• Äldre 21 Apr 11:17
    6291 visningar
    68 svar
    68
    6291

    Pojke med tunika! Japp skitbra

    Det är rätt mycket disskutioner nu ute i bloggvärlden om hur man ska klä sina barn. Visa tycker att herregud om man får en flicka ska man klä dom flickigt och om man får en pojke så ska man klä dom som en pojke. Man ska ju behandla barnen efter könet lixom.  Massa argument har vissa och blir upprörda.

    Sen är det andra som försöker köpa så könslöst som möjligt och visa köper tunikor och kittykläder till sin son. Andra köper färgglada och inte flickiga kläder, då blir andra eld och lågor och skriver att man gör fel att klä sina barn så och attd et är fel... dom är ju en pojke och flicka och då ska man klä dom som det med.
    Jag har inget emot sånna människor som tänker så.. jag tycker klänningar och sådant är jätte gulligt och om jag får en flicka kommer säkert hon ha någon klänning.. (även om det inte är det praktiska plagget då på sommaren eftersom dom lätt kan skrappa upp knäna) och min flicka kommer säkert få flickiga kläder...
     men jag håller med dom andra!! Man ska klä barnen som barn och inte som ett kön.

    Det är det som jag efterstävar till min uppfostran till Dante och det är det som jag försöker lära andra i min omgivning att göra mot mitt barn, att behandla honom som ett barn och inte som ett kön.
    Han får leka med precis vad han vill, dockor, hästar, dockvagnar, bilar.. ja allt för jag tycker han ska få välja själv vad han tycker är roligt och jag vill inte forma honom genom att ge honom ändast bilar och andra "killiga" leksaker.
    Likaså gäller det med kläder. Vist han har massor med killkläder som är tuffa och väldigt Grabbiga, men det är för att vi har fått massor av kläder av bekanta som deras barn har haft och det är ändast pojkkläder som vi har fått. Men när jag handlar själv så försöker jag handla det som är fint istället som är grabbigt. Om den röda eller rosa tröjan är finare än den blå så tar jag den rosa... Men nu har ju vi haft den turen att vi har fått mycket kläder så då har det inte blivit att jag har handlat så mycket kläder till min lilla kille.
    Om jag hade fått en flicka så hade flickan fått ha dom kläderna istället. Kläder är till för att kunna leka och busa i först och främst men sen så tycker jag om att klä mitt barn fint och jag älskar att matcha och fixa med kläderna. Men min önskan är ju att min sons garderob ska vara mer blandad stuk på, inte så jätte grabbigt.. men men.

    Jag tycker det är så sorgligt att man delar upp könet och gör en så otrolig stor skillnad på pojke och flicka. Jag älskar att diskutera det här och kan skriva massor av detta, men det orkar jag inte nu.

    Mer rosa på pojkar säger jag bara! hahaha

    Heeerrregud han kommer att bli Bög!!!!

    Då säger jag bara.. bli?? Bög är något man är och inte något man blir. Så om mina barn skulle vara bög, leb, bi.. så vist härligt!!

    Vad tycker ni om det här? Ska killar klä sig i pojkkläder och flickor i flickkläder och uppfostrad efter könet eller??

    Här är några som jag gillar skarp och som klär barnen så som jag vill och önskar att jag kan klä mitt barn/barnen.

    geshiia.blogg.se/

    ladydahmer.blogg.se/

    anaiah.blogg.se/
  • Svar på tråden Pojke med tunika! Japp skitbra
  • Äldre 21 Apr 14:24
    #1

    Ingen åsikt?


  • prinse­n06
    Äldre 21 Apr 14:29
    #2

    Den här diskussionen om könsneutralitet har gått sååååå långt och blivit helt sjuk tycker jag. Vi är skapta till man/kvinna/pojke/flicka varför ska man göra allt så neutralt. Fy vad tråkigt säger jag. Låt barnen vara det de är. Pojke är pojke och flicka är flicka. Jag har en av varje och älskar de lika mycket. Jag särbehandlar de absolut inte pga deras kön. De får leka med alla leksaker bilar, dockor m.m spelar ingen roll. Jag klär de i flick resp pojkkläder och "älskar" att göra det. Det ska synas att de är olika men ändå inte. För de är lika mycket värda och lika mycket älskade.
    Jag retar mig på allt detta att det låter som man vill få in ett kön det ska inte synas att det finns två kön alla ska ha lika kläder. Klä pojkar i klänning/kjol spelar ingen roll. JO det spelar roll. Skulle aldrig sätta en klänning på min pojke annat än i lek/utklädning.

