• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27669 visningar
    724 svar
    724
    27669

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • NiniMe
    Äldre 7 Jun 18:29
    Kya skrev 2009-06-07 18:18:24 följande:
    Att det av någon anledning inte är fysiskt möjligt att göra det barnet behöver, är ju inte samma sak som att man inte gör det för att man bara inte känner för det.det är ju vad jag pratar om, att om det är fysiskt möjligt ska man sätta barnet före ens egna intressen. att inte bära sitt barn bara för att man tycker att det är tungt - det är att sätta sina egna intressen först. samma sak som att lära barnen att sova. bara för att man själv inte är sugen på en läggning som tar 1-1,5 timmar så lägger man istället barnet i sin egna säng och låter det skrika sig till sömns, samtidigt som man själv ser på desperate housewives. ser du vart jag vill komma?så förstår jag inte alls vad du menar nu. du pratar om att din pojke visserligen grät när han skulle sova, men att ni båda låg i sängen till han somnat? det är ju ingen 5-mm, och jag gör ofta så med min pojke. är han övertrött så grinar han jättemkt när han sova, och jag ligger bredvid, håller om han och pratar lugnt tills han lugnat ner sig och somnat. har du använt 5-mm eller inte? *förvirrad*
    Ja vi har nog missuppfattat varandra...
  • NiniMe
    Äldre 7 Jun 18:30
    Kya skrev 2009-06-07 18:18:24 följande:
    Att det av någon anledning inte är fysiskt möjligt att göra det barnet behöver, är ju inte samma sak som att man inte gör det för att man bara inte känner för det.det är ju vad jag pratar om, att om det är fysiskt möjligt ska man sätta barnet före ens egna intressen. att inte bära sitt barn bara för att man tycker att det är tungt - det är att sätta sina egna intressen först. samma sak som att lära barnen att sova. bara för att man själv inte är sugen på en läggning som tar 1-1,5 timmar så lägger man istället barnet i sin egna säng och låter det skrika sig till sömns, samtidigt som man själv ser på desperate housewives. ser du vart jag vill komma?så förstår jag inte alls vad du menar nu. du pratar om att din pojke visserligen grät när han skulle sova, men att ni båda låg i sängen till han somnat? det är ju ingen 5-mm, och jag gör ofta så med min pojke. är han övertrött så grinar han jättemkt när han sova, och jag ligger bredvid, håller om han och pratar lugnt tills han lugnat ner sig och somnat. har du använt 5-mm eller inte? *förvirrad*
    Jag har nog använt en hemmagjord variant på 5 mm... Han har fått skrika men med mig där som tröstar ändå...
  • Postis
    Äldre 7 Jun 19:56
    NiniMe skrev 2009-06-07 18:30:26 följande:
    Jag har nog använt en hemmagjord variant på 5 mm... Han har fått skrika men med mig där som tröstar ändå...
    Vad är det för del du använt av 5mm då?
  • Äldre 7 Jun 20:03
    NiniMe skrev 2009-06-07 18:30:26 följande:
    Jag har nog använt en hemmagjord variant på 5 mm... Han har fått skrika men med mig där som tröstar ändå...
    Ja, men då är det välan inte 5mm? Och så mycket bättre, anser jag!
  • NiniMe
    Äldre 7 Jun 20:24
    Postis skrev 2009-06-07 19:56:08 följande:
    Vad är det för del du använt av 5mm då?
    Att han har skrEK men att jag inte gjort mer än o bara ligga brevid och shhyysscha typ, innan de skrek han och jag fick gå runt o bumpa rumpan vagga i vagnen ha hårfönen till hjälp osv osv... Till sist gav jag upp och de kändes som han skrek i vilket fall som helst och de kvitta hur jag gjorde, så då kunde vi lika bra ligga i sängen.....
  • Queen7­0
    Äldre 7 Jun 20:40

    Så om man inte testat det själv så kan man inte uttala sig? Men, vet du..Jag har inte testat att spöa min unge i uppfostringssyfte heller, och kan mycket väl tänka mig att det "fungerar" men min erfarenhet och kunskap om barns utveckling och psyke som jag har säger mig ändå att det inte är en bra idé. Förstår faktiskt inte varför en länk skulle göra min åsikt mer trovärdig....


