• Äldre 7 Jun 18:24
    17305 visningar
    7 svar
    7
    17305

    Hur behandlar man artros? kan man jobba ändå?

    Jag har under väldigt lång tid haft ont både här och där. I mina fotleder, i mina knän, mina fingrar och handflator och även ibland i ryggen. Det kan vara att jag har suttit still och kan knappt röra mig efter det, det kan också vara efter jag har rört mig lite och då är det INTE träningsvärk!

    Jag har kollat runt lite om artros och det mesta stämmer in. Jag ska till min läkare på torsdag och kolla upp det hela. Hoppas att han inte bara tittar på min övervikt utan på mina symtom.

    Men mina frågor blir till er som vet::

    * Kan man behandla detta?
    * Kan man jobba eller blir man till slut sjukskriven?
    * Kan man rapportera detta till försäkringsbolaget?

    Tacksam för svar,

    maria

  • Svar på tråden Hur behandlar man artros? kan man jobba ändå?
  • Maria4­0
    Äldre 7 Jun 18:54
    #1

    Jag tror det är jättesvårt för andra att svara på dina frågor. Det finns så många olika sorters artros och olika grader av artros, någon kan ha jätteont, andra mindre besvär. Vissa läkemedel hjälper en del men inte andra.

    Bra att du fått tid hos läkaren så att du kan få hjälp.

  • TantBu­s
    Äldre 7 Jun 19:01
    #2

    De flesta artros kan man behandla, men med olika resultat. En del kan bli besvärsfria, en del inte. En del får mindre besvär.
    vilket också leder till att en del kan fortsätta jobba, en del inte. det beror lite på vilken sorts artros man har och vad man har för besvär av den och vart den sitter och vad du har för belastning från jobbet.
    Hoppas att läkaren ger dig positiva svar och hjälper dig så mycket h*n kan!

  • Äldre 7 Jun 19:05
    #3

    kan tänkas att du är överrörlig kolla dom symtomerna ska du se att du även har dom.

  • skorpa­n87
    Äldre 7 Jun 20:29
    #4

    har i stort sätt precis likadana problem som dig. men ingen diagnos eller ngt. fick diklofenack tillslut men tycker ej att dom hjälper så jag slutade med dom

  • Äldre 25 Jun 10:46
    #5

    Hejsan tjejen....


    * Kan man behandla detta?


    Svar: Nja, inte behandla själva artrosen. Men har man en illa åtgången artros i knäna eller höften, finns ju proteser. Men ex ryggartros, spondylartros, så är det träning som gäller. Samt har man artros så är det bästa om man är överviktig att minska i vikt, eftersom vikten är en belastning.


    * Kan man jobba eller blir man till slut sjukskriven?


    Svar: Artros är den vanligaste reumatiska sjukdomen. Och drabbar en främst i medelåldern eller äldre och hos kvinnor. Det blir en fortskridande försämring... Många kan jobba, men man kanske ska fundera på vad man ska arbeta med, så man inte belastar de delar man har artros i. Jag har varit sjukskriven sedan januari i år, men inte blivit beviljad för artrosen. Har artros i ryggraden och mest troligt i knäna också..


    * Kan man rapportera detta till försäkringsbolaget?


    Svar: Det beror väl på.. men jag tror inte det. Artros kan ha uppkommit vid en skada, sportskada eller liknande, men då borde du ha anmält det redan då. När skadan skedde. Har du fått artros utan att få reda på hur.. eftersom artros kan vara ärftligt, bero på övervikt m.m. så tror jag inte du får någon ersättning från försäkringsbolaget, men det är ju värt att titta upp?


    Hoppas jag kunde vara lite till hjälp och inte bara förvirra dig..


    Kramar Katja...


    Titta gärna in mer på min blogg: smultronduvan.blogg.se


    Men även denna sida är bra: reumatiker.se/forum


  • Sat 2 Oct 2021 14:53
    #6

    Jag har artros och kan jobba ändå. Jag har ett varierat jobb, där jag del av tiden arbetar på mitt kontoret, men stora delar av tiden rör jag mig och visar runt kunder i våra lokaler, reser både inrikes och utrikes. För att det ska fungera kör jag träning, dels övningar som jag fått från fysioterapeut, framför allt för att träna upp styrka, stabilitet och balans, dels konditionsträning (trappmaskin och att gå i lagom tempo på löpband fungerar t ex fint). Jag fick byta min ena höftled när jag var 52, med rehab i form av mycket sjukgymmnastik efter operation, sedan fortsatt träning för att bibehålla och stärka kroppens funktioner (styrka, stabilitet, rörlighet, balans).
    Jag har en kildyna på min kontorsstol för att inte få för snäv vinkel i höftleden. Jag har höj- och sänkbart skrivbord, och jag försöker röra mig så ofta jag kan. Egentligen bör jag rör mig minst var 20 min, men det är ju tidvis svårt pga möten.

    Har en del sjukgymnastikövningar som jag måste köra varje dag för att inte bli sämre, och ett helt program med övningar att komplettera med så ofta som det går (helst varje dag, men varannan dag kan också fungera). Går en hyfsad promenad varje kväll.
    Kommer det en period när jag inte kan träna så blir jag sämre, så träning är jätteviktigt. Tränar jag, så fungerar det bra.

    Så i mitt fall fungerar det fint att jobba ändå.
    Däremot får jag inte springa, hoppa, lyfta/bära... Så det beror ju på vad man jobbar med också, men de flesta arbetsgivare bör ju kunna ta hänsyn till att en medarbetare har/får artros så att det går att anpassa arbetet om det behövs. 

  • Wed 6 Oct 2021 20:58
    #7

    Nej det går inte att behandla artros. Tro inte på alla medel som säljs det funkar inte.

    Det som fungerar är rörelse, leder gillar rörelse. Det är viktigt att försöka hålla igång även om det gör ont. Sen bör man ju undvika direkta stötar så springa eller innebandy är inte att rekommendera.

    Men cykla, simma, skridsko, viss styrketräning, längdskidor, skridsko osv.
    Sen är det ju alltid bra att gå ner i vikt då det minskar belastningen på tex knäna.

Svar på tråden Hur behandlar man artros? kan man jobba ändå?