• NK80
    Äldre 6 Sep 21:46
    1769 visningar
    25 svar
    25
    1769

    Gudmor: Vad ge i dopgåva?

    Ja, som rubriken lyder. Om man är gudmor vad ska man ge i doppresent till barnet som döps? Något som barnet kan samla på? Ha användning för nu?
    Ja.. saken är att det är faktiskt mitt barn som ska döpas och min vän är desperat, hon vet inte vad som är tradition eller vad som bör köpas.. och faktum är att det vet inte jag heller så jag lova henne att fråga er kloka människor här inne på familjeliv.

    Vad tycker ni? Kan ni ge lite tips?

  • Svar på tråden Gudmor: Vad ge i dopgåva?
  • Äldre 6 Sep 21:47
    #0

    Min dotters gudmor (min syster) gav min dotter ett guldhjärta i halsband. Jättefint!

  • Gillis
    Äldre 6 Sep 21:48
    #0

    Jag har öppnat ett konto med fonder till mitt gudbarn. Varje månad dras 100 kr från mig och detta sker till mitt gudbarn är 18 år eller till jag säger stopp.

    /Gillis

  • zenta7­4
    Äldre 6 Sep 21:51
    #0

    Öpnna en fond! Det har jag gjort till min guddotter det är inte ett måste att sätta in pengar varje månad heller! lycka till!!

  • NK80
    Äldre 6 Sep 21:51
    #0

    Tillififf , Mjo.. men drar e de inte av sig halsbandet?
    Gillis, bra idé!

    Fler idéer mottages mer än gärna! Kommer att titta till tråden under kvällen och ja.. dagar framåt om ngn har ngt att tillägga! *kram¨*

  • Äldre 6 Sep 21:52
    #0

    Min syster är fadder till en kompis barn, hon köpte ett silverskrin till flickan med ingraverat namn som hon kan ha smycken i eller så...
    Jag har fått silverskedar till min kaffeservis av mina gudföräldrar, men vi har avböjt det där med kaffeservis till Oskar. Min är aldrig använd...så vi struntar i det där med servis...kanske kan det bli aktuellt med en matservis, men vi får se.

  • ebben
    Äldre 6 Sep 21:55
    #0

    Svårt det där!!
    jag är gudmor till min systers dotter,men inte till hennes son.De har en annan till honom.Känns ju taskigt att tex öppna ett konto då,o spara pengar till tösen när man inte gör det till grabben då! för jag vet ju inte om han får nåt alls av sina gudföräldrar........
    Sorry att jag snodde tråden!men har nån åsikter om det?? Har köpt små söta tavlor o smycken o sånt i stället.............

  • NK80
    Äldre 6 Sep 22:00
    #0

    Det känns som om det är svårare att köpa/ordna ngt till killar. Smyckeskrin, halsband, armband är jätte gulligt.. men mest till tjejer tycker jag... visst kan killar också ha det men.. ni förstår säkert.

    Ebben, no problem! Tycker det är vettigt med fonder å sånt, sedan att syskon kanske inte får det från sina gudföräldrar.. ja vad ska man säga.. att de med fondfaddrar var lite smartare än att lägga pengar på skedar och serviser som aldrig blir använt? Det andra syskonet får sälja av det när h*n blir äldre Nej men allvarligt.. det är svårt det där, man måste ju fråga föräldern till barnen om det är okej för dem tycker jag.

  • Mamma 82
    Äldre 6 Sep 22:02
    #0

    Min syster är gudmor till min son o hon köpte en jättefin stor sparbössalok ( i tenn lr va den nu är gjord av) till min son från guldfynd lr nån sån affär O så fick han en start slant i hihi!

  • Mamma 82
    Äldre 6 Sep 22:12
    #0

    Fotoalbum i tenn,
    Doptavla, me namn, datum mm,
    Nån fin ram,
    Bestikset,
    Matservis,

    Skrev till lite av dom andra sakerna min son fick

    Finns mycket hos tex guldfynd lr andra smyckes butiker

  • Äldre 6 Sep 22:27
    #0

    Vår son fick ett guldhalsband med sitt stjärntecken som hänge av sin gudmor och gudfar. Vi gav en sagobok och en barnservis till vårt gudbarn.

Svar på tråden Gudmor: Vad ge i dopgåva?