• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27692 visningar
    724 svar
    724
    27692

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Äldre 7 Jun 13:56
    Apmor2 skrev 2009-06-07 11:25:40 följande:
    ibland när man skriver fort så blir stavningen inte den bästa (har fler stavfel) tycker det är tråkigt att man bara fokuserar på sådant. Och ja använder en variation av det, där det går ut på att lära sitt barn att sova ensamt men att ignorera barns behov (blev kallad misshandlare ändå) och ja det är många sidor men om man inte vill anklaga folk för sådant här i onödan tar man sig tiden att läsa det folk har skrivit.
    Nu var det ju varken min mening att "bara fokusera på sådant", (men det var någon som inte förstod vad du menade, jag menade inget illa med det!), eller att för den delen anklaga dig som person för att vara misshandlare. Jag skrev vad jag personligen anser om 5mm och det tycker jag är rimligt i en sån här tråd (utan att för den skull behöva sitta och ägna en timme åt vad alla människor här på forumet har sagt, faktiskt!), som faktiskt ursprungligen handlade om just den metoden.

    Tack för mig, ha en bra dag.
  • Äldre 7 Jun 14:43
    NiniMe skrev 2009-06-07 13:33:22 följande:
    Varför man inte vill bära sitt barn?? Ja för att de e tungt, man får kanske ont i ryggen av att bära hela tiden.... Ännu en sak man ska göra som förälder, vill barnet bli buret så ska de bäras, skit i dig själv för guds skull, har du skaffat barn så måste man väl förstå att de innebär uppoffringar*ironi*
    ja precis! menar min son som är så himla stor och var vid 6 månaders ålder stor som en normal ettåring, inte går jag runt o bär på honom då, pajade mkt av min kropp pga att jag bar han rätt så mkt (inte hela tiden) så då tillgodoser man hans behov av närhet på andra sätt..
  • Äldre 7 Jun 14:43
    katja74 skrev 2009-06-07 13:56:32 följande:
    Nu var det ju varken min mening att "bara fokusera på sådant", (men det var någon som inte förstod vad du menade, jag menade inget illa med det!), eller att för den delen anklaga dig som person för att vara misshandlare. Jag skrev vad jag personligen anser om 5mm och det tycker jag är rimligt i en sån här tråd (utan att för den skull behöva sitta och ägna en timme åt vad alla människor här på forumet har sagt, faktiskt!), som faktiskt ursprungligen handlade om just den metoden. Tack för mig, ha en bra dag.
    ok
  • Äldre 7 Jun 14:57

    Queen70, jag tycker vetskap och forskning ar valdigt viktig och inte att sara dig pa nat satt, men jag tycker det ar mer intressant att lasa en forskning av folk som har foljt en studie over manga ar an att lasa dina asikter om nagot du inte har nagra som helst personliga erfarenheter av (jag tar forgivet att du inte har testat nagon sovmetod). Sa klart sa vill man har bevis pa saker man laser och nar jag googlar eller gor lite mer akademiska (tittar i univeritets bibliotek) efterforskningar sa hittar jag inte EN ENDA serios forskning som sager att 5 min  (eckerbergs eller ferbers) LEDER till att barn blir otrygga individer.
    Det ar en valdig skillnad pa att ignorera ALLA av ditt barns behov och gora 5 min metoden och du kan sa klart hita massor av forskning som sager att barnet forlorar tillit och blir otrygg om det konstant blir ignorerad men sa ar ju inte fallet nar man gor en sovmetod. Sa darfor haller jag med Kallsti och vill garna att du skickar med lite lankar med palitlig forskning som sager att barnet blir skadad av en sovmetod for jag kan da inte hitta nagon.

    Sen till alla er som ar sa emot sovmetoder som har skrivit har pa dom sista sidorna, ni vrider valdigt mycket pa vad folk skriver. Oppna ogona och las vad folk verkligen skriver. Nar man gor 5 min metod sa grater barnet (om man foljer Ferbers alt eckerbergs hanvisningar och ser till att barnets bas behov ar fyllda) for att den ar trott inte for att den ar hungrig, sallskaps sjuk osv.

    Jag tror manga har som ar sa emot sovmetoder ar som jag och helt enkelt inte klarar att hora ens barn grata. Jag klarar inte att hora honom grata aven om det bara ar sa att han ar trott och jag tror inte det ar pa nat satt skadligt att lata ens barn grata i nagra (5-20 min) for barnet just ar trott. Nastan alla av min kompisar har gjort Ferbers och alla deras barn sover jatte bra och har blivit mycket mer aktiva och gladare barn sa jag tror tom att jag gor mitt barn en otjanst som inte hjalper honom att fa battre sovrutiner.

    Sa nu kommer jag sitta har och vanta pa att nagon har kan hitta en tillforlitlig forskning som sager att ett barn (6 man upp) som bor i ett karleksfullt hem och inte blir konstant ignorerad blir skadad av att en foralder gor 5 min metoden (Ferbers alt Eckebergs)

