• soifa
    Äldre 5 Jun 17:58
    161012 visningar
    80 svar
    80
    161012

    Medicinsk abort

    Hejsan. Fick reda på att jag var gravid för några dagar sedan.
    Har en tid velat ha barn med min sambo men det har hänt en del saker på senaste som gör att jag inte tänker behålla barnet.

    Ringde kvinnokliniken och fick en tid på tisdag nästa vecka. Tänkte höra med er som genmgått en medicinsk abort hur detta gick till och så? Gjordes aborten på första besöket eller fick ni komma tillbaka?
    Hade man väldigt ont under aborten? Är rädd att det ska göra hemskt ont.

    Och ni som gjort en medicinsk abort? Efter hur lång tid blev ni med barn igen, ni som försökt?

    Är så himla rädd att jag inte ska kunna få barn senare.

    Tacksam för alla svar och råd

  • Svar på tråden Medicinsk abort
  • Anonym
    Äldre 6 Jun 22:01
    #21
    Mamma 2b skrev 2009-06-06 21:36:11 följande:
    Jag tyckte då inte att det var skonsammare på nåt som helst sätt med tabletter, sammandragningar och eviga blödningar. Kirurgiska gick på ett par timmar från början till slut och absolut ingen smärta, blödningar eller annat obehag. Men du ts gör som du vill. Lycka till
    Fast det handlar inte om vad man tycker är skonsammast, utan fakta.
  • Mamma 2b
    Äldre 7 Jun 13:31
    #22
    Anonym skrev 2009-06-06 22:01:22 följande:
    Fast det handlar inte om vad man tycker är skonsammast, utan fakta.
    Jaså?
    Hur menar du då? Jag har ju upplevt båda metoderna så nog har jag en klar uppfattning om vad som var skonsammast.
    Faktum är att en infektionsrisk finns med båda, även om den är något förhöjd vid en op.
    Men det hindrade inte mig från att bli gravid igen.

    Återigen, du ts gör som du vill.
    Men jag kan flika in att sjukvården brukar pusha för medicinska för att det påminner kroppen mer om ett missfall som är en naturlig företeelse och därav detta "skonsammare för kroppen"-tänket.
    Men det är inte farligt med kirurgiska aborter.
    Får jag någonsin missfall igen kommer jag inte ta medicinen igen utan be om en skrapning för enligt mig var det INTE skonsammare för min kropp att blöda i evigheter och genomlida en mini förlossning.
    Nu är det också individuellt och beroende av i vilken vecka man är.

    Men vi ska ju inte glömma att kirurgiska aborter kräver operationstid och då kostar de pengar...
  • soifa
    Äldre 12 Jun 08:48
    #23

    Hej igen. Gjorde min medicinska abort igår. Började blöda redan efter 3 timmar så jag fick åka hem.
    Har haft sån otrolig värk igår. Fick med mig citadon hem men det hjälpte bara en stund och sen satte det igång igen. Konstigt nog känner jag ingenting idag så det känns ju mycket bättre.
    Blödde rejält igår men redan idag verkar det vara mycket mindre. Nästan ingenting alls. Är det vanligt?
    Sen tänkte jag på det här med hygienen. Det var ju en massa saker man inte fick göra bland annat bada badkar. Hur är det med tvål där nere? Kan man använda intim tvål?
    Känner mig inte speciellt fräsch då jag aldrig ens använder binda utan alltid tampong.

    Kram Sofia

  • Anonym (gjort båda)
    Äldre 12 Jun 13:15
    #24

    Fick MA (alltså dött foster) i vecka 5-6 någon gång. Fick först medicinsk abort men denna fungerade inte på mig. Fostret stöttes inte bort och jag började aldrig blöda så på min efterkontroll 1 vecka efter jag tagit de andra omgången piller (fick första omgången på sjukhuset och 2 dagar senare skulle jag ta andra omgången hemma) så fanns fostret kvar..
    Så fick göra en skrapning med en gång där på sjukhuset.
    Hade inget ont efter operationen. Lite trött av smärtlindringen men beror på jag ej tål vanlig alvedon och ipren utan fick morfin så var lite starkare än jag behövde visade det sig...

