• Niki69
    Äldre 12 Jul 20:12
    7961 visningar
    44 svar
    44
    7961

    Försäkring

    Vill höra vilka försäkringsbolag ni har när ni försäkrat era barn. Fördelar/nackdelar/kostnader osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-14 23:13
    Glömde i farten att skriva att vårt barn är adopterat.

    Visst ligger inlägget under adoption men jag kunde varit tydligare. Sorry!

  • Svar på tråden Försäkring
  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 06:22
    #31
    Emeli skrev 2009-07-20 02:21:46 följande:
    Nej, man kan inte gardera sig mot allt, men låt oss anta att ett barn drabbas av en sjukdom som barnreumatism omfattande knäleder, fotleder och handleder. Det är en sjukdom som kommer att kräva livslång behandling. För att den sjuke ska må bra är det viktigt att kunna komma iväg på resor till varmt klimat för rehabilitering, t.ex. till Kanarieöarna. Det är inte gratis. Samtidigt är det sannolikt att den sjuke inte kommer att klara ett heltidsarbete då dels mycket tid måste avsättas för behandlingar hos sjukgymnast m.m., dels att han/hon inte kommer att orka lika mycket som en frisk person, kommer att vara hindrad av sin värk, rörelsehindrad osv. Det kommer bli svårare för honom/henne att få jobb och göra karriär. Inkomsten kommer sannolikt bli låg. Det kanske kan bli aktuellt med förtidspension. Om barnet blir allvarligt sjuk är en försäkring mycket viktig.
    Håller med.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Äldre 20 Jul 07:04
    #32
    Emeli skrev 2009-07-20 02:21:46 följande:
    Nej, man kan inte gardera sig mot allt, men låt oss anta att ett barn drabbas av en sjukdom som barnreumatism omfattande knäleder, fotleder och handleder. Det är en sjukdom som kommer att kräva livslång behandling. För att den sjuke ska må bra är det viktigt att kunna komma iväg på resor till varmt klimat för rehabilitering, t.ex. till Kanarieöarna. Det är inte gratis. Samtidigt är det sannolikt att den sjuke inte kommer att klara ett heltidsarbete då dels mycket tid måste avsättas för behandlingar hos sjukgymnast m.m., dels att han/hon inte kommer att orka lika mycket som en frisk person, kommer att vara hindrad av sin värk, rörelsehindrad osv. Det kommer bli svårare för honom/henne att få jobb och göra karriär. Inkomsten kommer sannolikt bli låg. Det kanske kan bli aktuellt med förtidspension. Om barnet blir allvarligt sjuk är en försäkring mycket viktig.
    Jo jag vet! Och jag har aldrig sagt att en försäkring är oviktig utan att man ska titta kritiskt på dem. Fundera på om man tror det blir lätt att få dem utbetalda. Ibland kan det ju vara så att de försäkringar med en mindre summa i ersättning är frikostigare med att betala ut medans den med en stor summa är svårare att få utbetald.
  • Äldre 20 Jul 07:06
    #33
    mammamys06 skrev 2009-07-20 06:21:20 följande:
    Kan inte gå in på mer i detalj vad det är barnet behöver men jag kan garantera att de inte lever någon lyx när de slutar jobba och dessutom så ÄR det ett problem med handikappsanpassning av hus, det är ett stooort problem.
    Jag sa inte att de lever i lyx utan att ett ny byggt hus är lyx för många. Ja visst handikappanpassning är svårt och blir sällan bra, arbetar med sånt varje dag.
  • Äldre 20 Jul 07:28
    #34

    Fyllde i Trygg Hansas nätansökan nu och ENBART det faktum att vårt barn är adopterat gjorde att försäkringen inte godkänndes per automatik. Och så fort jag kryssade i svensk född så gick den igenom direkt. Jag kan inte se att det i sig skulle vara en så stor risk för Trygg Hansa om nu barnet gjort hemkomstundersökningen så vet man ju egentligen mer om det barnet än om ett nyfött barn.

