• emelie­v
    Äldre 12 May 13:31
    103946 visningar
    283 svar
    283
    103946

    roliga historier om snåla människor del 2

    ja, här fortsätter vi!

    gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-89/m41462979.html

  • Svar på tråden roliga historier om snåla människor del 2
  • Peyman
    Äldre 12 May 13:49
    #1

    Vet inte om denna är så rolig egentligen, men tar väl den ändå.

    Min syster kan vara otroligt snål! Men hon kallar det väl snarare för ekonomisk. Hon är t.ex. en mardröm att handla presenter till för hon säger verkligen till när hon inte är nöjd, med tårar.

    Men jag höll på titta runt efter ett skrivbord åt min son när hon sa att jag kunde köpa hennes. Perfekt tänkte jag, matchar med hans garderob. 300kr skulle hon ha för skrivbordet och skulle komma över med det till mig. Jag har varken bil eller körkort så jag kan inte hämta det själv. Så jag sa åt henne att hon MÅSTE kontakta mig innan så att jag är hemma. Men då ringer hon när vi är och storhandlar, så det blir kasta sig på bussen och skynda hem. Hade hon varit själv så hade hon faktiskt fått vänta men hon hade en vän med sig. De bär upp skrivbordet och ställer in det på sonens rum. Hennes vän berättar att hyllorna sitter inte uppe, de är trasiga. Syrran berättar att hon gett sonen hennes samling med sudd och någon linjal. Vilket jag tyckte var jätteschysst! De åker på en gång och jag kollar igenom skrivbordet. Lådan går knappt att öppna! Så skrivbordet går ju knappt att använda.

    På sonens födelsedag tar mina andra systrar och kollar på skrivbordet, en av dem får syn på suddsamlingen och det. Å det var ju hennes saker! Självklart så vill hon att sonen ska behålla det, men det var ju rätt fult av syrran.

    Efter någon månad så pratade jag och mamma och kom in på skrivbordet. Hon tyckte, ja du betalade ju väldigt mycket för det där skrivbordet. Ännu mer när det var trasigt, tyckte jag och berättade i vilket skick det var. Mamma blev rasande men inte direkt förvånad. Syrran ringer mitt upp i allt och mamma säger till henne att skrivbordet var ju trasigt. Men nej då, då är det jag som har förstört det! Sen skyller hon på hennes kompis som ställde upp helt gratis och hjälpte henne (och mig) med skrivbordet!

    Jag har ff inte betalat för jag har inte haft pengar till det och har heller ingen lust. Men jag vet ju hur hon är! Det kommer heta att jag är barnslig och hon är mogen. 300kr är MYCKET för mig, men det kan jag lugnt skänka henne för att få behålla friden. Å jag har lärt mig läxan, henne litar man inte på!

