• Anonym (Förvi­rrad!!­)
    Äldre 16 May 15:03
    76058 visningar
    35 svar
    35
    76058

    Någon som testat att ta en pause i ett förhållande?

    Någon här som testat att ta en pause i ett förhållande?

    Jag vet inte vilket ben jag skall stå på just nu.

    Är pause=dödsdömt redan från början?

    Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

    Kram

  • Svar på tråden Någon som testat att ta en pause i ett förhållande?
  • RåsaPr­inSess­a
    Äldre 16 May 15:06
    #1

    Hello=)
    Har ingen egen erfarenhet, men skulle ju föreslå att man sätter sig ner och pratar igenom sina problem först och främst.
    Har man barn kan man kanske försöka ordna en barnvakt och få sitta själva och bara diskutera, tala ut och båda lyssnar, kommer man då fram till att det bara är en paus som funkar så får det väl vara så men PRATA Först!!
    (kanske ni redan gjort det vet jag ju inte!)

    Hoppas det löser sig

  • Anonym (Svårt­)
    Äldre 16 May 15:08
    #2

    Mina erfarenheter är lite balndade en gången gickt de bra andra dåligt de är viktikt att man kommer överns om "regler" när man gör paus, Om man får vara med andra eller dejta eller om ni ska ha kontakt ja regler typ
    Lycka till

  • Anonym (Förvi­rrad!!­) Trådstartaren
    Äldre 16 May 15:11
    #3
    RåsaPrinSessa skrev 2009-05-16 15:06:34 följande:
    Hello=)Har ingen egen erfarenhet, men skulle ju föreslå att man sätter sig ner och pratar igenom sina problem först och främst. Har man barn kan man kanske försöka ordna en barnvakt och få sitta själva och bara diskutera, tala ut och båda lyssnar, kommer man då fram till att det bara är en paus som funkar så får det väl vara så men PRATA Först!!(kanske ni redan gjort det vet jag ju inte!)Hoppas det löser sig
    Tack för ditt svar.
    Vi har pratar, tro mig.
    Vi har varit hos familjerådgivningen ett antal gånger.
    Vi har en son men tar diskusioner när han sover.
  • Anonym (Förvi­rrad!!­) Trådstartaren
    Äldre 16 May 15:13
    #4

    Anonym (Svårt) skrev 2009-05-16 15:08:40 följande:


    Mina erfarenheter är lite balndade en gången gickt de bra andra dåligt de är viktikt att man kommer överns om "regler" när man gör paus, Om man får vara med andra eller dejta eller om ni ska ha kontakt ja regler typ Lycka till
    Kontakt måste vi ha för vi har barn tillsammans.
    Vi har pratat lite om att komma fram till regler om hur vår pause ska funka.
    tack för ditt svar!
  • Fratri­s
    Äldre 16 May 15:17
    #5

    Jag tror inte på "paus". Antingen vill man vara tillsammans eller inte liksom. Om man vill "ha en paus" är man inte säker på att man vill vara tillsammans, och då tror jag det är dödsdömt.

    Antingen har man problem i förhållandet som man vill lösa, och om det behövs "inte se varann på några dar", men att verkligen TA EN PAUS i förhållandet är för mig helt obegripligt...

  • Anonym (Japp)
    Äldre 16 May 15:58
    #6

    Jag och min sambo "tog ett paus" i vårt sammanlagt 9 åriga förhållande för några år sedan. Vi hade ältat fram och tillbaka hur vi skulle göra men kom aldrig nånstans. Till slut valde vi (mest jag) att separera helt och hållet. Det var det absoult bästa vi nånsin kunnat göra! Fick båda distans till vårt förhållande och chans att fundera över hur vi verkligen ville ha det. Hade till en början inte en tanke på att vi skulle bli ett par igen och vi gjorde vårt bästa för att gå vidare på var sitt håll, men efter måånga månader började vi prata mer med varandra och insåg att vi inte ville leva utan varandra. Det krävdes mycket tid för att prata igenom allt för att kunna leva ihop igen, men det var det klart värt! Nu har vi levt ihop 2 år sedan pausen och är fortfarande nykära :)

    Kan tillägga att jag innan det här var av åsikten att har man en gång valt att gå ifrån varandra så gör man det av en anledning och ska inte bli ihop igen! Men saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig ;)

  • Anonym
    Äldre 16 May 16:27
    #7

    Håller med, ingen kontakt under uppehållet är nyckeln till att det kan funka igen TILLSAMMANS med att båda går och pratar med någon om detta och ser i sin egen ryggsäck.
    Att skylla på att ni har barn håller inte, du kan lämna på dagis han kan hämta.
    Mor och farföräldrar, vänner kan lämna över, ni kan skriva i en bok som följer med.
    Några veckor på detta sätt klarar ni!

