• Vit Tiger
    Äldre 8 Jun 11:10
    2351 visningar
    12 svar
    12
    2351

    Regbågsfamilj som väntar tvillingar?

    Att vara regnbågsfamilj är ovanligt, och att vara regnbågsfamilj som får tvillingar ännu ovanligare. Tänkte ändå kolla om det finns andra regnbågsfamiljer som väntar/har tvillingar. Vi bor i Stockholm.

  • Svar på tråden Regbågsfamilj som väntar tvillingar?
  • Tuc Tuc
    Äldre 8 Jun 13:22
    #1

    Hello..?! Vi finns, fast i Göteborg. Frun (Nightnurse) är gravid med tvillingar, BF 3/12. Har en kille 16 mån, sen innan. (och jag har en killa på 12 sen "jätteinnan ")

  • Vit Tiger
    Äldre 8 Jun 16:03
    #2

    Hej! Kul! Vi har en dotter på 22 månader sen tidigare, som min fru födde. Sen har min fru en extradotter sen tidigare (som hon inte är juridisk förälder till) på 9 år. Så vår situation är ganska lik BF är 30/9, men jag har väldigt stor mage redan. Har ni inseminerat, eller hur har ni gjort? Vi var på Storken både nu och med dottern (samma anonyma donator).

  • Tuc Tuc
    Äldre 9 Jun 22:35
    #3

    Hej!

    Vi har heminseminerat (efter ett antal fruktlösa danmarksförsök och lååång väntan i Sahlgrenskakön). Samma donator nu som förra gången.

    Coolt att ni också har samma donator, även om han är anonym. Så hade vi också velat ha det om det hade lyckats i DK för oss.

    FRun är också stor, i v 15 nu men ser nog ut som i v ... jag vet inte... men typ 26-27 förra gången eller nåt

    Skräckblandad förtjusning, det här med tvillingar, tycker jag Det blir liksom så väldigt mycket mer! ...vi måste köpa ny bil t ex

  • Merama­t
    Äldre 11 Jun 15:12
    #4

    Hej,

    Vi är också gravida med tvillingar, första barnen för oss och det lär inte bli några fler.
    Har gjort IVF vid Huddinge Sjukhus och är i vecka 15 nu. Har innan dess gjort 6 inseminationer på Storkk och 2 privata IVF vid AVA i Tammerfors så vi hade lite gett upp hoppet när vi kom fram i landstingskön.....
    Eftersom vi inte trodde att det skulle bli några barn alls känns 2 som en enorm bonus, även om vi kanske inte kommer känna så alla nätter framöver.

    kram MM

  • Vit Tiger
    Äldre 11 Jun 15:54
    #5

    Vad kul att vi inte är ensamma om att vänta tvillingar bland regnbågsföräldrarna!

    Min fru har alltid drömt om att få tvillingar och pratat mycket om det, så jag trodde nästan att det var häxkrafter bakom när det faktiskt var två

    Vi har inte känt så mycket att det ska bli jobbigt, utan mest gått omkring och varit glada. Men tufft blir det ju med tre barn upp till två år. Och graviditeten har varit urjobbig för mig. Min fru mådde knappt illa och hade en väldigt behaglig graviditet. Men det kändes lättare att stå ut med när man visste att det var två

    ...och ja, vi måste också köpa ny bil. Har span på en Volkswagen Sharan, 7-sitsig. Några biltips?

  • made in manhat­tan
    Äldre 12 Jun 22:45
    #6

    Grattis alla ni tvillinggravida! {#lang_emotions_flower} Vi har tvillingar, en pojke o en flicka som är ett år. Vi bor i stockholm. Om ni undrar något om det här med tvillinggraviditet  eller annat om tvillingar så är det bara att fråga på.

  • Tuc Tuc
    Äldre 15 Jun 23:01
    #7

    Byta bil, ja! Vi är nog mest inne på en Renault Grand Espace. Störst, liksom. Eller en annan fransman typ citroen c8 eller peugeot 807. Vi måste ju in med tre barnstolar och 3 mer eller mindre vuxna (jag har ju en son sedan tidigare, som är nästan 12). Och vagn, och gärna några matkassar osv... Så de varianter med små uppfällbara extrasäten går bort, och de utan avstängningsbar airbag i förarsätet... Ska ta med vår fyndade dubbel-UJ (ja, jag vet att det är tidigt, men vi gjorde ett blocket fynd, och tänkte "varför vänta") och åka runt på bilfirmorna och provlasta nån dag.

