• Mlm Jenny
    Äldre 8 Jun 21:22
    33543 visningar
    17 svar
    17
    33543

    Hur mycket blutsaft ska man dricka när man är gravid?

    Jag är gravid i vecka 22.
    Min BM har rekommenderat mig att dricka blutsaft för att få extra järntillskott. Har nu köpt Floradix Blutsaft. Det står på förpackningen att en kvinna normalt ska ta 20 ml om dagen. Gravida kvinnor då? ska dom ta mer?

    Någon som vet?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hur mycket blutsaft ska man dricka när man är gravid?
  • La Lola
    Äldre 8 Jun 21:25
    #1

    Du har för lågt järnvärde alltså?
    Varför rekomenderade hon inte järntabletter?


    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Baby
    Äldre 8 Jun 21:55
    #2

    En dagsdos Blutsaft ger 20mg järn. Som gravid behöver du få i dig 100mg järn per dag så det innerbär alltså 5 dagsdoser. (Detta enligt BM) Detta blir inte billigt kan jag tala om av egen erfarenhet så jag har gått över till Niferex just pga det ekonomiska.

  • Äldre 8 Jun 22:19
    #3
    Baby skrev 2009-06-08 21:55:25 följande:
    En dagsdos Blutsaft ger 20mg järn. Som gravid behöver du få i dig 100mg järn per dag så det innerbär alltså 5 dagsdoser. (Detta enligt BM) Detta blir inte billigt kan jag tala om av egen erfarenhet så jag har gått över till Niferex just pga det ekonomiska.
    Ah det där varierar. Man får i sig järn i maten oxå. Inte så att man behöver 100mg järn i tablettform. Jag har inte ätit extra järn alls under graviditeten och har ändå haft högt järnvärde. Kan tillägga att jag heller inte ätit så mkt kött eftersom jag inte är så sugen på det. Däremot har jag ätit mkt c-vitamin som höjer järnet & så slipper man bli förstoppad. 1000mg c-vitamin ökar upptaget av järn med 1000%.

    Så ät bara järn om värdet är lågt. Testa med rek dagsdos på 20ml. Tabletterna från apoteket har oxå rätt dåligt upptag så ibland kan blutsaft funka bättre/få upp värdet snabbare trots att det är svagare.
  • Äldre 8 Jun 22:22
    #4

    När jag hade dåligt järnvärde och inte ville ta järntabletter för magen  tog jag blutsaft 2 ggr/dag.. och var noga med att jag inte drack mjölk eller kaffe med detta utan gärna efter lunch/middag.. det + perslija fick mitt järnvärde att stiga.

  • Äldre 8 Jun 22:23
    #5

    det finns oxå en juice med extra järn och folsyra ( då c vitamin gör att man tar upp järnet bätter) tror det är god morgon juice som har denna sort.

  • Baby
    Äldre 9 Jun 08:39
    #6
    milli79 skrev 2009-06-08 22:19:39 följande:
    Ah det där varierar. Man får i sig järn i maten oxå. Inte så att man behöver 100mg järn i tablettform. Jag har inte ätit extra järn alls under graviditeten och har ändå haft högt järnvärde. Kan tillägga att jag heller inte ätit så mkt kött eftersom jag inte är så sugen på det. Däremot har jag ätit mkt c-vitamin som höjer järnet & så slipper man bli förstoppad. 1000mg c-vitamin ökar upptaget av järn med 1000%. Så ät bara järn om värdet är lågt. Testa med rek dagsdos på 20ml. Tabletterna från apoteket har oxå rätt dåligt upptag så ibland kan blutsaft funka bättre/få upp värdet snabbare trots att det är svagare.
    Nej C-vitamin höjer inte järnet, däremot så hjälper C-vitamin kroppen att ta upp järn.
    Och hennes BM har ju rekomenderat järn pga att hon har lågt järnvärde så då räckder det nog inte med bara kosten. Har man okej järnvärde så klarar man sig ofta på järnrik kost men har man redan lågt så behövs tillskott på 100mg/dag.
  • Äldre 9 Jun 20:56
    #7
    Baby skrev 2009-06-09 08:39:13 följande:
    Nej C-vitamin höjer inte järnet, däremot så hjälper C-vitamin kroppen att ta upp järn.Och hennes BM har ju rekomenderat järn pga att hon har lågt järnvärde så då räckder det nog inte med bara kosten. Har man okej järnvärde så klarar man sig ofta på järnrik kost men har man redan lågt så behövs tillskott på 100mg/dag.
    Ja om du ser meningen efter så ser du att det var det jag menade. Att c-vitamin hjälper till med upptaget menar jag. Så indirekt höjer det ju värdet om man nu får i sig nån form av järn via maten vilket ju är troligt.