  • Äldre 16 May 16:40
    #8

    Men då gjorde ni väl slut, och sen blev ihop igen? Det är ju inte samma sak som att ta en paus.

    Jag anser själv att en paus bara är ett utdraget uppbrott. Antingen är man ihop eller så är man inte ihop. Sen kan det ju bli bra ändå och man kan hitta tillbaka till varandra en tid efter att man gjort slut, men det är ju inte alltid det blir så heller.

    Anonym (Japp) skrev 2009-05-16 15:58:24 följande:


    Jag och min sambo "tog ett paus" i vårt sammanlagt 9 åriga förhållande för några år sedan. Vi hade ältat fram och tillbaka hur vi skulle göra men kom aldrig nånstans. Till slut valde vi (mest jag) att separera helt och hållet. Det var det absoult bästa vi nånsin kunnat göra! Fick båda distans till vårt förhållande och chans att fundera över hur vi verkligen ville ha det. Hade till en början inte en tanke på att vi skulle bli ett par igen och vi gjorde vårt bästa för att gå vidare på var sitt håll, men efter måånga månader började vi prata mer med varandra och insåg att vi inte ville leva utan varandra. Det krävdes mycket tid för att prata igenom allt för att kunna leva ihop igen, men det var det klart värt! Nu har vi levt ihop 2 år sedan pausen och är fortfarande nykära :) Kan tillägga att jag innan det här var av åsikten att har man en gång valt att gå ifrån varandra så gör man det av en anledning och ska inte bli ihop igen! Men saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig ;)
  • Anonym
    Äldre 16 May 16:44
    #9
    Tessideluxe skrev 2009-05-16 16:40:21 följande:
    Men då gjorde ni väl slut, och sen blev ihop igen? Det är ju inte samma sak som att ta en paus.Jag anser själv att en paus bara är ett utdraget uppbrott. Antingen är man ihop eller så är man inte ihop. Sen kan det ju bli bra ändå och man kan hitta tillbaka till varandra en tid efter att man gjort slut, men det är ju inte alltid det blir så heller. Anonym (Japp) skrev 2009-05-16 15:58:24 följande:
    Håller med på ett sätt på ett annat inte!
    Ja, om man "tar en paus" på det viset att man bara har var sin adress och går och tragglar samma problem och ses och kanske till och med ligger med varandra? Ja då är det KÖRT!
    Men om man helt "går ur" förhållandet, ser om sitt eget hus, tar hjälp utifrån och ser sina egna problem och den dagen man ses är man mer på nivån:
    -Jaha? Tycker du så nu för tiden? Intressant! Så vad tycker du om det och det då?
    Inte:
    -Men så är du och så har du alltid varit, ååå va dryg du är jag visste väl att du skulle säga så...
  • Äldre 16 May 16:47
    #10
    +1

    Men vad är då skillnaden mellan en paus och att göra slut?

    En paus för mig är att man går undan från förhållandet och funderar på vad man vill, men att man inte är singel, man har inte rätt att dejta eller ligga med andra och man är fortfarande engagerad i sitt förhållande (som man faktiskt fortfarande är kvar i).

    Det du beskriver är i min värld två personer som gör slut, kommer på fötter igen och sedan möts och gnistan tänds igen. Men det är inte en paus.


    Anonym skrev 2009-05-16 16:44:42 följande:
    Håller med på ett sätt på ett annat inte! Ja, om man "tar en paus" på det viset att man bara har var sin adress och går och tragglar samma problem och ses och kanske till och med ligger med varandra? Ja då är det KÖRT! Men om man helt "går ur" förhållandet, ser om sitt eget hus, tar hjälp utifrån och ser sina egna problem och den dagen man ses är man mer på nivån: -Jaha? Tycker du så nu för tiden? Intressant! Så vad tycker du om det och det då? Inte: -Men så är du och så har du alltid varit, ååå va dryg du är jag visste väl att du skulle säga så...
Svar på tråden Någon som testat att ta en pause i ett förhållande?