    ...lite kul ändå

  • Vit Tiger
    Äldre 16 Jun 10:15
    #8

    TucTuc: Vi är inne på precis samma tankar när det gäller bil. Vi har också beställt en UJ tvillingvagn (tycker inte att ni är ute för tidigt - man ska slå till om man hittar ett fynd!) Är Renault Grand Espace större än andra bilar av van-typ? Känner dock flera som haft en massa problem med Renault, men det kanske har ändrats på sistone? Peugeot 807 är en av de modeller vi tittar på också, men just nu har vi fått nos på en Seat Alhambra (samma som Wolkswagen Sharan). Vi tyckte det var negativt att man måste ta ut sätena och inte kan fälla upp dem, men det kanske är bättre egentligen? Vi har en nioåring (förutom tvillingarna och en tvååring) som är med ibland, så sex säten behöver vi. Sen har vi alltid massor med packning med oss. Är orolig för att utrymmet fortfarande inte räcker. Takbox kanske vore nåt?

  • Merama­t
    Äldre 16 Jun 12:21
    #9

    Hej,

    Ser att ni diskuterar vagnar och att ni är inne på UJ.
    Jag har absolut ingen koll på barnvagnar men börjar så smått börja kika på det.
    Ser ni nån nackdel med att barnen sitter framåtvända i UJ? Har läst mig till att de gör det och att en del ser det som en nackdel....

    Har ni några huvudkonkurrenter till UJ eller är det bara den som gäller?

    Sen undrar jag vart ni ska föda? Bara Danderyd som gäller?

    /MM

  • Vit Tiger
    Äldre 16 Jun 14:11
    #10

    Har kollat massor på tvillingvagnar och vi bestämde oss för en UJ till slut. Den största konkurrenten är nog Baby Travel, som många verkar nöjda med. Den är något billigare, ungefär samma storlek och samma problem med att barnen tittar framåt när man inte har insatserna längre. Men personligen tycker jag den är mycket fulare, som en plastig kopia av UJ. Åker man bil mycket så ska Baby Travel vara enklare att vika ihop. Vi valde estetiken (och kvaliteten) först. UJ har bättre andrahandsvärde än BT, så det är enligt min mening inte värt det med den ändå ganska blygsamma prisskillnaden mellan dem.

  • Tuc Tuc
    Äldre 16 Jun 20:23
    #11

    Ang UJ: JAg tror personligen inte att det är så farligt för barnen att titta framåt... Det är nog snarare att jag kanske hellre skulle se dem själv, som gör att jag kanske skulle önska att det gick att vända dem mot sig. Men så viktigt för mig är det ínte att vi vill köpa en stor och tung jättevagn. Viktigare att den är smidig att köra och lätt att lyfta.

    VT: Jag föredrar de utlyftbara sätena, det är sån skillnad i palst och sittkomfort jämfört med de små uppfällbara... Och jag tror att espacen är störst, men har inte varit ute och mätt -än Vi har renault nu, och är väldigt nöjda med den. Sen undrar jag om seat och vw har avstängningsbar krockkudde fram..? Osäker på det, ett måste för oss. en barnstol fram och två i mitten. Och så tänker jag att man tar ut ett mittensäte, så blir det lättare att hoppa in och ut...? Får se, byter inte riktigt än iaf.

    Meramat: Vi ratar danderyd... fast mest för att vi bor i Göteborg

  • Vit Tiger
    Äldre 18 Jun 10:43
    #12

    Apropå vagn: Tycker också själv att det känns bättre att se dem, och det kan man ju också fram till cirka 6 månaders ålder, för insatserna de har i början som man fäster på vagnen kan ju vändas mot en. Efter det är de ju lite större, så det är nog värst för en själv. De tvillingvagnar som möjliggör att ha barnen emot sig längre håller inte måttet, tycker jag. T.ex. Emmaljungas tvillingvagn, som har två supersmala mjukliftar i - det blir riktigt trångt för barnen. Sen är den gigantisk och tungstyrd och passar inte alls om man bor i stan. På en bondgård på landet skulle den nog passa.

    TT: Vi ska titta på en Opel Zafira ikväll. En stor fördel med den är att de två bakersta stolarna kan fällas ner i golvet (vi har inget garage att lägga stolarna i, och ett pyttelitet källarförråd där de inte får plats). Meddelar sen hur det gick... Jag vet faktiskt inte om krockkuddarna fram (passagerarsätet) kan avaktiveras/tas bort på VW/Seat, men det skulle jag nog tro. Vi kommer inte att ha någon barnstol fram, utan alla tre småbarn på de tre sätena bak och sen 9-åringen på en extra stol längst bak de gånger hon är med (vilket inte är så ofta). Men det där kan man ju ändra om lite som det passar. Vet inte om dessa stolar som kan fällas ner i golvet är lika små och obekväma som de uppfällbara, det återstår att kolla upp den saken ikväll. Tack för det tipset - jag hade inte tänkt på det.

Svar på tråden Regbågsfamilj som väntar tvillingar?