• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27685 visningar
    724 svar
    724
    27685

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Äldre 8 Jun 16:24
    Queen70 skrev 2009-06-08 12:09:55 följande:
    Att gråta en skvätt är inte samma sak som att tillämpa 5mm som går ut på att du under en period systematiskt ignorerar barnets behov och sättet de komunicerer det på tills det ger upp. Att låta ett barn gråta 20 minuter i sin ensamhet som vi diskuterade förut är inte heller att "gråta en skvätt" Om man har ägnat sig åt sånt, så kan man ju ändå tycka att barnet är helt normalfungerande, och så kan det ju vara. Men sånt ändrar dock barnets personlighet, och barnets personighet hade kanske varit annorlunda utan de negativa erfarenheterna. Och jodå..det kan ta tid innan saker visar sig, det som kommer upp till ytan under puberteten behöver inte alls ha synts under småbarnsåren.
    Håller helt med. Jag var ett sånt barn som var djupt otryggt i mitt inre ifrån spädbarnstiden. På grund utav bristfällig anknytning till mina föräldrar. Jag blev bla utsatt för skrikmetoder och blev lämnad att skrika mig till söms enligt en metod som var ung som 5 minuters. mamma och pappa har själva berättat det.

    Jag fick många utav mina signaler ignorerade eftersom att dom trodde att det var nyttigt för mig att ligga och skrika. Dom var utav den åsikten att om man tar upp ett spädbarn som gråter så lär man spädbarnet att skrika för att få som det vill. Helt sjukt när all aknytningsforskning visar idag att om man svarar på spädbarnets signaler och INTE låter det skrika ensammet så blir spädbarnet tryggt i sig själv.

    Iallafall så var jag ett snällt och väluppfostrat barn och det var först när jag var 12-13 år som problemen började att märkas. Mina tonår var fruktansvärt svåra och jag brottas fortfarande med ångestproblematik men är dock mycket bättre efter flera år i terapi.
  • Äldre 8 Jun 16:31

    Alltså det som jag vill säga är att ibland så tar det många år innan svåra upplevelser i tidig barndom märks utåt.

  • Äldre 8 Jun 16:39
    southernbelle skrev 2009-06-07 16:02:27 följande:
    Kritiska...visst, men som du sjalv sager sa finns det ingen vetskap i det. Har dar jag bor ar dom flesta barnlakare valdigt positiva for sovmetoder (om du ser mina inlagg fran igar eller om det var iforrgar dar jag skriver om hur det funkar med barnlakare i USA). Sen som vi alla haller med om sa visst skadar det om du konstant ignorerar ditt barns behov, men det ar det val ingen har pa traden som inte har sagt eller?? Det ar inte omojligt att gora langtidsstudier och det ar just vad Dr Ferber har gjort. Han har forskat i sin metod i 20 ar (efter 20 ar sa borde barnet visa om det har blivit otryggt eller inte) och hans forskningsresultat visar pa att barnet inte tar nagon skada. Sa summan av all pajkastning pa denna trad ar att NEJ, somnmetoder forstor inte ditt barn (om du foljer hanvisningarna vill saga) och JA, ditt barn kan bli en otrygg individ om du konstant ignorerar ditt barn ( men vilken foraldrar med alla hastar hemma gor det??)!!
    Ferbers sk forskning ger jag inte mycket för. Det är ju inte särskilt objektivt att "forska" på den metod som man själv lever på att försöka sälja till så många föräldrar som möjligt via sina egna böcker.
  • Äldre 8 Jun 17:00

    Har du last boken??


    Melly skrev 2009-06-08 16:39:10 följande:
    Ferbers sk forskning ger jag inte mycket för. Det är ju inte särskilt objektivt att "forska" på den metod som man själv lever på att försöka sälja till så många föräldrar som möjligt via sina egna böcker.
  • Äldre 8 Jun 17:32
    southernbelle skrev 2009-06-08 17:00:41 följande:
    Har du last boken??
    Ja det har jag faktiskt eftersom sömnmetoder intresserar mig mycket. Tycker att den var hemsk.
  • Elsans
    Äldre 8 Jun 17:37
    Queen70 skrev 2009-06-08 11:10:34 följande:
    Jag håller med. Skador på tilliten kan oftast repareras någotsånär på lång sikt, men HUR kan man låta barnet lida medans det håller på?? Fattar inte hur det får till?? Deras gråt skär ju i mamma hjärtat, varenda instinkt skriker ju att man ska ta upp och trösta sitt barn...... Åsa A skrev 2009-06-08 09:23:01 följande:
    Precis och det måste ju kännas fel! jag kan inte förstå hur det inte kan kännas fel nör ens bebis skriker och man ignorerar den och känns det så fel så ÄR det fel.

