• Niki69
    Äldre 12 Jul 20:12
    7955 visningar
    44 svar
    44
    7955

    Försäkring

    Vill höra vilka försäkringsbolag ni har när ni försäkrat era barn. Fördelar/nackdelar/kostnader osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-14 23:13
    Glömde i farten att skriva att vårt barn är adopterat.

    Visst ligger inlägget under adoption men jag kunde varit tydligare. Sorry!

  • Svar på tråden Försäkring
  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 08:50
    #21

    Vänner till oss har ett sjukt barn och de kommer i framtiden få sluta arbeta för att sköta om sitt barn i hemmet och de kommer behöva dygnet runtvård av sjukvårdspersonal också. De har stabil ekonomi och bra arbeten båda två men jag kan säga att det kostar massor att ha allt som deras barn behöver i barnets vårdbehov och det är långt ifrån alla som kan strunta i en summa på 4 miljoner, det är en viktig del, pengarna. Det är långt ifrån alla som kan resonera som att det kvittar med 4 miljoner -särskilt när man får sluta arbeta.


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Äldre 19 Jul 09:52
    #22
    mammamys06 skrev 2009-07-19 08:50:06 följande:
    Vänner till oss har ett sjukt barn och de kommer i framtiden få sluta arbeta för att sköta om sitt barn i hemmet och de kommer behöva dygnet runtvård av sjukvårdspersonal också. De har stabil ekonomi och bra arbeten båda två men jag kan säga att det kostar massor att ha allt som deras barn behöver i barnets vårdbehov och det är långt ifrån alla som kan strunta i en summa på 4 miljoner, det är en viktig del, pengarna. Det är långt ifrån alla som kan resonera som att det kvittar med 4 miljoner -särskilt när man får sluta arbeta.
    Men det som behövs för ett vårdbehov får man. Men sen kanske man vill ha annat utöver det och där varierar det ju hur dan ekonomi man har efter att man slutat jobba/gått ner i tid.
  • Äldre 19 Jul 17:53
    #23
    Angla skrev 2009-07-17 21:22:03 följande:
    Då tycker jag dessa punkter är mycket mer intressant och relevanta:* Ersättning vid sjukhusvistelse (minst 3 dagar i följd) * Ersättning vid vård i hemmet (efter sjukhus) * Fritidsaktivitet* Krisbehandling
    Jag tycker precis tvärtom. Punkterna du listar är sällan förknippade med höga kostnader. Det klarar man att fixa själv om det skulle behövas. Men om ett barn drabbas av så svår invaliditet att det aldig kommer att kunna arbeta, aldrig kommer att kunna få en inkomst och aldrig kommer att kunna kvalificera sig för en vettig pension - då är det av största vikt att det finns en bra försäkring. Det kan naturligtvis inte göra så att barnet blir frisk och arbetsför men det slipper åtminstone dras med urusel ekonomi resten av sitt liv.
  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 18:08
    #24
    Angla skrev 2009-07-19 09:52:24 följande:
    Men det som behövs för ett vårdbehov får man. Men sen kanske man vill ha annat utöver det och där varierar det ju hur dan ekonomi man har efter att man slutat jobba/gått ner i tid.
    Nej, det stämmer faktiskt inte....det handlar inte att de vill ha en massa mer utöver, visst, kommunen betalar för personal och utrustning men det är ju mycket annat runt omkring som h*n behöver för att stimuleras på alla plan, slutar man jobba helt som kommer krävas så blir det kärvt, de måste också flytta, finns inga hus som de behöver, de får endast bidrag för att handikappanpassa huset om det är ett redan befintligt hus, bygger de nytt hus får de inget bidrag  te x.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 18:08
    #25
    Emeli skrev 2009-07-19 17:53:42 följande:
    Jag tycker precis tvärtom. Punkterna du listar är sällan förknippade med höga kostnader. Det klarar man att fixa själv om det skulle behövas. Men om ett barn drabbas av så svår invaliditet att det aldig kommer att kunna arbeta, aldrig kommer att kunna få en inkomst och aldrig kommer att kunna kvalificera sig för en vettig pension - då är det av största vikt att det finns en bra försäkring. Det kan naturligtvis inte göra så att barnet blir frisk och arbetsför men det slipper åtminstone dras med urusel ekonomi resten av sitt liv.
    Exakt.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Äldre 19 Jul 18:48
    #26
    mammamys06 skrev 2009-07-19 18:08:13 följande:
    Nej, det stämmer faktiskt inte....det handlar inte att de vill ha en massa mer utöver, visst, kommunen betalar för personal och utrustning men det är ju mycket annat runt omkring som h*n behöver för att stimuleras på alla plan, slutar man jobba helt som kommer krävas så blir det kärvt, de måste också flytta, finns inga hus som de behöver, de får endast bidrag för att handikappanpassa huset om det är ett redan befintligt hus, bygger de nytt hus får de inget bidrag  te x.
    Åtminstonde där jag arbetar och där jag gjort mina praktiker till så väl USK och SSK så ingår stimulans/utveckling i vårdplanen och det som behövs tillhandahålls. Rehab team mm finns i alla kommuner och är ens barn så pass sjuk så kan man faktiskt arbeta för sitt barn och på så sätt även få lön. Att bygga nytt ser jag knappast som "standard" utan snarare som en lyx få har möjlighet till i dagens samhälle så väl med som utan arbete.
    Emeli skrev 2009-07-19 17:53:42 följande:
    Jag tycker precis tvärtom. Punkterna du listar är sällan förknippade med höga kostnader. Det klarar man att fixa själv om det skulle behövas. Men om ett barn drabbas av så svår invaliditet att det aldig kommer att kunna arbeta, aldrig kommer att kunna få en inkomst och aldrig kommer att kunna kvalificera sig för en vettig pension - då är det av största vikt att det finns en bra försäkring. Det kan naturligtvis inte göra så att barnet blir frisk och arbetsför men det slipper åtminstone dras med urusel ekonomi resten av sitt liv.
    Det jag menade var att sanolikheten för att hamna på sjukhus är ju större än sannolikheten för att drabbas av svår invaliditet. Man kan inte alltid hade på hängslen och svångrem i livet och ibland anser jag att man måste väga in risker.

