• Eva S
    Äldre 23 Jun 13:02
    14448 visningar
    49 svar
    49
    14448

    Bli blodgivare?

    Tänkte testa igen om jag får bli blodgivare. De har inte velat ha mig innan. Men innan jag upptar deras dyrbara tid undrar jag om det finns någon som kan svara på ett par frågor? Har läst lite här: www.geblod.nu och där står det att man ska vänta med att ge blod tills man varit frisk i två veckor efter kraftig förkylning. Jag undrar om det är för min skull jag ska vänta eller om blodet inte är så bra som det ska vara? Och jag är för tillfället beroende av nässpray, igen. Är det ett problem om man vill ge blod? Ska jag vänta tills jag blivit av med beroendet? Det kan i så fall ta ett tag.

  • Svar på tråden Bli blodgivare?
  • Äldre 23 Jun 13:06
    #1

    Inte för att jag har några bra svar på dina frågor, men jag ville ändå säga att jag blir glad när jag ser folk som vill ge blod! Hoppas du får svar här, annars brukar de vara bra på att svara när man ringer dem och frågar.

  • Eva S
    Äldre 23 Jun 13:09
    #2
    Flyssel skrev 2009-06-23 13:06:05 följande:
    Inte för att jag har några bra svar på dina frågor, men jag ville ändå säga att jag blir glad när jag ser folk som vill ge blod! Hoppas du får svar här, annars brukar de vara bra på att svara när man ringer dem och frågar.
    Klart att jag alltid kan ringa och fråga. Men man vet ju aldrig, man kan ju faktiskt få vettiga svar på fl ibland. Och då har jag ju sluppit att uppta deras tid.
  • Äldre 23 Jun 13:14
    #3

    Eva S skrev 2009-06-23 13:09:35 följande:


    Klart att jag alltid kan ringa och fråga. Men man vet ju aldrig, man kan ju faktiskt få vettiga svar på fl ibland. Och då har jag ju sluppit att uppta deras tid.
    Japp, det brukar nästan alltid vara någon som har varit med om samma sak tidigare.
    Hoppas det fungerar att donera ändå, för det behövs helt klart! Jag är själv bannlyst i och med graviditet, men jag brukar försöka hitta folk som är intresserade, men som bara inte har kommit sig för att gå dit.
  • Äldre 23 Jun 13:29
    #4

    jag har tänkt bli blodgivare flera år. nu gick jag in på den sidan och anmälde mig. :)

  • MysTic Prince­sS
    Äldre 23 Jun 13:31
    #5

    Jag skulle vilja bli blodgivare, men min satans nålfobi sätter käppar i hjulet finns det inget annat sätt än genom armen?


    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Äldre 23 Jun 13:35
    #6

    MysTic PrincesS skrev 2009-06-23 13:31:40 följande:


    Jag skulle vilja bli blodgivare, men min satans nålfobi sätter käppar i hjulet finns det inget annat sätt än genom armen?
    tror tyvärr inte det.. du får ha bindel på dig eller titta åt andra hållet..
    men är du extremt nålrädd kanske det inte är en så bra idé..
  • Hundäg­are i Gbg
    Äldre 23 Jun 13:37
    #7

    Vad gäller förkylningen så tror jag att det är för mottagarens skull så då skulle jag vänta. Nässpray vet jag inte, borde inte vara någon fara tycker jag. De har möjlighet att ställa frågor på hemsidan och där kan man också söka bland gamla frågor.

    Jag blir också glad av människor som vill lämna blod, det räddar liv! Själv är jag också pausad pga graviditet.

  • MysTic Prince­sS
    Äldre 23 Jun 13:37
    #8
    Grodans mamma skrev 2009-06-23 13:35:30 följande:
    tror tyvärr inte det.. du får ha bindel på dig eller titta åt andra hållet.. men är du extremt nålrädd kanske det inte är en så bra idé..
    Är ju extremt nålrädd tyvärr.... känner ju att man vill kunna göra en insats, men det är svårt..hmm... lustgas kanske? fast det påverkar nog blodet...
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Äldre 23 Jun 13:39
    #9

    MysTic PrincesS skrev 2009-06-23 13:31:40 följande:


    Jag skulle vilja bli blodgivare, men min satans nålfobi sätter käppar i hjulet finns det inget annat sätt än genom armen?
    Jag har (hade) nålfobi och en rätt ordentlig sådan, men i och med graviditet så togs så många prover att jag tillslut inte längre grät och svimmade av skräck...

    Men har man nålfobi så kan man istället försöka värva andra som inte har nålfobi, så slipper man utsätta sig för obehaget. Det är många som bara inte tänker på det, så det finns en hel del potentiella blodgivare därute!
    Tipsa om att man får riktigt fina presenter och goda smörgåsar, och att det faktiskt inte alls tar särskilt lång tid. På vissa företag kan man donera på betald arbetstid till och med, så det kan vara värt att kolla.
  • Eva S
    Äldre 23 Jun 13:42
    #10

    Jag får nog ta och ringa ändå. Är ju lika bra att ta tag i det nu innan det faller i glömska. Har också varit ganska nålrädd en gång i tiden, men det har gått över med två graviditeter. Att ge blod känns för mig som en samhällelig plikt om man nu kan. Jag betalar ju inte så mycket i skatt så jag kan ju ge blod istället.

Svar på tråden Bli blodgivare?