• Isabel­leSj
    Äldre 23 May 17:49
    2634 visningar
    7 svar
    7
    2634

    Gott reept på stek efterlyses!

    Vill ha ett smarrigt recept på nötstek, där man kokar steken, dvs ej i ugnen! :) Helst inte porterstek, då det är det jag oftast gör....

    Någon??

  • Svar på tråden Gott reept på stek efterlyses!
  • Isabel­leSj
    Äldre 24 May 08:03
    #1

    puffar!!

  • Äldre 24 May 12:22
    #2

    så här gör jag med älgstek, det går säkert lika bra med nötstek

    1 kg stek ca, jag brukar halvtina en stek som varit fryst
    1 stor gul lök
    2-3 morötter
    lagerblad
    vitpeppar
    svartvinbärsgele el liknande
    en trea grädde
    salt

    bryn steken runt om i en gryta (gärna gjutjärn om du har, släng i lök i klyftor samt morötter skuret i lite större bitar. . Häll på ca 5 dl vatten, lägg i lagerblad, klappa in lite salt o peppar. småputtra under lock, Vänd steken ett par gånger och ös den. Om du ser att det börjar koka bort tillsätt mer vatten, någon dl åt gången. detta tar lite mer än en timme -1.5beroende på stekens storlek, form och om den varit fryst. När det är klart tar du upp steken och låter den vila i folie. Fiska upp morotsbitarna. Nu kan du sila spadet om du vill, annars brukar det gå bra att vispa sönder lökbitarna.
    Smaka på spadet, tillsätt lite vatte om det känns för kraftigt, är det för mesigt kan man ta en liten bit köttbuljong. Gör en toppredning på spadet och puttra lite tills det tjocknar något. Tillsätt grädde och puttra såsen till lagom konsistens. smaka av o krydda, jag brukar även ha i en matsked gele av något slag samt lite mushroomsoy för färgens skull

    skiva upp steken med såsen, de goda morötterna och någon potatis

  • Äldre 24 May 12:29
    #3

    tillägg; brukar även ha timjan i såsen, färsk el torkad

  • Isabel­leSj
    Äldre 24 May 12:29
    #4

    Tack, ska testa detta nästa gång! Nu hittade jag ett recept på cocacolastek som jag testar, ska bli spännande...

    Ingredienser
    1 -1 1/2 kg stek av nöt
    Salt
    33 cl coca cola
    33 cl lättöl
    1 dl äkta soja
    6-7 enbär
    8 svartpepparkorn
    2 gula lökar skurna i klyftor
    2 köttbuljongtärningar

    Sås:
    5 msk vetemjöl
    2 dl grädde (valfri fetthalt)
    8 dl silad buljong
    Salt
    Peppar

    Byn köttet lätt runt om och salta sparsamt. I en gryta hälls cocacola, lättöl, soja,enbär, svartpepparkorn, lök och smulade buljongtärningar. Låt koka upp. Lägg i köttet och låt puttra under lock cirka 1-1 1/2 timme eller tills köttet är klart. Ta av grytan från värmen men låt köttet ligga kvar ytterliggare 20 min. Ta upp köttet och håll det varmt. Vispa ihop mjöl och grädde till en jämn redning. Rör ner skyn under omrörning.
    Låt såsen koka 5 min. Smaka av med salt och peppar.

  • Äldre 24 May 15:08
    #5
    IsabelleSj skrev 2009-05-24 12:29:37 följande:
    Tack, ska testa detta nästa gång! Nu hittade jag ett recept på cocacolastek som jag testar, ska bli spännande... Ingredienser 1 -1 1/2 kg stek av nöt Salt 33 cl coca cola 33 cl lättöl 1 dl äkta soja 6-7 enbär 8 svartpepparkorn 2 gula lökar skurna i klyftor 2 köttbuljongtärningar Sås: 5 msk vetemjöl 2 dl grädde (valfri fetthalt) 8 dl silad buljong Salt Peppar Byn köttet lätt runt om och salta sparsamt. I en gryta hälls cocacola, lättöl, soja,enbär, svartpepparkorn, lök och smulade buljongtärningar. Låt koka upp. Lägg i köttet och låt puttra under lock cirka 1-1 1/2 timme eller tills köttet är klart. Ta av grytan från värmen men låt köttet ligga kvar ytterliggare 20 min. Ta upp köttet och håll det varmt. Vispa ihop mjöl och grädde till en jämn redning. Rör ner skyn under omrörning. Låt såsen koka 5 min. Smaka av med salt och peppar.
    skriv gärna vad du tyckte
    Viktor 070103 & Theodor 090331
  • Äldre 24 May 15:09
    #6

    coca cola...låter spännade=)

  • Isabel­leSj
    Äldre 2 Jun 13:45
    #7

    det blev jättegott! påminde lite om porterstek!

Svar på tråden Gott reept på stek efterlyses!