    Men visst 4 miljoner är självklart ingen nackdel MEN jag tycker inte man rakt av kan säga att Trygga Hansa är bäst då de faktiskt rider lite på sitt kända namn och de stora är inte alltid bäst. Min erfarenhet är att man sällan får ut det man tror av försäkringar. Det räknas av än hit och än dit och sen är det miljoners undantag.
  • Vimsa2
    Äldre 19 Jul 20:39
    #27
    Angla skrev 2009-07-19 18:48:28 följande:
    [citat]
    Åtminstonde där jag arbetar och där jag gjort mina praktiker till så väl USK och SSK så ingår stimulans/utveckling i vårdplanen och det som behövs tillhandahålls. Rehab team mm finns i alla kommuner och är ens barn så pass sjuk så kan man faktiskt arbeta för sitt barn och på så sätt även få lön.

    Tillåt mig att småle... Givetvis finns stimulans/utveckling i vårdplanen liksom att rehab och allt annat fint som där benämns, men det är lååångt ifrån verkligheten tyvärr!!! Det finns inte resurser idag inom vården, man får inte den hjälp som man behöver för bla stimulans och rehab. Man måste ha varit där själv för att se verkligheten. Som allt annat i vårt samhälle styrs vården av pengar och som vi alla vet går inte alltid fina ord och löften hand i hand med ekonomin. Det är ju därför det är uppror på många sjukhus idag, både usk, ssk och läkare hotar att säga upp sig för inte ens akutvården är säker! Och då kan man räkna ut att om inte ens akutvården har tillräckligt med pengar så finns det knappast till ordentlig rehab.