    Sen har jag nyligen gjort medicinsk abort då en sen abort och skrapning går inte längre att göra. Då jag fått barn 1/2 år innan så funkade tabletterna snabbt på mig annars kan det ta upp till 5 omgångar efter varandra innan man får ut fostret. Detta görs på sjukhuset. Om inte moderkakan släpper kan en skrapning bli aktuell efter fostret kommit ut...
    Det gick dock fort för mig. Kom in kl 7.30 och fick första omgången vaginala tabletter. kl 13 åkte jag hem efter jag ätit mat och mådde toppen.
    Enda smärtan jag hade efter var som kraftig mensvärk. Har blött en hel del och fått ha de stora tjocka bindorna från sjukhuset under 1 dygn efter fostret fötts och sen gick över till vanliga bindor.

    Jag föredrar dock skrapningen. Skrapning kan man välja att göra fram till vecka 9 sen är det enda alternativet och efter 12 fullgångna veckor (i vecka 13) kan de inte längre göra skrapning utan då måste man "föda" fostret på sjukhuset...

  • Terese­B
    Äldre 12 Jun 21:18
    #25

    hejsan!

    Jag påbörjade min medicinska abort igår torsdag, fick en tablett som avstannar graviditeten. Ska tillbaka imorgon för att få de sista tabletterna/tabletten. Jag fick en blödning idag med en massa klumpar i och det gjorde inte alls ont (inte värre än mensvärk), även fast det va obehagligt.

    De jag pratat med har sagt olika saker vad gäller andra tabletten, att det kan variera från person till person. Men det ska "tydligen" kännas lite mer.. men som sagt, det varierar nog. Man kan antingen göra det hemma eller på sjukhuset, jag valde på sjukhuset. Känns tryggt att det finns sköterskor som tar hand om en om man behöver det och de ger en smärtstillande om man behöver.

  • Terese­B
    Äldre 12 Jun 21:19
    #26

    just det... under första besöket fick jag genomgå en gynundersökning och de gjorde vul, tog blodprover och sen fick jag gå hem för att sedan komma tillbaka 3dagar senare.

  • Anonym (ONT)
    Äldre 13 Jun 00:58
    #27

    Hej hej!

    Min abort gick till så att jag fick en tablett som ska "döda fostret". Kände inte mycket av dem, lite mensvärk bara.
    Efter två dagar fick jag komma tillbaka. Fick två tabletter att lägga under tungan som skulle smälta. Tog 20 minuter ungefär. Sen fick jag rejält ont. Vad jag förstår är det ganska ovanligt att man får så ont som jag fick. Fick flera morfinsprutor och även några doser med stesolid. Blödde väldigt mycket och var på sjukhuset hela dagen. Hade väldigt ont under kvällen men på morgonen efter var det bättre.
    Efter 1,5 vecka ungefär så fick jag jätteont igen och fick åka in akut och där upptäcktes att det fanns rester kvar + att jag fått inflammation i livmodern. Det blev snabbt till operation och fick då skrapas.
    Med tanke på hur ont jag hade så hade jag nog valt den kirurgiska metoden istället för en medicinsk, men det är bara jag. Jag var nästan på gränsen till att få göra medicinsk så det kanske var anledningen till att allt inte kom ut.
    Jag försöker absolut inte skrämma upp dig, jag har som sagt fått förklarat för mig att det är ganska ovanligt att ha så ont som jag hade. Dock tycker jag man ska veta det samtidigt som man ska veta att det finns mycket bra smärtstillande så man slipper ha ont!

    Hoppas det kommer gå bra för dig! Lycka till!