    Men sen vet jag att vissa BM säger till gravida att äta järn från en viss vecka pga av att många har brist. Så vissa får det rådet utan att ha brist, tyvärr. För högt värde är heller inte bra.

    & som du skriver med 100mg så gäller det inte alla, vi är ju olika. Plus att apotekets järn inte är bästa upptaget. Vissa gånger är det andra ämnen som behövs för att höja järnet t.ex zink, koppar, folsyra, b12 mm. Jobbar i hälsokost & har sett att många får dåligt resultat av starka järntabletter.
  • Baby
    Äldre 10 Jun 07:39
    #8
    milli79 skrev 2009-06-09 20:56:46 följande:
    Ja om du ser meningen efter så ser du att det var det jag menade. Att c-vitamin hjälper till med upptaget menar jag. Så indirekt höjer det ju värdet om man nu får i sig nån form av järn via maten vilket ju är troligt. Men sen vet jag att vissa BM säger till gravida att äta järn från en viss vecka pga av att många har brist. Så vissa får det rådet utan att ha brist, tyvärr. För högt värde är heller inte bra. & som du skriver med 100mg så gäller det inte alla, vi är ju olika. Plus att apotekets järn inte är bästa upptaget. Vissa gånger är det andra ämnen som behövs för att höja järnet t.ex zink, koppar, folsyra, b12 mm. Jobbar i hälsokost & har sett att många får dåligt resultat av starka järntabletter.
    Inser nu att jag kanske hjorde dig upprörd med ett "klumpigt" inlägg. Det var verkligen inte min mening. =)

    Peace and Love
  • Äldre 10 Jun 09:58
    #9
    Baby skrev 2009-06-10 07:39:40 följande:
    Inser nu att jag kanske hjorde dig upprörd med ett "klumpigt" inlägg. Det var verkligen inte min mening. =)Peace and Love
    Haha, jag har lite svårt att låta bli att kommentera när jag jobbar med sånt där. Inte upprörd men gillar diskussionerna =(). Fast med alla grav hormonerna så är det förstås lätt att bli upprörd för mindre. Ah ditt inlägg var inte klumpigt men jag var lite trött igår =)...

    Du får ha en bra dag!
  • Snova
    Äldre 10 Jun 22:14
    #10

    Vad räknas som lågt järnvärde, alltså när ska man börja med tabletter?

    Hur påverkar blutsaft magen? Jag blir inte hård av tabletterna, snarare tvärtom... Vad smakar blutsaft? Låter så äckligt!

  • La Lola
    Äldre 10 Jun 22:23
    #11
    Snova skrev 2009-06-10 22:14:31 följande:
    Vad räknas som lågt järnvärde, alltså när ska man börja med tabletter? Hur påverkar blutsaft magen? Jag blir inte hård av tabletterna, snarare tvärtom... Vad smakar blutsaft? Låter så äckligt!
    När?
    När BM kollat ens värden.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Snova
    Äldre 10 Jun 23:01
    #12

    Jo, men vad är gränsen för vad som är för lågt. Kan förstås Googla detta men det verkade finnas kunniga personer här + att jag ändå hade andra frågor.

  • Äldre 10 Jun 23:06
    #13

    120-150 är ett normalt blodvärde för en icke gravid kvinna.

    Gravida brukar ha lite lägre.
    jag har 127 i blodvärde så mitt är bra men jag tar iaf blutsaft (20 ml/dag) flr att hålla det på en jämn nivå

  • mompe
    Äldre 10 Jun 23:08
    #14

    Det skall ligga mellan 120-150 normalt sett (Hb) det man kallar blodvärde.

    Jag äter både Niferex och blutsaft. Man skall inte ta mer än 20 ml som gravid om inte barnmorskan rekomenderat annat.

    Niferex och andra järntabletter kan man lätt bli hård i magen av, medans blutsaft inte skall ge dem besvären.

  • Snova
    Äldre 10 Jun 23:38
    #15

    Tror jag hade 110.

    Men om man snarare blir lös av Niferex, undrar hur man blir av blutsaft då?

    Hur smakar det?

  • Äldre 11 Jun 08:48
    #16
    Snova skrev 2009-06-10 23:38:21 följande:
    Tror jag hade 110. Men om man snarare blir lös av Niferex, undrar hur man blir av blutsaft då? Hur smakar det?
    jag tycker blutsaft smakar gott, bara man äter nåt inom 30 min sen för annars tycker jag att man får sån metallsmak i munnen
  • Snova
    Äldre 11 Jun 12:28
    #17

    Kanske ska prova det för jag är less efter en vecka med Niferex. Tack för svar!

Svar på tråden Hur mycket blutsaft ska man dricka när man är gravid?