    bobusch: 3 månader!!? har du ens läst infon om 5mm?? den rekomenderas från 5 månader om jag inte minns fel och jo det är lika fel att låta barnet skrika även fast det "bara" är vid sänggående. Jag håller med dig om att man själv måste må bra för att kunna vara en bra mamma men jag tycker att det är förjävligt hur det uttrycket missbrukas för att kunna behandla sin bebis illa.
  • Queen7­0
    Äldre 8 Jun 17:41

    3 månader??? Gud alltså, jag vill bara gråta.....

    Och det där är den värsta klyschan som florerer på FL "mår mamma bra mår barnet bra" så är det fan INTE....Mamma kanske mår jättebra av att springa på krogen varannan dag, lämna den nyfödda till barnvakt och allt möjligt. Det innebär INTE att barnet mår bra. BARNET mår BRA om föräldarna förmår att sätta sina egna behov åt sidan under en kort period av livet och låta barnets behov vara i focus. DÅ mår barnet bra.....


    Bobousch skrev 2009-06-08 15:53:59 följande:
    Det fungerade klockrent på det viset att hon från den dagen alltid somnat i sin egen säng. Fungerar både för henne och mig eftersom när hon låg och snuttade i två timmar så sov hon inte hela tiden så då gick hon alltså miste om sömn. För mig fungerade det eftersom jag kunde lägga mig och sova och därmed vara en bättre mamma. Piggare.Hon var tre månader när jag körde 5mm och jag gjorde det endast när hon skulle lägga sig för kvällen. När hon vaknade på natten fick hon komma upp till mig och får det fortfarande. Min tjej har alltid fått närhet och vi kramas och pussas hela tiden, jag hävdar bestämt att hon inte tagit stryk av detta.Då anser jag att barn med föräldrar som gör allt för deras skull är mer otrygga iså fall. "Mår mamma bra mår barnet bra".
  • Bligli­n
    Äldre 8 Jun 18:09

    Kunde inte ha sagt det bättre själv!


    Queen70 skrev 2009-06-08 17:41:03 följande:
    3 månader??? Gud alltså, jag vill bara gråta..... Och det där är den värsta klyschan som florerer på FL "mår mamma bra mår barnet bra" så är det fan INTE....Mamma kanske mår jättebra av att springa på krogen varannan dag, lämna den nyfödda till barnvakt och allt möjligt. Det innebär INTE att barnet mår bra. BARNET mår BRA om föräldarna förmår att sätta sina egna behov åt sidan under en kort period av livet och låta barnets behov vara i focus. DÅ mår barnet bra.....
  • Bobous­ch
    Äldre 8 Jun 18:33
    Queen70 skrev 2009-06-08 17:41:03 följande:
    3 månader??? Gud alltså, jag vill bara gråta.....Och det där är den värsta klyschan som florerer på FL "mår mamma bra mår barnet bra" så är det fan INTE....Mamma kanske mår jättebra av att springa på krogen varannan dag, lämna den nyfödda till barnvakt och allt möjligt. Det innebär INTE att barnet mår bra. BARNET mår BRA om föräldarna förmår att sätta sina egna behov åt sidan under en kort period av livet och låta barnets behov vara i focus. DÅ mår barnet bra.....
    Vart i helvete kom krogen in i detta? Nivån på denna diskussion är enormt låg och jag tänker inte involvera mig vidare i denna tråd. Jag VET att mitt barn mår bra iaf och det är viktigast.
  • Äldre 8 Jun 18:33
    Bobousch skrev 2009-06-08 15:53:59 följande:
    Det fungerade klockrent på det viset att hon från den dagen alltid somnat i sin egen säng. Fungerar både för henne och mig eftersom när hon låg och snuttade i två timmar så sov hon inte hela tiden så då gick hon alltså miste om sömn. För mig fungerade det eftersom jag kunde lägga mig och sova och därmed vara en bättre mamma. Piggare. Hon var tre månader när jag körde 5mm och jag gjorde det endast när hon skulle lägga sig för kvällen. När hon vaknade på natten fick hon komma upp till mig och får det fortfarande. Min tjej har alltid fått närhet och vi kramas och pussas hela tiden, jag hävdar bestämt att hon inte tagit stryk av detta. Då anser jag att barn med föräldrar som gör allt för deras skull är mer otrygga i så fall. "Mår mamma bra mår barnet bra".
    Alltså fungerade metoden för dig, eftersom du blev piggare.
    Sen kan jag bara instämma med kommentarerna ovan faktiskt.
  • Kya
    Äldre 8 Jun 18:40
    Bobousch skrev 2009-06-08 18:33:03 följande:
    Vart i helvete kom krogen in i detta? Nivån på denna diskussion är enormt låg och jag tänker inte involvera mig vidare i denna tråd. Jag VET att mitt barn mår bra iaf och det är viktigast.
    Jävligt ledsamt med de föräldrarna som använder sig av de här metoderna på barn som är yngre än 6 månader. fram till barnet är 6 månader är det enbart behovsstyrt. äta, sova, bajsa. och allt det i tryggheten från mamma. gärna pappa också.