  • Anonym (ONT)
    Äldre 13 Jun 01:04
    #28
    Anonym skrev 2009-06-05 20:00:57 följande:
    Håller med. Varför välja ett ingrepp kirurgiskt, när det räcker m att ta ngr tabletter.
    Fast jag tycker inte man kan säga så heller för det är inte att bara ta några tabletter. Jag tycker det gör fruktansvärt mycket ondare att göra en medicinsk än en kirurgisk ( har gjort båda ). Jag hade jätteont efter min medicinska ( fick mycket morfin ) men när jag vaknade efter narkosen då jag blivit skrapad hade jag nästan inget ont, det räckte med en alvedon.
    Men så klart är det ju olika, men det är mina erfarenheter.
  • Anonym (inte ont)
    Äldre 13 Jun 01:11
    #29

    Hade man väldigt ont under aborten? Är rädd att det ska göra hemskt ont.

    För mej kändes det ingenting. 0 på en smärt-skala. Inte ens som vag mensvärk. Ingenting alls. Enda fysiska obehaget var att jag blev lite dålig i magen av tabletterna. Gör mycket hellre en medicinsk igen än en kirurgisk (som jag också gjort, och inte heller gjorde ont men tycker det är obehagligt att bli sövd).

    Och ni som gjort en medicinsk abort? Efter hur lång tid blev ni med barn igen, ni som försökt?

    Jag blev gravid igen efter 2 månader, första gången jag hade sex efter aborten. Trodde att det var en säker period då så vi försökte inte. Jag har sedan hört att det är extra lätt att bli gravid just efter en abort/ett missfall, för att kroppen är liksom inne på att vara gravid då.

  • Anonym (gjort båda)
    Äldre 13 Jun 12:10
    #30

    Vill tillägga en sak då jag nu sett att flera säger att det är "mindre risk" för infektion efter med.abort än op.
    Risken vid en op är att de "tvingar" sig in och tar bort allt och har de inte kliniskt rent i op.salen så kan infektion bli...
    I övrigt är risken lika stor efter med. som op. samma krav när det gäller hygien, sex osv.
    Vid med. kan man få en infektion just pga att allt inte försvunnit. vid en op. så tar de bort allt och man är helt "ren" efter.. men vid en med. kan det bli kvar delar som inte upptäcks innan det blivit en infektion typ...

    Därför föredrar jag op.
    Men när man passerat 12+0 får man inte göra op pga risken att skada livmoderhals och livmoder då fostret är så stort...

    Jag går själv nu och hoppas på att allt försvann... livmoderkakan kom ut och det är det de tittar efter... men små rester kan ju blivit kvar och blöder det inte ut nu så blir det en infektion... det vet jag inte än på ett tag vilket det är...
    har iaf ordentlig mensvärk typ och jag har ALDRIG så här ont när jag har mens... mensvärk existerar inte för mig men gissar iaf att det är så här det känns om man lider av det normalt sett...

    Men som sagt jag har gjort en sen abort... men samma gäller ju vid en tidig med att det kan bli rester kvar i livmodern...

    Sen vid en med. abort kan en skrapning bli aktuell ändå... vid tidig tex om man inte börjar blöda som blev i mitt fall förra året när jag fick MA... Kändes jobbigt då att jag inte valde op. med en gång för nu drog det ju ut på tiden för mig istället med massa känslomässigt lidande...
    Vid sen abort kan det bli det om inte moderkakan släpper och detta förekommer..

    till mig sa de nu att endel får jätte ont och andra känner inget...
    jag kände inget direkt mer än lite lätt mensvärk. jag fick vattenavgång, andra kan börja blöda rikligt först...
    det gjorde inget ont när fostret kom ut utan kändes bara konstigt...
    men efteråt kom smärtan...
    fick tiparol(tål inte citodon, alvedon,ipren osv) och värmekudde på magen för att lindra...
    Har nu legat i två dagar pga smärta och att jag blir yr och trött av det... tabletterna hjälper inget utan gör mig bara dåsig...

    men som sagt BM sa till mig att det är så olika från person till person.. endel har jätte ont och andra har inte ont alls...

    Hur det blir för dig ts vet ingen mer än du efteråt!

Svar på tråden Medicinsk abort