felas?­)
    Äldre 15 Apr 19:15
    72057 visningar
    20 svar
    20
    72057

    För höga ASAT, ALAT och GT beror på vad??

    Fick en kopia på labbresultatet idag. Ska träffa läkare längre fram.
    Vill säga en sak först: Jag dricker INTE alkohol eller äter mediciner. Tar på sin höjd lite vin eller vanlig cider då vi grillar på sommaren.

    Varför kan då dessa värden vara förhöjda?(normalvärden i parentes)

    ALAT=2,41    (<0,76)
    ASAT=1,35    (<0,61)
    GT=1,3         (<0,76)    

    Hb är på 140, så det ligger bra liksom alla andra prover som togs

  • Svar på tråden För höga ASAT, ALAT och GT beror på vad??
  • Anonym
    Äldre 15 Apr 19:16
    #1

    Jag hade sådana förhöjda värden och det visade sig att jag hade så kallad fettlever pga min övervikt....

    Behandling: gå ned i vikt!

  • Anonym (?)
    Äldre 15 Apr 19:18
    #2

    www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev____35143.aspx

    "Vid virushepatiter stiger ALAT-värdet vanligen kraftigt. Normalisering sker vanligen långsamt; vid okomplicerad hepatit normaliseras värdena inom några veckor. Måttliga ALAT-stegringar förekommer vid cirros, obstruktion av gallvägar, levertumör eller preklampsi"

    Detta måste ju utredas vidare av läkare, det finns så mycker det kan bero på och det är bäst om du inte oroar dig i onödan, är du gravid?

  • Anonym (vad felas?­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 19:19
    #3
    Anonym skrev 2009-04-15 19:16:32 följande:
    Jag hade sådana förhöjda värden och det visade sig att jag hade så kallad fettlever pga min övervikt....Behandling: gå ned i vikt!
    Ok, tack för svar.
    Själv har jag BMI på 19,5 och äter lite fett så jag är tveksam att detta är fettlever???
    Fast det kanske man kan ha ändå?
  • iii83
    Äldre 15 Apr 19:20
    #4

    Lugn, välkommen till oss i hepatos-klubben, den outforskade hepatosen.
    Vi har en egen tråd här på fl!
    Kan säga att jag har exakt samma problem som du, finns en tjej till på fl!

  • Anonym (vad felas?­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 19:21
    #5
    Anonym (?) skrev 2009-04-15 19:18:55 följande:
    www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev___..."Vid virushepatiter stiger ALAT-värdet vanligen kraftigt. Normalisering sker vanligen långsamt; vid okomplicerad hepatit normaliseras värdena inom några veckor. Måttliga ALAT-stegringar förekommer vid cirros, obstruktion av gallvägar, levertumör eller preklampsi"Detta måste ju utredas vidare av läkare, det finns så mycker det kan bero på och det är bäst om du inte oroar dig i onödan, är du gravid?
    Jag är inte gravid och det var 5 år sedan jag var det.
    Har ofta magproblem(därav läkarbesöket) ofta ont och växlande mellan hård/lös avföring.
    Alla har avfärdat det med stressmage och tjocktarmen ser fin ut på rektoskopin.
    Men tack för svaret!!!
  • iii83
    Äldre 15 Apr 19:22
    #6

    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m42186432.html
    Både jag och den andra tjejen har problemen när vi inte är gravida...
    Är du gravid nu, så har du svaret, hepatos ÄR INTE BARA GALLSYRA!
    Är du inte gravid, kan det vara ditt prevetivmedel!

  • Anonym (vad felas?­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 19:23
    #7
    iii83 skrev 2009-04-15 19:20:55 följande:
    Lugn, välkommen till oss i hepatos-klubben, den outforskade hepatosen.Vi har en egen tråd här på fl!Kan säga att jag har exakt samma problem som du, finns en tjej till på fl!

    Oj, vad är hepatos?


    Har ju haft stegring innan, men då endast ASAT och ALAT, aldrig GT. Därför jag vill säga att jag inte dricker, så inget tror jag är alkis....


    Inga gallbesvär har jag i alla fall. De har gjort UL på gallan, ser ok ut

  • Anonym (?)
    Äldre 15 Apr 19:25
    #8

    ASAT och ALAT är ju enzymer som är kopplade till hjärtat också.

  • Anonym
    Äldre 15 Apr 19:25
    #9

    Det finns många olika leversjukdomar och även andra sjukdomar som kan påverka levern så vänta på ytterligare provtagning så får du en diagnos så småningom.

  • iii83
    Äldre 15 Apr 19:26
    #10

    Ja, vad är hepatos?
    Påverkan på levern.... du kan ha en kronisk leverinflammation, kortisonbehandlas, med.
    P-piller? Kan ge samma besvär.
    Jag dricker som du, ett glas vin ibland, ngn gång i månaden, ibland tre...