    ett barn under 6 månader har ingen som helst tidsuppfattning, och att skrika i 5 minuter kan lika gärna vara densamma som att skrika i en hel natt, de vet inte skillnaden. och visst - tillslut slutar barnet att skrika. vet du varför? för instinkten skjuter in. lämnar man ett barn ensam i skogen så skriker det, och kan skrika i flera timmar, tom. men när barnet inser att ingen kommer att hämta det, så tystnar skriken för överlevnadsinstinkten sätter in. det är mindre risk att vargarna eller nåt annat rovdjur hittar ett tyst barn, än ett som skriker.

    fy vad ledsamt.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Queen7­0
    Äldre 8 Jun 18:53

    Det var ett exempel på att det inte är så enkelt som att säga att om mamma mår bra så mår barnet bra. Att utöva 5mm på en 3 månaders anser jag är att jämföra med misshandel och grov omsorgsbrist.


    Bobousch skrev 2009-06-08 18:33:03 följande:
    Vart i helvete kom krogen in i detta? Nivån på denna diskussion är enormt låg och jag tänker inte involvera mig vidare i denna tråd. Jag VET att mitt barn mår bra iaf och det är viktigast.
  • Elsans
    Äldre 9 Jun 06:57

    Bobusch: somsagt: har du ens läst infon om 5mm, eftersom du gjort mot en så liten bebis menar jag?? Hur stod du ut med att lämna din bebis ensam när hon skrek efter dig??

    Somsagt har jag en kompis som blivit utsatt för 5mm som bebis och både hon och henens mamma är övertygade om att hon är som hon är, tex otrygg med en extrem hemlängtan, pga detta. Dock är det ju omöljigt att veta hur hon hade varit om hon inte hade 5mmats, precis som de barn som mår sååå bra trots 5mm vet man ju inte hur de hade varit utan den.

  • allfri­da
    Äldre 9 Jun 10:11

    Har tre barn och har genomgått perioder av kolik, ren trots vid läggning, uppvaknande var ann timme HELA nätterna i 5 månader och jag har varit gråtfärdig av ren utmattning då jag har de äldre barnen varav en har ett handikapp som kräver extra mkt av mej men ENDÅ har jag inte velat testa 5mm( jo jag gjorde det i 10 min..) jag klarar bara inte av att höra det där hjärtskärande hysteriska gråten. Varje tum i ens mammahjärta hör ju att barnet inte mår bra. HUR kan man ignorera ett barns som skriker sig halvt förädärvat. Spelar inte ngn roll hur utmattad man är. Kan man inte i stället lägga sig med barnet i sängen och somna själv tillsammans? Jag är fullt övertygad om att somnar barnet tryggt sover det tryggt. Jag lider och mår dåligt över de små som inte får den närheten. Det är som värsta skräckdokumentären som var en gång där de filmade små spädbarn som låg och skrek för inte ngn tog upp dem... är ju samma sak, lämnar föräldrarna rummet känner ju deras barn exakt samma slags övergivenhet.. Nä usch!

Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!