• Joma
    Äldre 21 Jun 19:56
    55710 visningar
    80 svar
    80
    55710

    Åksjuk 1-åring!

    Hej!

    Jag har en dotter som är drygt året och sen vi bytte till bilstol nr 2 så har hon vid flera tillfällen blivit åksjuk och kräkts ner hela sig. Jag har aldrig hört någon berätta att så små barn kan bli åksjuka och undrar om någon har någon erfarenhet och kan ge mig några tips!

    Jag tycker så synd om henne, men nu i sommar så har vi en längre bilresa framför oss och jag är livrädd och väldigt orolig för min dotter! Vill inte att hon ska må så dåligt och spy ner sig!

    Någon som vet om det är vanligt vid byte till bilstol nr 2 och vad kan man göra för att barnen ska slippa må illa?

  • Svar på tråden Åksjuk 1-åring!
  • mamma2­kids
    Äldre 21 Jun 20:07
    #1

    ringbvc och hör med dom imorgon.har nog inget med bilstol att göra.menar dom sitter ju bakåtvänt.och i samma läge nästan.

  • Tvåbar­nsmors­an
    Äldre 21 Jun 20:13
    #2

    Det finns en tablett som heter Postafen på apoteket ( receptfri ) som min son fick ibland när vi skulle iväg för han var väldigt åksjuk! Här kan du läsa mer:

    www4.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/sidor/mageotarm_illamaende_aksjuka_omaksjuka.aspx%u00c5ksjuk&tab=Rp&menu=St&searchType=global

  • Äldre 21 Jun 20:19
    #3

    Vår son är nu 1,5 år och är åksjuk sedan runt 1 års dagen!

    Det går bra så länge vi åker motorväg men så fort det är samhälle mm så kräks han. Vi har köpt armband med en kula på, på Apoteket, som ska sitta runt handlederna och minska illamåendet. Kan tydligen användas även vid graviditet. Vi vill så lång som möjligt undvika tabletter då de lätt blir dåsiga.

    Annars är mitt råd att försöka åka när hon är trött (vi åker alltid runt 8 på morgonen för då börjar han blir trött) och låt henne aldrig bli helt hungrig. Vi låter det gå max 3 timmar. Tydligen blir man mer illamående om man är hungrig. Om vi märker att han börjar må illa så rullar vi ner rutan så att frisk luft kommer in, det verkar göra susen!

    Sen bytte vi faktiskt bil också (till en som är mindre gungig) och det verkar faktiskt fungera! Han har aldrig kräkts i den nya!!!

    Lycka till!

  • Äldre 21 Jun 20:22
    #4

    Min dotter blir två år i augusti och har tyvärr börjar må illa mer och mer i bilen... jag var själv åksjuk när jag var liten, jobbigt.... mitt började vid 1 års ålder.

    För min del hjälpte svalt i bilen, ha ätit innan (så man ej hade tom mage), men ej vara proppmätt... sen finns det ju husmorstips också typ plåster över naveln osv....

    För er långa bilresa i sommar är mitt tips, ta god tid på er. stanna och rasta mycket, ta luft. försöka få henne att sova i bilen.

  • Äldre 21 Jun 20:23
    #5

    Kan man ge postafen till så små barn?

  • Tvåbar­nsmors­an
    Äldre 21 Jun 20:32
    #6
    Buff och Plopp skrev 2009-06-21 20:23:12 följande:
    Kan man ge postafen till så små barn?
    Ja det kan man, läs länken!
  • Äldre 21 Jun 20:40
    #7

    Min son började visa åksjuksymtomer vid 2,5 år Blev värre vid 3 år som tur vägde han då 15 kg så jag kunde vända honom o nu är det inga probem.
    För mig var detta väntat då jag själv är extremt åksjuk oavsett vad jag åker i, har varit det sen jag föddes.

  • Dintur­iel
    Äldre 21 Jun 20:44
    #8

    Båda våra får postafen efter läkares föreskrifter. 1/4-dels tablett till dottern på 4½ och en halv till sonen på 6.

    Sonen har använt postafen sedan han var 2 och dottern sedan hon var 1½, mest vid längre bilturer.

  • Äldre 22 Jun 17:56
    #9
    Tvåbarnsmorsan skrev 2009-06-21 20:32:11 följande:
    Ja det kan man, läs länken!
    Nu ser jag länken, skyller på att jag var för trött
    Kanon ju om man kan ge så små
  • Joma
    Äldre 22 Jun 21:25
    #10

    Tack för alla svar!

    För min dotter har det visat sig att hon kräks vi de tillfällen hon fått mat bara en stund innan vi ska åka bil. Det är säkert olika för olika barn, men det enda jag vet att jag ska låta bli är att mata henne innan. Det måste gå minst 1 timme efter mat för att hon inte ska kräkas i bilen. Ibland kräks hon i allafall, men det känns som om det är bättre i allafall..

    Jag ska kolla med hennes barnläkare på onsdag och se vad hon säger.

    Finns det fler med åksjuka små barn? Jag har läst av andra inlägg att det inte är helt ovanligt att barnen blir åksjuka när man införskaffar bilstol nr 2...

Svar på tråden Åksjuk 1-åring!