    Vadå bög??? Bli!! Det är inte något man är. Det är väl inte härligt att de skulle läggas åt fel håll!! Tragiskt sagt!!

    Man ska inte särbehandla barnen pga kön men man måste acceptera att det finns två kön och det är faktiskt skillnad.

  • Äldre 21 Apr 14:35
    #3

    Jo vist finns det två kön men jag förstår inte folk som hoppar på folk och säger att det är fel att klä sin pojke i rosa eller sin flicka i blått. Sen behandlar dom så olika genom att ge bilar till killar och dockor till tjejer och sen får dom bara leka med det.

    Bög är ju något som man föds till och det är ju inget man blir. Jag menar att min son kommer ju inte bli bög bara för att han har en tunika eller en rosa tröja på sig.. om det visar sig att han gillar killar istället för tjejer så är det något han är och inte något han har blivit.


  • prinse­n06
    Äldre 21 Apr 15:05
    #4

    Jag tror absolut inte att det är något man föds till. Det är något man blir tyvärr. Min pojke har en rosa/blå randig tröja som är jättefin och han passar faktiskt i rosa : ) men jag skulle inte klä honom i blommig rosa eller volanger m.m för det tycker jag hör till tjejer : )

  • Äldre 21 Apr 15:18
    #5

    Nä det skulle inte jag iheller klä min son i volang {#lang_emotions_wink}


  • mamara­zzi
    Äldre 21 Apr 15:32
    #6

    Sen är det ju så att man klär bara sina barn till en viss ålder sen bestämmer de plötsligt själva. Jag har en dotter som jag själv gillar könsneutrala kläder eller iallafall färgglada och praktiska men min dotter har sedan 2 års ålder visat att hon gillar opraktiska kläder som är rosa med volang. Bläää säger jag men respekterar att hon har egna åsikter.

  • mamara­zzi
    Äldre 21 Apr 15:38
    #7

    Ha ha ha! var inne på de bloggarna du tipsade om och speciellt ladydahmer.blogg.se/ skrattade jag lite åt. Precis så där såg min dotter ut fram till hon var 1,5 år. Ninja (bloggarens dotter) är väl typ runt den åldern nu så det ska bli intressant om bloggen ser likadan ut om ca 1 år eller om Ninja är rosa och i volang. Fniss!

    Ang. den andra diskussionen varför min dotter vill klä sig i "rosa och volang". japp det har säkert samband med att andra flickor klär sig så och att vuxna så snart en flicka har kjol/klänning på sig klämmer ur sig det fåninga "åh så fiiiiin du ääääär!" argh! Snacka om att uppmuntra till att tjejer bär tjejiga kläder. Min dotter har då aldrig fått ett "åh så fiiiiiin du äääääär!" när hon har biltröja och jeans. FNYS!

  • Äldre 21 Apr 15:38
    #8

    Ja men då har hon själv gjort ett val och det tycker jag är bra... då äre det inte föräldrarna som prackar på barnen det. Men det är ju det så att jag inte blir missförståd att jag tycker tjejiga klänningar och sånt är jätte gulligt på en tjej men jag vill inte behandla min son som en pojke utan som ett barn. Han ska få möjligheter att få utforska olika saker och olika barnplagg, Jag tycker om färger och massor av dom, så rosa är ju en färg, så det sätter jag gärna på min son.. men inte en tröja med massa volanger och dyligt.


  • mamara­zzi
    Äldre 21 Apr 15:40
    #9
    Malabuz skrev 2009-04-21 15:38:10 följande:
    Ja men då har hon själv gjort ett val och det tycker jag är bra... då äre det inte föräldrarna som prackar på barnen det. Men det är ju det så att jag inte blir missförståd att jag tycker tjejiga klänningar och sånt är jätte gulligt på en tjej men jag vill inte behandla min son som en pojke utan som ett barn. Han ska få möjligheter att få utforska olika saker och olika barnplagg, Jag tycker om färger och massor av dom, så rosa är ju en färg, så det sätter jag gärna på min son.. men inte en tröja med massa volanger och dyligt.
    Men om din son vill ha en tröja med volang och dyligt vägrar du honom det då?
  • Äldre 21 Apr 15:47
    #10

    Nej det gör jag inte, jag skulle uppmuntra det.


Svar på tråden Pojke med tunika! Japp skitbra