• Dynami­c
    Äldre 7 May 12:57
    2154 visningar
    8 svar
    8
    2154

    Supportsamtalet som borde ge världens längsta liv! Humor utlovas!

    Jag kan ju berätta om ett av mina supportsamtal för många år sen, tur att mute fanns för jag höll på att garva ihjäl mig.

    Kort bakgrundshistoria:

    På företaget där jag jobbade använde vi oss bara av remote support, vi installerade även om datorer remote.

    För att kunna göra detta så var jag tvungen att ange vad deras dator hette och skapa en "installationsfil" på en diskett, som dessutom var tvungen att göras på min dator först med diskett i och allt. Därefter fick användaren som kunde sitta varsomhelst sätta i en diskett i SIN dator, jag tryckte på en knapp och filen kopierades till hans diskett via nätet.

    Ofta var det defekta disketter, vilket resulterade i felmeddelande hos mig: no disk in A: try again.
    Oftast var det bara att byta diskett hos användaren (eller ja, de gjorde detta åt mig då hos sig)

    Samtalet går såhär:
    Nu kan du sätta i disketten!
    Okej nu har jag gjort det.
    Bra då trycker jag här. (får felmeddelande) Du får sätta i en annan diskett den var trasig.
    Okej vänta så hämtar jag en låda, så är vi säkra!
    Bra!

    Han kommer tillbaka och vi upprepar proceduren. Felmeddelande igen.

    Sätt i en till!

    Felmeddelande igen.

    Då börjar felsökningen på allvar. Jag ber honom ta ut disketten och hålla den i hörnen så att metallbiten pekar frammåt, med det rektangulära hålet till höger, och hålet i plasten ska vara i hörnet mot honom till höger.

    Jag frågar om det fyrkantiga hålet längst ner till höger är förtäckt eller inte, han svarar att det finns ett hål där. (bra, då är den inte skrivskyddad.)

    Jag: då håller du i hörnen och stoppar i disketten så, för det är rätt.

    Felmeddelande.

    Jag ber honom ta ut den igen och titta under disketten och frågar: finns det en rund metallskiva i mitten av disketten?

    -ja - säger han självsäkert.

    Bra, vänd på den igen, så dubbelkollar jag nu: håller du i hörnen så att den rektangulära metallskivan pekar frammåt, och du håller i höger hand i det hörn där hålet finns för skrivskyddning?

    -Japp!

    Okeeeej.... säger jag, och vrider och vänder själv på en diskett för att hänga med i vad jag säger osv. Nu har hela avdelningen avstannat för att lyssna på mitt samtal, jag måste flera gånger muta för att garva.

    Han säger tillslut att han hämtar en mer datakunnig kollega och en dam kommer till luren. Jag drar samma procedur igen, med hörn och metall och allt detta.

    Efter ytterligare 2 minuter frågar hon försiktigt: "men du, kallas inte dom här CD-skiva?"

    Jag tystnar och frågar försiktigt: så du menar att den är.... rund med hål i mitten?

    Ja! Svarar hon glatt.

    Ridå.

    Jag ber henne snabbt hämta en DISKETT som är svart och FYRKANTIG, mutar sen och skrattar så tårarna rinner och min chef fick ta över samtalet, han som knappt kunde hålla sig för skratt heller!

    Har ni några härliga historier?

  • Svar på tråden Supportsamtalet som borde ge världens längsta liv! Humor utlovas!
  • moster­Yster
    Äldre 7 May 13:00
    #1

    Shit vad roligt!

  • Dynami­c
    Äldre 7 May 13:49
    #2
    mosterYster skrev 2009-05-07 13:00:40 följande:
    Shit vad roligt!
    jamen typ, fyrkanter, runda cirklar
  • Covena­nt
    Äldre 7 May 13:52
    #3

    Helt underbart! Tack! :)

  • Dynami­c
    Äldre 7 May 14:46
    #4
    Covenant skrev 2009-05-07 13:52:57 följande:
    Helt underbart! Tack! :)
    haha, vassego
  • Äldre 7 May 18:29
    #5

    undrar hur hon höll skivan när hon höll den i kanterna???  *asg*


    har med tomt badkar...
  • hallos­an
    Thu 31 Oct 2019 12:30
    #6

    Haha

  • Thu 31 Oct 2019 13:02
    #7

    Mmm, skit bakom spakarna är alltid sköj!

    Jobbade på en 1st line utomlands ett tag, support för svenska företag i Sverige dock.
    En tant ringde ofta och var så förbannad för att "vi gick in på hennes dator och sabbade en massa grejer när hon var borta".. Hade själv inte haft glädjen att prata med henne tills det en vacker dag blev min tur.

    Förbannad var hon, rök nästan ur mina lurar.. Vi hade minsann varit inne på hennes dator och tagit bort flera viktiga filer och nu kunde hon inte göra sitt jobb och allt var hemskt och vi borde få sparken.
    Okej, lugna ner tantan och försöka få henne att förklara vad det var för filer och var hon hade dem sist (simpel återställning borde ju lösa det i värsta fall tänkte jag). Kopplade upp mig så jag kunde se hennes skärm och bad henne visa var de hade varit och vad de hette.
    "DÄR! (hörde nästan hur hon pekade på skärmen flera länder bort) De låg till vänster på skrivbordet där!"
    Mycket riktigt var det tomt på vänster sida skrivbordet... 
    "Vad hette filerna sa du?" frågade jag försiktigt.
    Fick namnen på några av dem och försökte kväva ett fniss.
    "Menar du kanske filerna som ligger på höger sida på skrivbordet?"
    "NEJ! De låg på vänster sida så det är inte samma!!"
    Jag markerar nu filerna på höger sida av skärmen, drar över dem till vänster sida (märk väl, framför ögonen på henne), släpper dem och frågar om det ser rätt ut nu.
    Kort tystnad. "Ja, nu är de ju tillbaka! Hur gjorde du det?? Att ni aldrig kan låta mina saker vara!"

    Jag hörde inte så mycket mer efter det, men sprängde nog ett litet kärl eller två när jag höll tillbaka frustrerat skratt..

  • Thu 31 Oct 2019 14:21
    #8

    Länge sedan alla hade stationära datorer, kollegan tog samtalet. Någon med en helt död dator, svart skärm mm. Försökte med det mesta, stänga av och på skärmen, trycka på datorns startknapp, tangentbordet, inget hjälpte, inget fläktljud, svart, svart, svart.

    Till sist bad kollegan den nödställda att titta bakom datorn om någon sladd var ur. Fick svaret "Kan inte se något där, vi har strömavbrott här"

Svar på tråden Supportsamtalet som borde ge världens längsta liv! Humor utlovas!