• Äldre 16 Apr 17:03
    13013 visningar
    23 svar
    23
    13013

    Måste man ta bort skorv?

    Min 9-månaders dotter har ganska mycket skorv i hårbotten. Hon har även mycket hår över detta, så det syns inte om man inte tittar noga. Men måste man ta bort detta? Kan det "hända" något om jag inte gör det?

    /Elin


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Måste man ta bort skorv?
  • Äldre 16 Apr 17:58
    #11

    Vår dotter hade lite skorv men det satt jag och pillade bort när hon sov i min famn när hon var ca 7 månader. Pillar man bara försiktigt så går det lätt bort :)

  • Äldre 16 Apr 18:25
    #12

    min son har fått skorv nu? :-O han är 3 år och hade inget alls när han var liten och hårlös

    min sambo hade också skorv jätte länge tills han var 8 år och han sa att han minns hur jobbigt det var att ta bort det jag tycker att de är skitäckligt och pilla på gör de helst inte men måste man så måste man, de är så lite så de knappt syns.

    om jag använder de krämer ni nämner försvinner skrovet då? eller kommer de hela tiden tillbaka? jag har fattat de som att det inte försvinner utan bara just för tillfället men jag kanske har fel?

  • Äldre 16 Apr 18:35
    #13

    borago hjälper absolut men min son började gallskrika när jag hade på det, och hans hårbotten blev helt röd! så det verkar inte vara det mest skonsamma medlet . testade bara en gång, vill inte plåga min son över lite skorv.

  • Äldre 16 Apr 18:38
    #14

    åå fy!

  • Äldre 16 Apr 18:43
    #15

    borago är underbart på vår dotter. Skorven försvinner och hon blir aldrig röd, så som hon blir om man försöker att borsta bort det.

  • Äldre 16 Apr 18:45
    #16

    men hur ofta måste man göra det? är det verkligen värt att ta bort det?

  • Äldre 16 Apr 18:49
    #17

    Min son hade skorv när han var några månader gammal. Efter en vecka med en kräm från apoteket var det borta utan något pilleri alls, och har inte kommit tillbaka. Han är nu 20 månader gammal. Dottern på 4,5 månader har också drabbats av skrov, men av någon anledning fungerar inte samma kräm lika effektivt på henne. Verkar vara väldans olika, det där!

  • Lindan­1
    Äldre 16 Apr 20:26
    #18

    mitt råd är: prova Borago, blir huden irriterad så ta barnolja istället. Med Borago går det som sagt jättefort, för en del räcker det med 3 tillfällen =)

  • Äldre 18 Apr 17:43
    #19

    Tack för svaren! Då ska jag nog skaffa Borago och prova med det. Vet ni ett ungefärligt pris? Och hur använder man det, gnuggar man liksom in det i hårbotten (så gott det nu går, dottern börjar få en hel del hår...)?

    /Elin


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Fröken­Bokmal
    Äldre 21 Apr 10:35
    #20
    Eliin80 skrev 2009-04-18 17:43:44 följande:
    Tack för svaren! Då ska jag nog skaffa Borago och prova med det. Vet ni ett ungefärligt pris? Och hur använder man det, gnuggar man liksom in det i hårbotten (så gott det nu går, dottern börjar få en hel del hår...)?/Elin
    Det står säker tpå apotekets hemsida!
  • Tingel­ingAnn­a
    Äldre 21 Apr 15:35
    #21

    Min dotter är nu 2½ månader och har precis fått skorv. Funderar på om och hur jag ska ta bort det. Hon har massor av hår, ca 5 cm långt, över hela huvudet.
    Kan man liksom "klia" bort det? Tror aldrig jag får bort nån salva om jag skulle smörja med det...

  • fiskbu­llen
    Äldre 21 Apr 16:31
    #22

    Jag hade i massor med babyolja, lät verka, och seden borstade bort det med en mjuk tandborste, det var perfekt :)

  • mia mamma
    Äldre 21 Apr 16:48
    #23
    fiskbullen skrev 2009-04-21 16:31:17 följande:
    Jag hade i massor med babyolja, lät verka, och seden borstade bort det med en mjuk tandborste, det var perfekt :)
    Så gjorde vi också med båda våra barn. Fungerade perfekt!
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
Svar på tråden Måste man ta bort skorv?