  • Anonym (vad felas?­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 19:29
    #11
    Anonym skrev 2009-04-15 19:25:58 följande:
    Det finns många olika leversjukdomar och även andra sjukdomar som kan påverka levern så vänta på ytterligare provtagning så får du en diagnos så småningom.
    iii83 skrev 2009-04-15 19:26:06 följande:
    Ja, vad är hepatos?Påverkan på levern.... du kan ha en kronisk leverinflammation, kortisonbehandlas, med.P-piller? Kan ge samma besvär.Jag dricker som du, ett glas vin ibland, ngn gång i månaden, ibland tre...
    Tar inga mediciner/piller alls. Är helt "ren". Jo, en Iprén varannan vecka kanske det blir, men inget regelbundet.
    Anonym (?) skrev 2009-04-15 19:25:06 följande:
    ASAT och ALAT är ju enzymer som är kopplade till hjärtat också.
    Jag får väl ge mig till tåls...
    Blev bara så otålig och nyfiken..avvikande värden brukar ju bero på något. Inte första gången två av dessa värden avviker...
  • Anonym
    Äldre 15 Apr 19:31
    #12

    Anonym (vad felas?) skrev 2009-04-15 19:29:46 följande:


    Jag får väl ge mig till tåls... Blev bara så otålig och nyfiken..avvikande värden brukar ju bero på något. Inte första gången två av dessa värden avviker...
    Visst beror det på något, frågan är som sagt vad. Och utan mer provtagning går det inte att säga vad. Blir bara en massa spekulationer om mer eller mindre sannolika diagnoser. Tyvärr. Inget enkelt svar finns. Just för att leverenzymer kan stiga av så många olika orsaker.
  • iii83
    Äldre 15 Apr 19:32
    #13

    De är ju trots allt bara lätt förhöjda...

  • Anonym (vad felas?­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 19:35
    #14
    iii83 skrev 2009-04-15 19:32:26 följande:
    De är ju trots allt bara lätt förhöjda...
    Ja och förhoppningsvis blir de inte högre. Skulle de vara det skulle jag nog mått sämre alt haft en jäkla kläda eller nåt(vilket jag inte har)
  • Anonym
    Äldre 15 Apr 19:35
    #15

    Anonym (?) skrev 2009-04-15 19:25:06 följande:


    ASAT och ALAT är ju enzymer som är kopplade till hjärtat också.
    Fast det är "levermönster" på den stegringen som är i TS.
  • Anonym (MD)
    Äldre 15 Apr 19:53
    #16

    Anonym (vad felas?) skrev 2009-04-15 19:35:15 följande:


    Ja och förhoppningsvis blir de inte högre. Skulle de vara det skulle jag nog mått sämre alt haft en jäkla kläda eller nåt(vilket jag inte har)
    Tja, det är inte tvunget att må dåligt när man endast har lätta till måttliga transaminasstegringar.

    Stod det något mer på lablistan?
    ALP?
    Bilirubin?
    S-Fe?
    Albumin?
  • Anonym (vad felas?­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 19:57
    #17
    Anonym (MD) skrev 2009-04-15 19:53:54 följande:
    Anonym (vad felas?) skrev 2009-04-15 19:35:15 följande: Tja, det är inte tvunget att må dåligt när man endast har lätta till måttliga transaminasstegringar. Stod det något mer på lablistan?ALP?Bilirubin?S-Fe?Albumin?
    Utav dessa du nämner endast albumin. Det ligger precis på nedersta normalvärdet 36, ska vara mellan 36 och 48 enligt labbpappret.
  • Anonym (MD)
    Äldre 15 Apr 20:13
    #18

    Anonym (vad felas?) skrev 2009-04-15 19:57:06 följande:


    Utav dessa du nämner endast albumin. Det ligger precis på nedersta normalvärdet 36, ska vara mellan 36 och 48 enligt labbpappret.
    Hm. Okej.

    Kanske någon av de här?
    Alfa-1-antitrypsin?
    PK/INR?
    Ceruloplasmin?

    Vilken indikation gjorde att de tog prover från början? Vad sökte du för?
  • Anonym (vad felas?­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 20:21
    #19
    Anonym (MD) skrev 2009-04-15 20:13:17 följande:
    Anonym (vad felas?) skrev 2009-04-15 19:57:06 följande: Hm. Okej.Kanske någon av de här?Alfa-1-antitrypsin?PK/INR?Ceruloplasmin?Vilken indikation gjorde att de tog prover från början? Vad sökte du för?
    PK var normalt, låg på 0,90
    De andra har de inte tagit 
    Jag har problem med magen, ont, kramper, svullnar, växlande avföring, lös/hård, slemmig, ibland blod. Känns ibland som om något vrider sig i magen, rör på sig. Men jag är inte gravid.

    Har kollat allergier och är inte allergisk, ingen gluten/laktosintolerans. Inte gallan.
  • Anonym (kl)
    Äldre 15 Apr 20:55
    #20
    Anonym (vad felas?) skrev 2009-04-15 20:21:21 följande:
    PK var normalt, låg på 0,90De andra har de inte tagit  Jag har problem med magen, ont, kramper, svullnar, växlande avföring, lös/hård, slemmig, ibland blod. Känns ibland som om något vrider sig i magen, rör på sig. Men jag är inte gravid.Har kollat allergier och är inte allergisk, ingen gluten/laktosintolerans. Inte gallan.
    Kronisk tarminflammation med leverpåverkan?
Svar på tråden För höga ASAT, ALAT och GT beror på vad??