    southernbelle skrev 2009-06-07 14:57:20 följande:
    Queen70, jag tycker vetskap och forskning ar valdigt viktig och inte att sara dig pa nat satt, men jag tycker det ar mer intressant att lasa en forskning av folk som har foljt en studie over manga ar an att lasa dina asikter om nagot du inte har nagra som helst personliga erfarenheter av (jag tar forgivet att du inte har testat nagon sovmetod). Sa klart sa vill man har bevis pa saker man laser och nar jag googlar eller gor lite mer akademiska (tittar i univeritets bibliotek) efterforskningar sa hittar jag inte EN ENDA serios forskning som sager att 5 min  (eckerbergs eller ferbers) LEDER till att barn blir otrygga individer.Det ar en valdig skillnad pa att ignorera ALLA av ditt barns behov och gora 5 min metoden och du kan sa klart hita massor av forskning som sager att barnet forlorar tillit och blir otrygg om det konstant blir ignorerad men sa ar ju inte fallet nar man gor en sovmetod. Sa darfor haller jag med Kallsti och vill garna att du skickar med lite lankar med palitlig forskning som sager att barnet blir skadad av en sovmetod for jag kan da inte hitta nagon.Sen till alla er som ar sa emot sovmetoder som har skrivit har pa dom sista sidorna, ni vrider valdigt mycket pa vad folk skriver. Oppna ogona och las vad folk verkligen skriver. Nar man gor 5 min metod sa grater barnet (om man foljer Ferbers alt eckerbergs hanvisningar och ser till att barnets bas behov ar fyllda) for att den ar trott inte for att den ar hungrig, sallskaps sjuk osv.Jag tror manga har som ar sa emot sovmetoder ar som jag och helt enkelt inte klarar att hora ens barn grata. Jag klarar inte att hora honom grata aven om det bara ar sa att han ar trott och jag tror inte det ar pa nat satt skadligt att lata ens barn grata i nagra (5-20 min) for barnet just ar trott. Nastan alla av min kompisar har gjort Ferbers och alla deras barn sover jatte bra och har blivit mycket mer aktiva och gladare barn sa jag tror tom att jag gor mitt barn en otjanst som inte hjalper honom att fa battre sovrutiner. Sa nu kommer jag sitta har och vanta pa att nagon har kan hitta en tillforlitlig forskning som sager att ett barn (6 man upp) som bor i ett karleksfullt hem och inte blir konstant ignorerad blir skadad av att en foralder gor 5 min metoden (Ferbers alt Eckebergs)
  • Queen7­0
    Äldre 7 Jun 20:42

    så du tror inte omständigheter i ens relationer kommer till uttryck i vem barnet är och hur den mår som vuxen?


    Barnets behov är inte att bli buret det handlar om kroppskontakt och det kan jag ge mitt barn mängder av utan att behöva bära det konstant. Och ang resten läs det jag skrivit.. och jag skiter fullständigt vad du anser " att hängiva sig fullständigt" åt sitt barn innebär.Poängen är och har alltid varit att man misshandlar inte sitt barn; om barnet gråtigt eller skrikigt vid enstaka tillfällen och att om man ska anklaga folk för ngt sådant så ska man veta vad man pratar om och ha konkreta bevis på att barnet tagit skada av det alltså: bra referenser. För det hela handlar eller borde inte handla om att motbevisa varandra om barnet tagit skada för att den fick gråta vid några tillfällen (oavsett andledning) så vill man som förälder veta på vilket sätt. Men jag känner mitt barn och jag kan se att han inte tagit skada av att fått gråta eller skrika (vid enstaka tillfällen) och att försöka inbilla mig om att han kommer att visa sina ärr under tonåren är skrattretande. Och att dessutom påstå att enda sättet att visa sina barn tillgivenhet och att lära dom självsäkerhet är att bära dom konstant och att ej låta dom gråta, är tragiskt och att allt detta ska grunda sig på spädbarnsåldern är ganska tragiskt det me för då vet ni verkligen inte vad som väntar sen. Det är ngt man gör hela livet med ens barn att visa att dom kan lita på en, på många olika sätt!
  • Queen7­0
    Äldre 7 Jun 20:43

    Du har mitt svar redan....


    Apmor2 skrev 2009-06-07 15:07:14 följande:
    och jag håller med charly1 !Återigen om man kommer med sådana påståenden och anklagelser så får man ta o komma med ngn form av referenser och jag sa att det inte behövde vara en länk, skriv en referens från en bok du läst , då får du skriva titel, årgång, förlag och författare så kollar jag mer än gärna upp det på biblioteket! Och det är tråkigt att du tycker att det gör debatten tråkig, det är sånt debatter grundar sig på.Och vad är det för personliga erfaranheter? Fick du skrika i en halvtimme när du var liten och så hade du problem i tonåren pga det? hur vet du i så fall att det var för att du fick skrika/gråta den där gången?
  • Bobous­ch
    Äldre 7 Jun 20:53

    Jag körde 5-mm med min dotter och det fungerade klockrent. Anledningen till att jag började med den var att hon för att kunna somna var tvungen att snutta på mitt bröst i två timmar... Jag ansåg att hon inte behövde det och jag provade 5-mm. Jag valde att vara stenhård, 5 min in på sekunden och efter tre dagar somnade hon direkt jag la henne i sängen. Första kvällen grät hon i ca 20 min.

    Har alltid somnat av sig själv från det. Jag läser en bok och pussar gonatt sen somnar hon.

    Jag skulle mer än gärna kunna använda 5mm på nästa barn också- om det skulle behövas.

  • Queen7­0
    Äldre 7 Jun 21:01

    Måste ha kännts tillfredställande att vara stenhård mot ett spädbarn och låta henne gråta i 20 minuter.....Hör du inte själv hur galet det låter?

    Att det funkar är det ju ingen som ifrågasatt....Däremot är vi många som hävdar att priset är för högt.


    Bobousch skrev 2009-06-07 20:53:20 följande:
    Jag körde 5-mm med min dotter och det fungerade klockrent. Anledningen till att jag började med den var att hon för att kunna somna var tvungen att snutta på mitt bröst i två timmar... Jag ansåg att hon inte behövde det och jag provade 5-mm. Jag valde att vara stenhård, 5 min in på sekunden och efter tre dagar somnade hon direkt jag la henne i sängen. Första kvällen grät hon i ca 20 min.Har alltid somnat av sig själv från det. Jag läser en bok och pussar gonatt sen somnar hon.Jag skulle mer än gärna kunna använda 5mm på nästa barn också- om det skulle behövas.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!