• prinse­sstårt­an
    Äldre 17 Jun 10:03
    8239 visningar
    10 svar
    10
    8239

    var ska man stå skriven?

    Ska försökja vara tydlig.

    Jag och min sambo bor i ett hus som för tillfället ägs av honom.
    Jag har en lgh i stan som står uthyrd med värdens godkänande
    Både jag och min sambo är skrivna på husets adress.
    Nu vill vi gifta oss, men.......

    Till hösten kommer det ske en omröstning i min bostadsrättsförening ang ombildning.
    jag måste då stå skriven på lgh adressen för att kunna rösta.
    Om vi har gift oss innan dess kan vi väl inte stå på två olika adresser?
    Kan vi bägge tillfälligt skriva oss på lgh adressen trots att min sambo ( och kanske även jag vid det laget) äger ett permanent boende ( huset)???

  • Svar på tråden var ska man stå skriven?
  • Äldre 17 Jun 10:08
    #1

    Man borde kunna vara skriven på olika adresser fast man är gifta.

  • prinse­sstårt­an
    Äldre 17 Jun 10:12
    #2
    Hannah76 skrev 2009-06-17 10:08:43 följande:
    Man borde kunna vara skriven på olika adresser fast man är gifta.
    ok... ska kolla upp det men det var nån som sa att man som gift måste stå skriven på samma adress....
  • Äldre 17 Jun 10:13
    #3

    Jag och min man är skrivna på två olika adresser. Inga problem.

  • Äldre 17 Jun 10:14
    #4
    prinsesstårtan skrev 2009-06-17 10:12:21 följande:
    ok... ska kolla upp det men det var nån som sa att man som gift måste stå skriven på samma adress....
    Men folk tar ju time-outer och när man tex väntar på att skilja sig bor man ju vanligtvis inte ihop. Eller om man flyttar tillfälligt pga av jobb, studier eller dyl.
  • prinse­sstårt­an
    Äldre 17 Jun 10:14
    #5
    Seldonia skrev 2009-06-17 10:13:33 följande:
    Jag och min man är skrivna på två olika adresser. Inga problem.
    ok! ja men då så....... då finns det ju inget problem!

    Tack för hjälpen. ska ringfa skattemyndigheten bara och dubbel checka!
  • prinse­sstårt­an
    Äldre 17 Jun 10:15
    #6
    Hannah76 skrev 2009-06-17 10:14:25 följande:
    Men folk tar ju time-outer och när man tex väntar på att skilja sig bor man ju vanligtvis inte ihop. Eller om man flyttar tillfälligt pga av jobb, studier eller dyl.
    jo det är sant... men jag tänkte att man kanske fick ett "undantag" om man har ansökt om skillsmässa........
  • Äldre 17 Jun 10:22
    #7

    Man ska stå skriven där man har sin dygnsvila. Alltså om ni bor och sover i huset ska ni stå skrivna på husets adress.

    Det finns dock inget som säger att man måste stå skriven på en adress för att man äger huset/lägenheten man måste heller inte vara skriven där ens make/maka bor.

    Det som låter konstigt är att du måste vara skriven på lägenhetens adress för att få rösta i föreningen. Det borde ju räcka att du äger lägenheten och därmed medlem i föreningen. Så börja med att kolla upp det ordenligt, vad som står i föreningens stadgar samt eventuellt prade med ordförande i föreningen.

  • prinse­sstårt­an
    Äldre 17 Jun 10:27
    #8
    Amilie skrev 2009-06-17 10:22:59 följande:
    Man ska stå skriven där man har sin dygnsvila. Alltså om ni bor och sover i huset ska ni stå skrivna på husets adress. Det finns dock inget som säger att man måste stå skriven på en adress för att man äger huset/lägenheten man måste heller inte vara skriven där ens make/maka bor. Det som låter konstigt är att du måste vara skriven på lägenhetens adress för att få rösta i föreningen. Det borde ju räcka att du äger lägenheten och därmed medlem i föreningen. Så börja med att kolla upp det ordenligt, vad som står i föreningens stadgar samt eventuellt prade med ordförande i föreningen.
    vi var på möte i går och man behöver inte vara skriven på adressen för att få köpa lgh men att få delta på röstningsstämman där det ska beslutas om hurvida det ska ombildas eller ej. i går gjordes en intresseanmälan där jag tror 2/3 var tvugna att säga ja för att nästa röstning skall gå igenom. på den behövde man inte stå skriven på adressen för att få delta.
  • prinse­sstårt­an
    Äldre 17 Jun 10:51
    #9

    pratade nu med skattemyndigheten och dom säger att som gift går man under familjeregel och då måste man stå skriven på samma adress.....

    åh.. vad jobbigt.....

  • Äldre 25 Jun 09:57
    #10

    Men det låter märkligt. Att man MÅSTE vara skriven på samma adress alltså. Nu vet jag inte om vi är på undantag eftersom jag och min man under drygt ett år arbetar på olika orter och har två bostäder av den anledningen, men det har inte varit några som helst problem att skriva sig på olika adresser. Vi har inte blivit ifrågasatta eller ombedda att förklara varför det är så.

Svar på tråden var ska man stå skriven?