  • Äldre 12 May 14:55
    #2
    Peyman skrev 2009-05-12 13:49:33 följande:
    Vet inte om denna är så rolig egentligen, men tar väl den ändå.Min syster kan vara otroligt snål! Men hon kallar det väl snarare för ekonomisk. Hon är t.ex. en mardröm att handla presenter till för hon säger verkligen till när hon inte är nöjd, med tårar.Men jag höll på titta runt efter ett skrivbord åt min son när hon sa att jag kunde köpa hennes. Perfekt tänkte jag, matchar med hans garderob. 300kr skulle hon ha för skrivbordet och skulle komma över med det till mig. Jag har varken bil eller körkort så jag kan inte hämta det själv. Så jag sa åt henne att hon MÅSTE kontakta mig innan så att jag är hemma. Men då ringer hon när vi är och storhandlar, så det blir kasta sig på bussen och skynda hem. Hade hon varit själv så hade hon faktiskt fått vänta men hon hade en vän med sig. De bär upp skrivbordet och ställer in det på sonens rum. Hennes vän berättar att hyllorna sitter inte uppe, de är trasiga. Syrran berättar att hon gett sonen hennes samling med sudd och någon linjal. Vilket jag tyckte var jätteschysst! De åker på en gång och jag kollar igenom skrivbordet. Lådan går knappt att öppna! Så skrivbordet går ju knappt att använda.På sonens födelsedag tar mina andra systrar och kollar på skrivbordet, en av dem får syn på suddsamlingen och det. Å det var ju hennes saker! Självklart så vill hon att sonen ska behålla det, men det var ju rätt fult av syrran.Efter någon månad så pratade jag och mamma och kom in på skrivbordet. Hon tyckte, ja du betalade ju väldigt mycket för det där skrivbordet. Ännu mer när det var trasigt, tyckte jag och berättade i vilket skick det var. Mamma blev rasande men inte direkt förvånad. Syrran ringer mitt upp i allt och mamma säger till henne att skrivbordet var ju trasigt. Men nej då, då är det jag som har förstört det! Sen skyller hon på hennes kompis som ställde upp helt gratis och hjälpte henne (och mig) med skrivbordet!Jag har ff inte betalat för jag har inte haft pengar till det och har heller ingen lust. Men jag vet ju hur hon är! Det kommer heta att jag är barnslig och hon är mogen. 300kr är MYCKET för mig, men det kan jag lugnt skänka henne för att få behålla friden. Å jag har lärt mig läxan, henne litar man inte på!
    Jag fattar inte riktigt. Om du inte tyckte att skrivbordet var vart pengarna, varfor tog du det da? Nu har du ju fatt det gratis.
  • Peyman
    Äldre 12 May 15:00
    #3
    MrsCD skrev 2009-05-12 14:55:04 följande:
    Jag fattar inte riktigt. Om du inte tyckte att skrivbordet var vart pengarna, varfor tog du det da? Nu har du ju fatt det gratis.
    Därför jag upptäckte det försent och för att det inte går att prata med henne om sånt. Hon anser att hon har rätt och alla andra har fel. Sen är jag otroligt konflikträdd och jag vet vad som kommer hända om jag skulle börja prata om det hela med henne. Nej, jag har inte fått det gratis. Hon ska få pengarna, men jag måste ju erkänna att det faktiskt är schysst av henne att ha väntat så pass länge på dem.
  • Äldre 12 May 15:22
    #4
    Därför jag upptäckte det försent och för att det inte går att prata med henne om sånt. Hon anser att hon har rätt och alla andra har fel. Sen är jag otroligt konflikträdd och jag vet vad som kommer hända om jag skulle börja prata om det hela med henne. Nej, jag har inte fått det gratis. Hon ska få pengarna, men jag måste ju erkänna att det faktiskt är schysst av henne att ha väntat så pass länge på dem.
    Da fattar jag!
  • Äldre 12 May 18:43
    #5

    Hann inte skapa del 2 själv :p Vill bara tillägga att det är jättekul att läsa alla inlägg och att alla gillat tråden :D *lägger i favoriter*

  • M Hellin
    Äldre 13 May 11:03
    #6

    Min lillasyster är en av de snålare, hon har helt naturligt fått ärva massvis med kläder o leksaker och skivor o möbler o ja massvis med saker har jag bara skänkt henne, andra vägen när de gäller saker hon tröttnat på, så vill hon ha betalt.

    Det har hänt att jag fått köpa tillbaka saker hon har fått av mig, har insett det ibland när hon kommit med en kasse saker, o sagt att du får den för 100 spänn, sen visar det sig vara hälften mina gamla ärvda kläder i kassen.

    Om vi ska ses o fika eller luncha, så talar hon inte om att hon inte har några pengar förrän vi redan beställt, då vill hon låna, men eftersom jag redan vet att jag aldrig kommer se pengarna igen, så bjuder jag henne. Samma sak med bio o om hon ska komma på besök, så har hon inte till busspengar, så jag får hämta henne med bilen om jag vill ha sällskap hemma.

    Nu ska hon ha barn, o jag har massvis med avlagda kläder, barnsäng o vagn o liknande, men tänker inte säga ett ljud, för jag har tröttnat på att försörja henne.

    Vi kan umgås o jag kan bjuda henne på fika o mat, men jag tänker inte köpa tillbaka mina saker som jag redan gett gort till henne. Jag har aldrig tagit betalt av henne, mer än en gång då hon bodde hos mig i en månad, och hade ringt för 4000, de fick pappa betala, fick även 2000 av honom för att hon bott o ätit hos mig. Men att hon inte erbjöd sig själv att betala sticker lite i ögonen på mig.


    Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Camell­is
    Äldre 13 May 11:57
    #7
    +1

    Den här grejen är egentligen lite OT, men handlar ändå om pengar. Iofs inte helt OT för personen jag ska berätta om var extremt noga med att dela upp kronor mellan sig och sin pojkvän. De kunde stå och dividera om att hon köpt en påse Gott och blandat åt honom är hon handlade sitt tuggummi, fast å andra sidan hade han köpt en Snickers åt henne när han handlade den där gången - så vad blev han egentligen skyldig henne då... Ja, ni vet. Korvören som verkligen skulle utdelas till dess rättmätige ägare.

    Hursomhelst. Det här var innan ett riksdalsval för många år sedan, så inte senaste alltså. Min kompis berättar för min pojkvän att hon ska rösta på moderaterna. Han säger att moderaterna gynnar ju bara dem med pengar. Ja, just det, säger hon. Jamen, har du pengar du då?, frågar min pojkvän. Då svarar hon - helt seriöst och med mycket stolthet i rösten - ja, guud, jag har sex tusen på mitt sparkonto!

