• Äldre 17 Jun 19:00
    1528 visningar
    10 svar
    10
    1528

    Försäkringskassan

    Har ni alla skickat in samtycket till försäkringskassan för att kunna starta upp ert ärende inför att begära föräldrapenning - och hur har jag i så fall kunnat missa det ?
    Den andra frågan kan ni förstås inte svara på men jag har missat det helt...
    Hur lång tid har det tagit tills ni fått första utbetalningen efter att ni kommit hem? Är det så att man börjar arbeta på ärendet när man är hemma igen - och att de då har 30 dagars beredningstid?

  • Svar på tråden Försäkringskassan
  • Äldre 17 Jun 19:26
    #1

    De får ju flörst in papperet från MVC där det står att du är gravid.
    Sen skickar förlossningen dit ett papper på att ni fött ett barn (eller så får ni det med er hem och postar det själv).
    Sen brukar det inte ta så jätte lång tid, men behandilngstiden är säkert ca 30 dagar, mer eller mindre.
    Men de har ju ärendet redan och väntar bara på papper från förlossningen att du fått barn


    Grå grár grey szary gris cinzento
  • Äldre 17 Jun 19:31
    #2

    Jo, samtycket ska med. Jag skickade min begäran samma dag som vi åkte till Kina och fick första utbetalningen strax efter att vi kom hem, alltså knappt en månad senare.

  • Äldre 17 Jun 20:12
    #3

    Tack för svar - lia 76 - jag ska adoptera så då sker ingenting automatiskt
    Chatnoir - jag undrar om det är lättare när det gäller Kina eftersom det är en stark adoption. Jag kommer antagligen inte veta vilken dag som jag får lillan i min vård + att hon inte något personnummer (fyra sista siffror) Men å andra sidan - det kanske inte har något med saken att göra - jag kommer ju att få f-penning innan adoptionen är klar i tingsrätten här.

  • Äldre 17 Jun 20:12
    #4

    Ah såg det nu att det var under adoption
    sorry


    Grå grár grey szary gris cinzento
  • Äldre 17 Jun 20:18
    #5

    Absolut ingen fara!

  • MammaB­arnFam­ilj
    Äldre 17 Jun 20:25
    #6

    Jag skriver datumet för ceremonin som dagen jag får barnet i min vård, för då skriver jag på papper och har "bevis" för att jag verkligen fick henne då.

    JA jag har skickat in samtycket.

    Det ska börja rulla utan barnets fullständiga personnummer eftersom det gäller från den dagen man får barnet i sina vård. Som jag och org var överens om, finns även utresestämpel för dagen jag åker till Vietnam, biljetter mm. De behöver alltså inget INTYG på när dottern är i din vård. De ska enl regelboken lita på ditt ord. Obs! de försökte få intyg för detta.

    Jag skickar in begäran nu eftersom jag vet dag för ceremonin. I princip ska man ju kunna få föräldrapenning när man befinner sig i landet men eftersom handläggningen är 5 veckor blir det när man landat i sverige igen.

    Jag undra för hur lång eller kort perios man kan ansöka som en "förstaperiod". Jag vill testa en månad hur mkt det blir om man ska inflika med lägstanivådagar ex 2 dgr i veckan.

  • MammaB­arnFam­ilj
    Äldre 17 Jun 20:26
    #7

    Stavar bra idag

  • Äldre 18 Jun 10:28
    #8

    Hej och Hopp skrev 2009-06-17 20:12:13 följande:


    Chatnoir - jag undrar om det är lättare när det gäller Kina eftersom det är en stark adoption. Jag kommer antagligen inte veta vilken dag som jag får lillan i min vård + att hon inte något personnummer (fyra sista siffror) Men å andra sidan - det kanske inte har något med saken att göra - jag kommer ju att få f-penning innan adoptionen är klar i tingsrätten här.
    FK ska lita på det du säger, alltså det datum du uppger för när du får barnet i din vård. Vår adoption blev inte heller registrerad förrän vi kom hem hit till Sverige, så det har inte med saken att göra att det är en stark adoption i Kina. Inte när det gäller f-penningen. Men jag har förstått att FK inte alltid har koll på vad som gäller, så det gäller att man kan argumentera för sin sak om den man talar med inte har koll, tyvärr... Jag måste haft tur eftersom det fungerade helt smärtfritt för mig.
  • Antchi
    Äldre 18 Jun 19:01
    #9

    MammaBarnFamilj: Om jag har rätt för mig kan du ansöka om hur få dagar du vill i taget. En vecka, två veckor osv....
    Gällande lägstanivådagarna har jag för mig att dessa kan du inte plocka ut förrens du tagit ut 180 "vanliga" föräldrapenningsdagar.
    Hur många dagar du tar första året per vecka har ingen betydelse men efter 1 år måste du ta ut minst 5 dagar för att behålla din nuvarnade SGI.

  • basket­mia
    Äldre 22 Jun 07:44
    #10

    Jag har ännu inte kommit iväg på min resa och tänker inte begära föräldrapenning förrän vi varit hemma i Sverige ett par dagar eftersom jag har semester att ta ut men jag har skickat in samtycket och fick då ett papper som arbetsgivaren skulle skriva på angående hur mycket jag tjänar. Detta skickade jag in idag så vi får se om det hjälper när jag ska få igång utbetalningarna. Det konstiga var att de skickade inget sånt papper till min man...

Svar på tråden Försäkringskassan