• SmileyMalin

    Hanhundar som slåss.

    har två härliga jack russel pojkar. Den ena är 4 år och den andra ca 15 månader. Under dom senaste månaderna har en maktkamp mellan hundarna börjat trappas upp och nu på senare tid har dom rykt ihop rejält alldeles för många gånger. Nu är äldsta hunden halt och jag orkar inte mer! Först var jag noga med att hålla den äldsta hunden högre i rang, men när det inte hjälpte övergick jag till att försöka markera tydligt för hundarna att ingen av dom i någon situation alls får mäta sig mot den andra. Har tyvärr uppenbarligen inte lyckats och börjar nu i desperation fundera på att kasterar yngsta hanen. Är igentligen imot att kasterar hundar utan fysiska behov av det och anser att det är ett sätt att försöka hitta genvägar för att komma runt ett inlärt beteende som skapar problem....
    Tävlar dessutom vovvarna i agility och är livrädd för att den som kastreras ska tappa stinget och arbetsviljan.

    Några råd?
    Någon annan som haft problem med slagsmål inom flocken?
    Positiva och negativa erfarenheter av kastrering?

    Alla åsikter och råd är varmt välkomna!

  • Svar på tråden Hanhundar som slåss.
  • köttbullelydnad

    Råd? Tja, sök hjälp hos en instruktör.

  • hmcc

    I det läget är väl en kastrering befogat?

    Terriers som börjat slåss har mer tendens att eskalera än att sluta...

    Själv har jag haft 2 kastrerade hanar och kan inte förstå motståndet när man har dom problemen du har.

  • hmcc

    I det läget är väl en kastrering befogat?

    Terriers som börjat slåss har mer tendens att eskalera än att sluta...

    Själv har jag haft 2 kastrerade hanar och kan inte förstå motståndet när man har dom problemen du har.

  • Tant Herta

    Jag tror du behöver kastrera båda tyvärr!

    Men jag måste fråga vad du tänkte när du bestämde dej för att ha två terrier hanar ihop?

  • SmileyMalin
    hmcc skrev 2009-06-28 07:58:22 följande:
    I det läget är väl en kastrering befogat? Terriers som börjat slåss har mer tendens att eskalera än att sluta... Själv har jag haft 2 kastrerade hanar och kan inte förstå motståndet när man har dom problemen du har.
    jo absolut. men är rädd för att problemet ändå ska kvarstå.
    Känns trist att ta ett så stort beslut också kanske det inte hjälper?!
    ska ringa och rådfråga veterinären på måndag morgon men känns som att en veterinär gärna rekommenderar kastrering bara för att tjäna pengar....
  • suset

    låt hundarna lösa problemet själva... låt dom ryka ihop ordentligt så kommer den yngre att inse att den äldre bestämmer.

  • Idancealone

    kastrering. 


    tror garanterat inte att dom kommer att tappa ngt "sting" i agilityn!! det kan jag nästan lova. jack russlar har ju så mycket energi och fart ändå. så det är nog ingen fara :)
    och hur som helst är det väl bättre att du kan ha kvar dom och att dom går ihop?
    tycker def inte att du ska låta hundarna göra upp det själva!!!! det var nog det dummaste jag hört.
    det kan ju gå hur illa som helst.
    det är du som är flockledaren och bestämmer. 
    är det den lilla som har börjat mucka med den stora?? börja med att kastrera honom och se om det hjälper, kastrera sen den äldre om det behövs.
  • Idancealone
    Tant Herta skrev 2009-06-28 13:00:00 följande:
    Jag tror du behöver kastrera båda tyvärr! Men jag måste fråga vad du tänkte när du bestämde dej för att ha två terrier hanar ihop?
    ja jag undrar det samma.
    dessutom förstår jag inte vad folk tycker är så hemskt med kastrering?
    vill man ej kastrera så kan man oftast bara ha EN hane. och då ha den i avel.
    annars är det bara elakt att låta den gå okastrerad. 
    vilket leder till frustration.
    om det inte är så att man aktiverar (och då inte bara promenader utan både fysiskt och psykiskt) sin okastrerade hane iaf en 4-6h om dagen.
    speciellt en terrier.
  • hmcc
    SmileyMalin skrev 2009-06-28 17:52:32 följande:
    jo absolut. men är rädd för att problemet ändå ska kvarstå.Känns trist att ta ett så stort beslut också kanske det inte hjälper?!ska ringa och rådfråga veterinären på måndag morgon men känns som att en veterinär gärna rekommenderar kastrering bara för att tjäna pengar....
    I såna här frågor är veterinärer ofta inte dom kunnigaste, dom kan medicin men när det kommer till dom mentala bitarna är dom inte experter.

    Jag skulle inte tveka en sekund om jag hade varit du, klipp kulorna
  • SmileyMalin
    suset skrev 2009-06-28 18:01:40 följande:
    låt hundarna lösa problemet själva... låt dom ryka ihop ordentligt så kommer den yngre att inse att den äldre bestämmer.
    det har dom redan gjort ett flertal gånger, dock INTE medvetet från min sida och det har inte hjälpt. Dessutom vill jag inte riskera att dom drar på sig permanenta skador.
Svar på tråden Hanhundar som slåss.