    Den här tjejen är ingen bimbo heller, det var det som nästan var lustigast med det hela. En annars skärpt tjej med koll på läget, som tydligen hade noll koll på det här med pengar...


    ★Anton, Hugo, Ellen★ / traesktanten.blogspot.com
  • Camell­is
    Äldre 13 May 11:59
    #8
    Camellis skrev 2009-05-13 11:57:50 följande:
    Den här grejen är egentligen lite OT, men handlar ändå om pengar. Iofs inte helt OT för personen jag ska berätta om var extremt noga med att dela upp kronor mellan sig och sin pojkvän. De kunde stå och dividera om att hon köpt en påse Gott och blandat åt honom är hon handlade sitt tuggummi, fast å andra sidan hade han köpt en Snickers åt henne när han handlade den där gången - så vad blev han egentligen skyldig henne då... Ja, ni vet. Korvören som verkligen skulle utdelas till dess rättmätige ägare. Hursomhelst. Det här var innan ett riksdalsval för många år sedan, så inte senaste alltså. Min kompis berättar för min pojkvän att hon ska rösta på moderaterna. Han säger att moderaterna gynnar ju bara dem med pengar. Ja, just det, säger hon. Jamen, har du pengar du då?, frågar min pojkvän. Då svarar hon - helt seriöst och med mycket stolthet i rösten - ja, guud, jag har sex tusen på mitt sparkonto! Den här tjejen är ingen bimbo heller, det var det som nästan var lustigast med det hela. En annars skärpt tjej med koll på läget, som tydligen hade noll koll på det här med pengar...
    Stavar som en kratta. Mina N vill inte fastna och naturligtvis heter det riksdagsval!
    ★Anton, Hugo, Ellen★ / traesktanten.blogspot.com
  • Roxter
    Äldre 13 May 13:46
    #9
    Camellis skrev 2009-05-13 11:59:14 följande:
    Stavar som en kratta. Mina N vill inte fastna och naturligtvis heter det riksdagsval!
    Hihi, petitess-nisse som jag är så reagerade jag självklart på det (även om jag vet med mig själv att det allt som oftast blir fort och fel när jag skriver). Mest för att det lixom blev ett nytt ord EMU-valet kanske?? hihi
  • Äldre 13 May 13:55
    #10
    Camellis skrev 2009-05-13 11:57:50 följande:
    Den här grejen är egentligen lite OT, men handlar ändå om pengar. Iofs inte helt OT för personen jag ska berätta om var extremt noga med att dela upp kronor mellan sig och sin pojkvän. De kunde stå och dividera om att hon köpt en påse Gott och blandat åt honom är hon handlade sitt tuggummi, fast å andra sidan hade han köpt en Snickers åt henne när han handlade den där gången - så vad blev han egentligen skyldig henne då... Ja, ni vet. Korvören som verkligen skulle utdelas till dess rättmätige ägare. Hursomhelst. Det här var innan ett riksdalsval för många år sedan, så inte senaste alltså. Min kompis berättar för min pojkvän att hon ska rösta på moderaterna. Han säger att moderaterna gynnar ju bara dem med pengar. Ja, just det, säger hon. Jamen, har du pengar du då?, frågar min pojkvän. Då svarar hon - helt seriöst och med mycket stolthet i rösten - ja, guud, jag har sex tusen på mitt sparkonto! Den här tjejen är ingen bimbo heller, det var det som nästan var lustigast med det hela. En annars skärpt tjej med koll på läget, som tydligen hade noll koll på det här med pengar...
    Sånt gör mig obekväm. Folk som inte har sinne för pengar.
    En fd kompis till mig hade aldrig direkt haft några sparpengar under uppväxten. Hon köpte upp alla pengar hon fick på sommarjobb osv. När hon började plugga så tog hon fullt studielån fast hennes man betalade mycket hemma. Hon fick kanske 3-4 tusen över varje månad som hon samlade på sig (köpte såklart kläder, presenter, smink osv av dessa pengar också). Sedan 'mässade' hon om att hon var så rik och sparade så bra då hon hade ca 20 000 kr. Är det värt det då hon får extra studielån ovanpå det?

    Har också en kompis som har det ganska dåligt ställt ekonomiskt som har 2500-3000 i matkostnader per person. Jag storknade, jag som äter för max 1200 i månaden inklusive lunch. Hon handlade alltså det hon gillade. Att de var roligare att köpa de ekologiska tomaterna i olika färger, typ 100 kr kilot.

    Troligtvis är jag snål och känslig av mig och stör mig på när andra slösar =)
Svar på tråden roliga historier om snåla människor del 2