• soifa
    Äldre 5 Jun 17:58
    160747 visningar
    80 svar
    80
    160747

    Medicinsk abort

    Hejsan. Fick reda på att jag var gravid för några dagar sedan.
    Har en tid velat ha barn med min sambo men det har hänt en del saker på senaste som gör att jag inte tänker behålla barnet.

    Ringde kvinnokliniken och fick en tid på tisdag nästa vecka. Tänkte höra med er som genmgått en medicinsk abort hur detta gick till och så? Gjordes aborten på första besöket eller fick ni komma tillbaka?
    Hade man väldigt ont under aborten? Är rädd att det ska göra hemskt ont.

    Och ni som gjort en medicinsk abort? Efter hur lång tid blev ni med barn igen, ni som försökt?

    Är så himla rädd att jag inte ska kunna få barn senare.

    Tacksam för alla svar och råd

  • Svar på tråden Medicinsk abort
  • Anonym
    Äldre 5 Jun 18:01
    #1

    Man får smärtstillande under aborten och den görs inte på första besöket. Vet ej hur det ser ut där du bor, men ibland görs aborten i eget hem ibland på gyn. Det skall inte vara nå problem att bli gravid igen när mensen kommit tillbaka.

  • Anonym
    Äldre 5 Jun 18:05
    #2

    hej gjorde en abort 2006... va i vecka 9 o valde att få en tablett o föra upp i underlivet o den tabletten gjorde så ja börja blöda o sen skrapa dom..... ja va extra känslig fick massa smärtlindring... efter aborten va d jobbigt för ville inte göra denna abort.... hade en blödning i en vecka ungefär som mens blödning... gör aldrig om en abort igen... planerar ett 2110 barn med min gubbe:)

  • Anonym
    Äldre 5 Jun 18:07
    #3

    o vi va där först o prata o så ofick dom tabeltterna o en tid vecka efter

  • soifa
    Äldre 5 Jun 18:34
    #4

    Ä så orolig att det ska göra ont och att man sen inte ska kunna få barn. Kan man få göra det hemma? Fast det kanske inte är så bra om det är första gången och man behöver hjälp.

  • Anonym
    Äldre 5 Jun 18:44
    #5

    Jag skulle råda dig till att inte göra en medicinsk, utan en vanlig kirurgisk abort. Efter att jag gjorde den medicinska aborten fick jag en infektion och jag har inte blivit gravid sedan dess. Jag vet inte alls om det har med det att göra, (har inte gjort några undersökningar)men jag tror att man blir infektionskänslig efter en medicinsk abort. Det är vad jag tror, jag har inga vetenskapliga fakta.

  • Anonym
    Äldre 5 Jun 18:47
    #6
    Anonym skrev 2009-06-05 18:44:47 följande:
    Jag skulle råda dig till att inte göra en medicinsk, utan en vanlig kirurgisk abort. Efter att jag gjorde den medicinska aborten fick jag en infektion och jag har inte blivit gravid sedan dess. Jag vet inte alls om det har med det att göra, (har inte gjort några undersökningar)men jag tror att man blir infektionskänslig efter en medicinsk abort. Det är vad jag tror, jag har inga vetenskapliga fakta.
    Det är mindre risker m medicinsk abort. Infektionsrisken är den samma oavsett metod. Om TS bara följer skötselråden efteråt borde ingen inf uppstå.
  • Mamma 2b
    Äldre 5 Jun 18:47
    #7

    Rekommenderar också kirurgisk abort framför medicinsk.
    Nu är väl du ts visserligen ganska tidig i graviditeten (?) så då är det ju mkt lättare allting oavsett metod.
    Men jag skulle aldrig göra en medicinsk abort.

  • Mamma 2b
    Äldre 5 Jun 18:49
    #8
    Anonym skrev 2009-06-05 18:47:29 följande:
    Det är mindre risker m medicinsk abort. Infektionsrisken är den samma oavsett metod. Om TS bara följer skötselråden efteråt borde ingen inf uppstå.
    Nej, infektionsrisken är något högre vid en kirurgisk abort. Men det är en liten pytte risk och infektionsrisk finns oavsett.
    Vad menar du att det skulle finnas för andra risker med kirurgisk?
  • Anonym
    Äldre 5 Jun 18:51
    #9

    Mamma 2b skrev 2009-06-05 18:49:09 följande:


    Nej, infektionsrisken är något högre vid en kirurgisk abort. Men det är en liten pytte risk och infektionsrisk finns oavsett. Vad menar du att det skulle finnas för andra risker med kirurgisk?
    Hur kan du rekomendera kir.abort om du dessutom påstår att inf.risken e större?
    Ja, ett kirurgiskt ingrepp är ett större ingrepp = större risk för komplikationer.
  • Mamma 2b
    Äldre 5 Jun 18:55
    #10
    Anonym skrev 2009-06-05 18:51:42 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-06-05 18:49:09 följande: Hur kan du rekomendera kir.abort om du dessutom påstår att inf.risken e större? Ja, ett kirurgiskt ingrepp är ett större ingrepp = större risk för komplikationer.
    Därför att jag varit om båda situationerna, that´s why!

    Risken för infektion är LITEN, och den finns oavsett abortmetod. Det finns många fler fördelar med en kirugisk än en medicinsk.
    Om du frågar mig.
Svar på tråden Medicinsk abort