• Kebnekaisa

    Kör ni någon SIS standard då ni skriver dokument/brev?

    Den mallen jag har är ju för fönsterkuvert, använder ni av en sån mall, vardagligen, då ni sänder brev.
    Går ni efter en sådan mall även då ni skriver dokument?
    Har försökt att hitta mallar för SIS standard på Internet, men inte lyckats.
    Word har ju inget inbyggt, för SIS standard heller!:

  • Svar på tråden Kör ni någon SIS standard då ni skriver dokument/brev?
  • Kebnekaisa

    AVSÄNDARNAMN DOKUMENTNAMN
    Gata, box
    000 00 ORT datum

    Adressat
    Gata, box
    000 00 ORT

    Ärendemening
    (x bilaga/or)

    Gör nu ett vänsterindrag. Välj Format, Stycke..., indrag från höger med 4,5 cm.

    Avsluta dokumentet på följande sätt.

    Med vänlig Hälsning

    AVSÄNDARNAMN
    Avdelning (ev)

    Namnförtydligande
    Tjänstetitel (ev)

    Bilaga/or

    1 prislista

  • Kebnekaisa

    Försöker kopiera en mall. Men det blev fel på centimetrarna,

    Nu ska vi se här, ska kolla vidare!

  • Kebnekaisa

    Övre marginalen 1,8 cm.
    Höger/vänstermarginalen 1 cm, beroende på höger/vänsterställt.

  • Kebnekaisa

    OKEJ, "Kör" ni efter nån sån här mall????
    Redigerar ni den litet efter behov?
    Beroende på vad ni skriver för dokument?

  • Kebnekaisa

    Jag visste nästan att jag inte skulle få så mycket respons på ett sånt här inlägg.
    Snälla, Kan ni inte vara lite "kontorsmässiga" och ge mig lite kött på benen!!!

  • maryan

    Jag använder SIS standard när jag skriver "officiella" brev - typ till myndigheter eller praktiskt taget alla brev som inte är privata. (fast numera fuskar jag lite med marginaler och så för att jag är lat...)

    och jag använder nästan bara den vänsterställda (alltså mottagaradressen till vänster)för hemmabruk. Skriver jag på jobbet använder jag en med adressen till höger för att passa våra fönsterkuvert

  • Kebnekaisa

    Smajla, enligt den här mallen struntar jag i adressaten, då jag tex skriver en ansökan.
    Jag tror jag har hållit mig till 11,4 tidigare där jag skrivit Dokumentnamn och därunder (2 rader ner) Datum.

    Att skriva ärendemeningen på rad 18 tycker jag är så långt ner, så den skriver jag lite längre upp!

  • maryan

    vart ärendemeningen hamnar beror lite på innehåll i brevet, är det ett långt brev så brukar jag nöja mig med 4 rader mellan adressen och ärenderaden men är det ett brev med känsigare innehåll lägger jag den där den ska vara - det blir svårare att tjuvkika i fönstret på kuvertet då

    och är det en jobbansökan har jag alltid med adressaten. jag tycker att det ser mer riktat ut då, inbillar mig att det ger intryck av att brevet är skrivet direkt till det företag jag söker arbete på och inte bara en "standardmall" som skickas till en hel flock företag.

  • Kebnekaisa

    Jorå man reglerar väl en sån där standardmall efter olika behov/ärende, med brevet. Det var jag också intresserad av.

    Som sagt, det är ju inte ofta man skickar fönsterkuvert.

Svar på tråden Kör ni någon SIS standard då ni skriver dokument/brev?