    Hälsn från en som har filosofie kandidatexamen (fil.kand.) i just omvårdnad.
  • Äldre 19 Jul 21:24
    #28
    Vimsa2 skrev 2009-07-19 20:39:20 följande:
    [citat]Åtminstonde där jag arbetar och där jag gjort mina praktiker till så väl USK och SSK så ingår stimulans/utveckling i vårdplanen och det som behövs tillhandahålls. Rehab team mm finns i alla kommuner och är ens barn så pass sjuk så kan man faktiskt arbeta för sitt barn och på så sätt även få lön. Tillåt mig att småle... Givetvis finns stimulans/utveckling i vårdplanen liksom att rehab och allt annat fint som där benämns, men det är lååångt ifrån verkligheten tyvärr!!! Det finns inte resurser idag inom vården, man får inte den hjälp som man behöver för bla stimulans och rehab. Man måste ha varit där själv för att se verkligheten. Som allt annat i vårt samhälle styrs vården av pengar och som vi alla vet går inte alltid fina ord och löften hand i hand med ekonomin. Det är ju därför det är uppror på många sjukhus idag, både usk, ssk och läkare hotar att säga upp sig för inte ens akutvården är säker! Och då kan man räkna ut att om inte ens akutvården har tillräckligt med pengar så finns det knappast till ordentlig rehab. Hälsn från en som har filosofie kandidatexamen (fil.kand.) i just omvårdnad.
    Jag delar inte din uppfattning men jag kan bara utgå ifrån den kommun där jag arbetar. Varje dag arbetar vi aktivt utifrån vårdplanen tillsammans med SSK och Rehab samt arbetsterapeuterna. Kanske är det skillnad på sjukhusen, där kanske man är tvungen att ta det akuta först.
  • Äldre 20 Jul 02:21
    #29
    Angla skrev 2009-07-19 18:48:28 följande:
    Det jag menade var att sanolikheten för att hamna på sjukhus är ju större än sannolikheten för att drabbas av svår invaliditet. Man kan inte alltid hade på hängslen och svångrem i livet och ibland anser jag att man måste väga in risker. Men visst 4 miljoner är självklart ingen nackdel MEN jag tycker inte man rakt av kan säga att Trygga Hansa är bäst då de faktiskt rider lite på sitt kända namn och de stora är inte alltid bäst. Min erfarenhet är att man sällan får ut det man tror av försäkringar. Det räknas av än hit och än dit och sen är det miljoners undantag.
    Nej, man kan inte gardera sig mot allt, men låt oss anta att ett barn drabbas av en sjukdom som barnreumatism omfattande knäleder, fotleder och handleder. Det är en sjukdom som kommer att kräva livslång behandling. För att den sjuke ska må bra är det viktigt att kunna komma iväg på resor till varmt klimat för rehabilitering, t.ex. till Kanarieöarna. Det är inte gratis. Samtidigt är det sannolikt att den sjuke inte kommer att klara ett heltidsarbete då dels mycket tid måste avsättas för behandlingar hos sjukgymnast m.m., dels att han/hon inte kommer att orka lika mycket som en frisk person, kommer att vara hindrad av sin värk, rörelsehindrad osv. Det kommer bli svårare för honom/henne att få jobb och göra karriär. Inkomsten kommer sannolikt bli låg. Det kanske kan bli aktuellt med förtidspension.

    Om barnet blir allvarligt sjuk är en försäkring mycket viktig.
  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 06:21
    #30
    Angla skrev 2009-07-19 18:48:28 följande:
    Det jag menade var att sanolikheten för att hamna på sjukhus är ju större än sannolikheten för att drabbas av svår invaliditet. Man kan inte alltid hade på hängslen och svångrem i livet och ibland anser jag att man måste väga in risker. Men visst 4 miljoner är självklart ingen nackdel MEN jag tycker inte man rakt av kan säga att Trygga Hansa är bäst då de faktiskt rider lite på sitt kända namn och de stora är inte alltid bäst. Min erfarenhet är att man sällan får ut det man tror av försäkringar. Det räknas av än hit och än dit och sen är det miljoners undantag.
    Kan inte gå in på mer i detalj vad det är barnet behöver men jag kan garantera att de inte lever någon lyx när de slutar jobba och dessutom så ÄR det ett problem med handikappsanpassning av hus, det är ett stooort problem.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
Svar på tråden Försäkring