• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27657 visningar
    724 svar
    724
    27657

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • NovasM­orsa
    Äldre 3 Jun 10:33
    #11

    ja jag väntar oxå på massa hyseriska moralpredikningar om att vi misshandlat våra barn o vi är känslokalla o bryr oss inte o att vi lär våra barn att vi skiter i dom osv osv..
    ja tror halva grejen är att vi överför inte våran egen ångest på våra barn..

    ...oj oj oj nu kommer ja få skit..

  • NovasM­orsa
    Äldre 3 Jun 10:37
    #12
    BeaBus skrev 2009-06-03 09:15:55 följande:
    Jag har en liten kille som i dag blir 9 månader jag testade 5 minuters metoden och det gick super bra. Första natten skrek han i 35 min , andra natten i 15 minuter och 3:e natten i 3,5 minuter och 4:e somnade han direkt nör vi lade ner honom. Men nu så har han börjat vakna på nätterna, han rullar runt och kryper upp mot huvudänden av sängen och så klart när det tar stopp och han slår i huvudet så vaknar han. Vanligast är att han vaknar 3 gånger per natt. Har du ngr bra tips på vad man kan göra?Mvh Bea
    ja tror inte att det har med era läggningsrutinner att göra där vid 7-9mån så får barnen oftst en "separationsångest" dom kommer på att dom är en egen individ o dom börjar kunna en del saker som att en del har just börjat krypa en del har börjat gå runt möbler o en del har tom börjat ta sina första steg o alla dessa saker dom bearbetar på natten är nog orsaken till att din son sover lite oroligt.. fortsätt ni bara som vanligt visst trösta honom om han e ledsen o visa att du finns där för honom så ska du se att det blir nog bättre med sömnen snart..
  • Äldre 3 Jun 11:13
    #13
    NovasMorsa skrev 2009-06-03 10:33:21 följande:
    ja jag väntar oxå på massa hyseriska moralpredikningar om att vi misshandlat våra barn o vi är känslokalla o bryr oss inte o att vi lär våra barn att vi skiter i dom osv osv.. ja tror halva grejen är att vi överför inte våran egen ångest på våra barn.....oj oj oj nu kommer ja få skit..
    Kritikerna verkar inte orka ta den här fajten.
  • aspenb­äck
    Äldre 3 Jun 14:41
    #14
    BeaBus skrev 2009-06-03 09:15:55 följande:
    Jag har en liten kille som i dag blir 9 månader jag testade 5 minuters metoden och det gick super bra. Första natten skrek han i 35 min , andra natten i 15 minuter och 3:e natten i 3,5 minuter och 4:e somnade han direkt nör vi lade ner honom. Men nu så har han börjat vakna på nätterna, han rullar runt och kryper upp mot huvudänden av sängen och så klart när det tar stopp och han slår i huvudet så vaknar han. Vanligast är att han vaknar 3 gånger per natt. Har du ngr bra tips på vad man kan göra?Mvh Bea
    Hej hej! Vad skönt att det har funkat för er också! Så skönt att slippa gå och lägga sig samtidigt som sin lille bebis, utan att det funkar ändå! Jag hämtar min kille på natten när han grejar och vaknar, tycker inte att det är så farligt om han sover lite grann i våran säng men vill gärna att han lär sig somna själv i sin egen. Så tyvärr har jag inget bra tips. Jag är väl själv lite inne på att lägga våran i eget rum, får för mig att vi väcker varandra. Alltså att han kanske hade vaknat , låtit lite och sen somnat om utan att jag skulle behövt vakna, men jag tar en sak i taget. Återkom gärna om du kommer på ngt som funkar!
  • Skorpa­n B
    Äldre 3 Jun 15:04
    #15
    BeaBus skrev 2009-06-03 09:15:55 följande:
    Jag har en liten kille som i dag blir 9 månader jag testade 5 minuters metoden och det gick super bra. Första natten skrek han i 35 min , andra natten i 15 minuter och 3:e natten i 3,5 minuter och 4:e somnade han direkt nör vi lade ner honom. Men nu så har han börjat vakna på nätterna, han rullar runt och kryper upp mot huvudänden av sängen och så klart när det tar stopp och han slår i huvudet så vaknar han. Vanligast är att han vaknar 3 gånger per natt. Har du ngr bra tips på vad man kan göra?Mvh Bea
    Jag har de precis likadant!
    Har en flicka på 8 månader som har börja krångla med sömnen sedan en månad tillbaka ung.
    Så typiskt för innan så var det bara att lägga ner henne och efter en stunds lekande och plockande i sängen så sov hon. Dessutom så hade hon precis börjat sova hela nätter och man var ju överlycklig.
    Nu är hon omöjlig att lägga, vaknar på nätterna och vill ligga mellan oss, rullar runt och vet knappt själv om hon vill sova på rygg eller mage osv.
    .....så nog tror jag också att det har med separationsfasen att göra inkl att tänderna ploppar upp en efter en.
    Går det inte över här inom ett par månader så tänker jag också köra 5mm.
    Jag är inte motståndare till några metoder utan tycker att det är upp till varje förälder att bedömma vad som är bäst för deras barn =)
  • Skorpa­n B
    Äldre 3 Jun 15:14
    #16

    Förresten!
    Glömde ju i mitt inlägg ovan att Gratta Ts till att ni hittade en metod som fungerade.
    Jag tycker att ni gjorde helt rätt, man skall inte behöva ta en fajt på ett par timmar varje kväll för att få de små liven att sova.
    Dessutom så tycker säkert din lillkille också att det är ganska skönt att kunna somna utan att behöva kämpa emot så länge.

  • Magda7­3
    Äldre 3 Jun 15:49
    #17
    Nämen!

    Inte en moralpredikning?! Vad har hänt?? Får man helt plötsligt tycka att 5 min met är okej här på fl nu ?

    Jag har använt den på två av mina barn och det har fungerat jättebra. Inga problem alls vid läggning efteråt, men det är ju ett par riktigt jobbiga nattningar innan man får till det... Jag har full respekt för dem som samsover, vyssjar och vaggar men skulle själv inte stå ut med det. Liksom alla föräldrar så älskar jag mina barn men tycker att det är bäst att de får somna i egna sängar själva och lära sig att bli trygga i sig själva utan att jag ligger bredvid. Givetvis läser jag och är där en stund men sedan är det natti natti
    aspenbäck:
    vad roligt att du gillade bloggen! Den handlar om mitt lilla liv och är inte så märkvärdig alls! Så; jättekul att du gillade den!
    Blogg: magda.nu
  • Äldre 3 Jun 15:51
    #18

    Klart det fungerar, det betyder inte att det för det är en lämplig metod.

    Det fungerar att slå barn också, men vi gör inte det ändå.

  • kaffeb­önan
    Äldre 3 Jun 15:52
    #19

    Grattis till att det funkar för dig!

  • näradi­g
    Äldre 3 Jun 15:52
    #20

    klart som fan att det fungerar för eller senar om man med fungerar menar att barnet ger upp. slutar att försöka få er att förstå vad han vill och behöver. Det gör nästan alla människor.

    vi kan ju prova med dig om du vill.

    alla här på forumet bestämmer att de tänker låtsas att du inte finns oavsätt hur mycket du skriver så svarar vi inte dig. du kommer garanterat att sluta skriva. lätt som en plätt. Men hur känns det i dig då?

Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!