  • Äldre 7 Jun 14:58
    Kya skrev 2009-06-07 13:18:35 följande:
    Om ditt barn inte behövde bli buren jämt så behöver man inte göra det heller. Men om ett barn behöver det för att må bra, så har inte behoven blivit tillgodosedda om man inte bär barnet. så dina meningar går inte alls ihop, om det är så att du har ett barn som vill bli buret.och så måste jag få fråga: vad är fel med att bära sitt barn, eftersom du tycker att man inte ska göra det?sådärja, paranoida hjärna? nu pratar du som att du känner mig, och vet hur jag är och resonerar. det är oerhört dumt gjort av dig.--Och jag anser definitivt inte att du har "hängivit dig totalt" åt din son om han har fått skrika sig till sömns, som du har beskrivit i något svar här efteråt.
    Barnets behov är inte att bli buret det handlar om kroppskontakt och det kan jag ge mitt barn mängder av utan att behöva bära det konstant. Och ang resten läs det jag skrivit.. och jag skiter fullständigt vad du anser " att hängiva sig fullständigt" åt sitt barn innebär.
    Poängen är och har alltid varit att man misshandlar inte sitt barn; om barnet gråtigt eller skrikigt vid enstaka tillfällen och att om man ska anklaga folk för ngt sådant så ska man veta vad man pratar om och ha konkreta bevis på att barnet tagit skada av det alltså: bra referenser. För det hela handlar eller borde inte handla om att motbevisa varandra om barnet tagit skada för att den fick gråta vid några tillfällen (oavsett andledning) så vill man som förälder veta på vilket sätt.

    Men jag känner mitt barn och jag kan se att han inte tagit skada av att fått gråta eller skrika (vid enstaka tillfällen) och att försöka inbilla mig om att han kommer att visa sina ärr under tonåren är skrattretande. Och att dessutom påstå att enda sättet att visa sina barn tillgivenhet och att lära dom självsäkerhet är att bära dom konstant och att ej låta dom gråta, är tragiskt och att allt detta ska grunda sig på spädbarnsåldern är ganska tragiskt det me för då vet ni verkligen inte vad som väntar sen. Det är ngt man gör hela livet med ens barn att visa att dom kan lita på en, på många olika sätt!
  • Äldre 7 Jun 15:00

    får man ge nappen?

  • Äldre 7 Jun 15:04
    southernbelle skrev 2009-06-07 14:57:20 följande:
    Sa klart sa vill man har bevis pa saker man laser och nar jag googlar eller gor lite mer akademiska (tittar i univeritets bibliotek) efterforskningar sa hittar jag inte EN ENDA serios forskning som sager att 5 min  (eckerbergs eller ferbers) LEDER till att barn blir otrygga individer. Det ar en valdig skillnad pa att ignorera ALLA av ditt barns behov och gora 5 min metoden och du kan sa klart hita massor av forskning som sager att barnet forlorar tillit och blir otrygg om det konstant blir ignorerad men sa ar ju inte fallet nar man gor en sovmetod.
    Ja, söker du specifikt efter forskning gjorda med Eckerbergs metod så lär du finna squat för vad jag vet har varken han eller någon annan forskar om hans metod. Han använder den för att den funkar och drar slutsatsen att barnet inte tar skada eftersom barnet är glatt dagen efter (spädbarn kan ju inte vara långsinta).

    Däremot behöver man inte leta länge på google förrän man finner vetenskapliga studier kring hur ignorering av spädbarn påverkar dem både fysiskt och psykiskt. Faktiskt. Allt som behövs är lite kreativitet i vilka ord och fraser man ska söka på.
  • Äldre 7 Jun 15:07
    Queen70 skrev 2009-06-07 12:08:50 följande:
    Nej, det måste man inte (står det i reglerna?) Jag talar utifrån egen kunskap och erfarenhet och åsikter. Vilken chimpans som helst kan sitta å länka å googa i förbannelse, men jag ägnar mig inte åt detta, då jag anser att det gör debatten skittråkig. Inte heller läser jag andras länkar. Om det gör att du inte tar mig på allvarr så är det upp till dig. Men så funkar jag. Länkar inte av princip. (har kanske gjort det nån enstaka gång i ren frustration dock)
    och jag håller med charly1 !

    Återigen om man kommer med sådana påståenden och anklagelser så får man ta o komma med ngn form av referenser och jag sa att det inte behövde vara en länk, skriv en referens från en bok du läst , då får du skriva titel, årgång, förlag och författare så kollar jag mer än gärna upp det på biblioteket! Och det är tråkigt att du tycker att det gör debatten tråkig, det är sånt debatter grundar sig på.

    Och vad är det för personliga erfaranheter? Fick du skrika i en halvtimme när du var liten och så hade du problem i tonåren pga det? hur vet du i så fall att det var för att du fick skrika/gråta den där gången?
  • Äldre 7 Jun 15:09

    Far? Du far gora hur du vill da Ferbers och Eckerberg instruktioner ar hanvisningar och inte regler. Enligt med sa far du ett battre resultat om barnet lar sig att somna uan hjalpmedel, men eftersom det inte ar regler du maste folja till punkt och pricka sa kan du ge hjalpen. I Eckerbergs metod sa tror jag (jag Har bara djup studerat Ferbers) att han inte anser att kroppskontakt ar nodvandigt, men in Ferbers kan du ha kroppskontakt sa lange du inte tar upp barnet.


    wiizz skrev 2009-06-07 15:00:41 följande:
    får man ge nappen?
  • Äldre 7 Jun 15:11

    med...menar saklart dem..


    southernbelle skrev 2009-06-07 15:09:10 följande:
    Far? Du far gora hur du vill da Ferbers och Eckerberg instruktioner ar hanvisningar och inte regler. Enligt med sa far du ett battre resultat om barnet lar sig att somna uan hjalpmedel, men eftersom det inte ar regler du maste folja till punkt och pricka sa kan du ge hjalpen. I Eckerbergs metod sa tror jag (jag Har bara djup studerat Ferbers) att han inte anser att kroppskontakt ar nodvandigt, men in Ferbers kan du ha kroppskontakt sa lange du inte tar upp barnet.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!