• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27695 visningar
    724 svar
    724
    27695

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Bligli­n
    Äldre 3 Jun 19:32
    #81

    Genom femminutersmetoden så underlåter du ju att tillgodose just det första behovet som du räknade upp, d v s trygghet.

    aspenbäck skrev 2009-06-03 19:28:52 följande:


    Oj oj vad det har hänt mycket på den här tråden... För det första så står jag inte och klockar 5 min precis, självklart när jag går in så pussar jag säger godnatt och gossar lillen på kinden, men plockar ej upp honom, för det tredje så känner jag väl ändå mitt barn och hör vilket typ av skrik han har. Gör inte ni det.?Så länge han bara är arg för att jag inte plockar upp och krånglar med honom så gör det mig inget att han skriker, blir han stucken av ett bi som ngn nämnde så lär jag nog höra detta. =)Ett barn testar gränser hela tiden, låter ni aldrig era barn vara arga? Igår somnade han nöjt och tryggt, var inte ledsen därför att han har lärt sig att det inte är ngt farligt, mamma försvinner inte för gott utan finns fortfarande där om ngt händer. Vad är så hemskt med detta? Att bebisen inte får bestämma? Det pratas väldigt mycket om att lyssna in sitt barn, men jag tycker faktiskt att det är tvärtom. Det är vi som är föräldrar och ska fostra våra barn inte tvärtom. Däremot ska deras behov tillgodoses som trygghet, matas, bytas på , få massvis med kärlek mm mm mm , men det är en helt annan sak.
  • aspenb­äck
    Äldre 3 Jun 19:38
    #82
    Bliglin skrev 2009-06-03 19:32:30 följande:
    Genom femminutersmetoden så underlåter du ju att tillgodose just det första behovet som du räknade upp, d v s trygghet. aspenbäck skrev 2009-06-03 19:28:52 följande:
    Ja att jag har lärt honom att det inte är farligt att somna själv i egen säng, stackars otrygga unge!
  • Äldre 3 Jun 19:41
    #83

    aspenbäck skrev: "Ett barn testar gränser hela tiden, låter ni aldrig era barn vara arga?"
    - självklart skall barn få vara arga - men har det med "testar gränser" i sovsituationen att göra?

    "Det är vi som är föräldrar och ska fostra våra barn inte tvärtom."
    - Fostran som företeelse är helt klart "överreklamerat", särskilt för de minsta barnen - och ditt barn är 11 månader?? Tror du att han är medvetet provocerande, utstuderat retsam, tänker som en vuxen och har det perspektivet ... eller? Barn behöver framför allt positivt samspel - från dag ett och hela tiden! Är du tillsammans med och samspelar bra med ditt barn kommer "uppfostran" att gå av sig själv. Du förstår honom som den han är och han kommer att kunna "läsa" dig och dina intentioner!

  • aspenb­äck
    Äldre 3 Jun 20:16
    #84

    Ja ja, vi får väl enas om att vi tycker olika! Jag är nöjd och min bebis är nöjd. Min kille är också nöjd nu när vi har lite mer tid tillsammans på kvällen på tu man hand =)

  • Ord blind
    Äldre 3 Jun 20:19
    #85
    Bliglin skrev 2009-06-03 19:32:30 följande:
    Genom femminutersmetoden så underlåter du ju att tillgodose just det första behovet som du räknade upp, d v s trygghet. aspenbäck skrev 2009-06-03 19:28:52 följande:
    Är daltande så mycket att förespråka?
  • Ord blind
    Äldre 3 Jun 20:21
    #86
    aspenbäck skrev 2009-06-03 20:16:15 följande:
    Ja ja, vi får väl enas om att vi tycker olika! Jag är nöjd och min bebis är nöjd. Min kille är också nöjd nu när vi har lite mer tid tillsammans på kvällen på tu man hand =)
    Ja, slarva inte bort den på FL!! (min man hatar fl....) :)
  • MalinE­ddie
    Äldre 3 Jun 20:40
    #87
    Bliglin skrev 2009-06-03 19:32:30 följande:
    Genom femminutersmetoden så underlåter du ju att tillgodose just det första behovet som du räknade upp, d v s trygghet. aspenbäck skrev 2009-06-03 19:28:52 följande:
    Så sant.
  • Äldre 3 Jun 20:42
    #88

    Jag skulle aldrig utsätta mina barn för 5 min metoden. Tror den fungerar för att barnet ger upp för ingen kommer när man är ledsen, känner oro eller kanske tom ångest. Nej, då får det vara krångligt!

  • Äldre 3 Jun 20:44
    #89

    Vad kul att det går bra att lägga din lilla kille... Det är skönt när man hittar något som fungerar.

  • hönsmo­rmors dotter
    Äldre 3 Jun 20:45
    #90

    Kritiken mot 5-minutersmetoden är väl inte att den inte skulle fungera, utan snarare att den är omänsklig och grym! Det är klart att barn ger upp när de ser att inte ens deras mest desperata skrik hjälper för att få trygghet, närhet och kärlek från sina föräldrar! Det är vidrigt!!!

Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!