• PluttA­nna
    Äldre 9 Jul 10:20
    2165 visningar
    13 svar
    13
    2165

    Rolig familjebil mellan 100-150??? HJÄLP!

    Jag och sambon är ute och letar bil då vi har insett att vi faktiskt behöver en lite större än den vi har nu.
    Frågan är bara vad vi ska köpa för någon?!
    Våra enda egentliga krav är kombi, rolig att köra (dvs lite mer hästar under huven än i de mindre motorerna), att det finns mugghållare (låter knas - men när man haft tre bilar på raken utan så blir man smärtsamt medveten om hur bra det är, haha ;)), SNYGG, och inte äldre än 04-05. Ett plus är om det är automat.
    Vi har sagt att runt 150 000 är max, men självklart - om man hittar en riktigt bra med mindre mil och nyare så kan vi sträcka oss lite uppåt.

    Vad tycker ni? En snygg, rolig familjebil som kostar max 150? Vi är inte märkesbundna alls men mazda & golf är no no.

    (Vi är impulstokar bägge två och vi ska iväg nu i eftermiddag och kolla igenom alla bilhallar i närheten... så lite brådis med tipsen är det ;))

  • Svar på tråden Rolig familjebil mellan 100-150??? HJÄLP!
  • Mamman till två
    Äldre 9 Jul 10:30
    #1

    Skoda octavia ?

    Vi är jättenöjda med vår skoda - jättemycket bil för pengarna!
    Tycker faktiskt den är både fin & rolig att köra.

    Ni har ju RS- sportvarianten med 200hk..

  • PluttA­nna
    Äldre 9 Jul 10:47
    #2
    Mamman till två skrev 2009-07-09 10:30:03 följande:
    Skoda octavia ? Vi är jättenöjda med vår skoda - jättemycket bil för pengarna! Tycker faktiskt den är både fin & rolig att köra. Ni har ju RS- sportvarianten med 200hk..
    Vi har faktiskt kollat på en RS tidigare, fast inte kombin då. Men har fått för mig att dom känns lite "plastiga" i längden?!
  • Jättes­uris
    Äldre 9 Jul 11:03
    #3

    Jaguar X-Type! Mycket bil för pengarna

  • BTD
    Äldre 9 Jul 11:07
    #4

    Jag skulle rekomendera en bmw 325 touring -04, 192 hästar, men den är både roligare och snabbare än en skoda, och framför allt så störtdyker inte priset, när ni ska sälja den.

  • PluttA­nna
    Äldre 9 Jul 11:25
    #5

    Sambon har faktiskt föreslagit en bmw 3-serie, och vi bägge älskar 1-serien så det kanske kan vara nått.

    Har faktiskt funderat lite på saab - även fast jag alltid sagt stort nej till just det märket. Dom verkar VÄLDIGT billiga nu..?!

  • AnLj
    Äldre 9 Jul 21:23
    #6

    Reanult Laguna kombi är mitt tips! Vi är riktigt nöjda med vår och ångrar inte vårt köp ett dugg! Vi har med lite mer motor, den går finfint!

  • Äldre 9 Jul 21:41
    #7

    Jag kan hålla med om Skoda Octavia RS.
    Snygg, rolig att köra och man sitter skönt i den.
    Vi har haft en vanlig Octavia och en RS om man ska tänka på bränsle förbrukningen så är kanske inte RSen inte så besin snål. Men nästa bil vi ska ha så blir de en RS combi en blå

  • Äldre 9 Jul 21:43
    #8

    Saab är otroligt prisvärda just nu:

    www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_5_aero_sportcombi_22211096.htm&w=3&last=1

    Saab 9-5 Aero, 2005, under 150000 kr och inte allt för många mil.

  • PluttA­nna
    Äldre 9 Jul 21:52
    #9

    Vi provkörde en hel del bilar idag... fastnade för saab faktiskt. 9-5:an kändes dock lite väääl stor så det får nog blir en 9-3:a. Vi har nääästan enats ;) Kikat på blocket en del och det känns som att dom är väldigt billiga nu - så nu ska det letas för fullt. Kombi = plats för framtida barnvagn = mer bebistänk hos sambon = en gladare jag.. hihi.

    Tack så mycket för alla tips =)

  • Äldre 9 Jul 22:40
    #10

    volkswagen touran ...jag är nykär i vår nya fam bil. Mugghållare överallt. Det är verkligen en praktisk bil då man reser. Massa fack och utrymme, samt högt tak. Den är underbar att köra.

  • Äldre 10 Jul 15:07
    #11

    PluttAnna,

    Jag köpte själv en 9:5 a i mars i år.
    En sådan körkänsla har jag aldrig upplevt.

    En sak som ni ska tänka på. I en 9:3 a kan man inte ha två bakåtvända stolar i baksätet. Du kan endast ha en bakom passageraren då baksätena är små, och då får den andra vuxna personen sitta bak.

    Pga av detta så köpte vi en 9:5 a.
    Köper du en 9:5 a så får du en biopower till ett bra pris. Kör du sedan på E85 så har man bra många hästar under huven.

    Fråga gärna om du vill veta något mer.

  • lillaä­lgfrun
    Äldre 15 Jul 00:10
    #12

    Saab aero är en fantastiskt rolig bil. Hade en sådan innan men har "tyvärr" bytat ner mej till 2,0t  biopower... Det ni ska tänka på med saab är att automat lådorna oftast är ganska dåliga, säger min man iallafall.. =)

  • Mrs Ru Barb
    Äldre 15 Jul 07:57
    #13

    Min son tjatar om att vi ska köpa en Dodge magnum.....
    Men vi har en Volvo V70 bifuel, dvs en gasbil å det är kanon nu i dessa tider med dyr bensin.
    Kanske en miljö å plånboksvänlig gasbil??

Svar på tråden Rolig familjebil mellan 100-150??? HJÄLP!