  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 11:51
    #35
    Angla skrev 2009-07-20 07:06:02 följande:
    Jag sa inte att de lever i lyx utan att ett ny byggt hus är lyx för många. Ja visst handikappanpassning är svårt och blir sällan bra, arbetar med sånt varje dag.
    Ja, nybyggt hus är lyx för många, även de jag känner men det är ju så att om det inte finns några hus som funkar som redan existerar så är det enda utvägen att själva bygga hus, tom det är svårt eftersom de flesta hustyper man köper (om man inte ritar huset själv) är inte handikappanpassade, då räcker inte alltid pengarna till, lyx eller inte, vad ska man göra om det inte finns hus som fungerar?! Och där man inte får bidrag för nytt hus....
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Äldre 20 Jul 12:13
    #36
    mammamys06 skrev 2009-07-20 11:51:20 följande:
    Ja, nybyggt hus är lyx för många, även de jag känner men det är ju så att om det inte finns några hus som funkar som redan existerar så är det enda utvägen att själva bygga hus, tom det är svårt eftersom de flesta hustyper man köper (om man inte ritar huset själv) är inte handikappanpassade, då räcker inte alltid pengarna till, lyx eller inte, vad ska man göra om det inte finns hus som fungerar?! Och där man inte får bidrag för nytt hus....
    Det blir svårt att föra en diskussion då du vet de exakta förutsättningarna och inte jag. I de allra flesta fall går det mesta att lösa.
  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 12:40
    #37
    Angla skrev 2009-07-20 12:13:55 följande:
    Det blir svårt att föra en diskussion då du vet de exakta förutsättningarna och inte jag. I de allra flesta fall går det mesta att lösa.
    Nej, jag vet, hade jag kunnat hade jag kunnat dra de mer exakt men det går inte då jag inte vill lämna ut personerna i fråga, ja det mesta går ju självklart att lösa men jag ville bara ge ett exempel på att det faktiskt kan vara väldigt avgörande för en del personer att få loss 3-4 miljoner då de slutar att arbeta båda två och behöver resurser som vården inte kan ge se inlägg 27 där jag håller med.
    I vissa kommuner fungerar detta antagligen bättre, kanske är det en sådan kommun som du arbetar i, bara att gratulera i så fall, det funkar inte där dessa personer bor i alla fall. Och flytta är inte ett alternativ.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Ethi
    Äldre 20 Jul 15:56
    #38

    Med ett "godkänt" läkarintyg så är det absolut inga problem även om barnet är adopterat, men då måste de ju se på det först. Eftersom de måste se på ALLA adopterade barns läkarintyg innan de beviljar mer än bara olycksfall så har de väl lagt in att man får det där svaret by default så fort barnet är adopterat. Även svenskfödda barn kan ju dras med saker som gör att de, i efterhand, aldrig blir beviljade mer än olycksfallsförsäkring ändå... Så inte kan väl en fullständig försäkring ha blivit _beviljad_ bara för att barnet var svenskfött?


    Angla skrev 2009-07-20 07:28:31 följande:
    Fyllde i Trygg Hansas nätansökan nu och ENBART det faktum att vårt barn är adopterat gjorde att försäkringen inte godkänndes per automatik. Och så fort jag kryssade i svensk född så gick den igenom direkt. Jag kan inte se att det i sig skulle vara en så stor risk för Trygg Hansa om nu barnet gjort hemkomstundersökningen så vet man ju egentligen mer om det barnet än om ett nyfött barn.
  • Äldre 20 Jul 20:12
    #39
    Ethi skrev 2009-07-20 15:56:53 följande:
    Med ett "godkänt" läkarintyg så är det absolut inga problem även om barnet är adopterat, men då måste de ju se på det först. Eftersom de måste se på ALLA adopterade barns läkarintyg innan de beviljar mer än bara olycksfall så har de väl lagt in att man får det där svaret by default så fort barnet är adopterat. Även svenskfödda barn kan ju dras med saker som gör att de, i efterhand, aldrig blir beviljade mer än olycksfallsförsäkring ändå... Så inte kan väl en fullständig försäkring ha blivit _beviljad_ bara för att barnet var svenskfött?
    Jo det stod att den blev det om jag skrev att vårt barn var svensk född.
  • Vimsa2
    Äldre 20 Jul 22:28
    #40

    Fast det stämmer ej. Barnen blir inte automatisk försäkrade om de är svenkfödda. Det kräva ALLTID läkarintyg innan försäkringen går igenom. Vi har två svenskfödda barn och ett adopterat barn. Ett av de svenskfödda barnen var det inget problem att försäkra i Trygg hansa, den andra fick inte igenom sin försäkring pga att han hade haft värk i sina leder. Han kunde försäkras först efter att han varit besvärsfri i 2 år. Det adopterade barnet fick vi föräkra med undantag av det sn hon har.

    De har hårda kontroller pga att de stora summorna de betalar ut, de har inte lust att försäkra barn som med stor säkerhet kommer att behöva utnyttja försäkringen. Kanske fel tycker endel, men försäkringsbolag är ju företag och inte välgörenhetsföreningar tyvärr.

  • Äldre 20 Jul 23:18
    #41

    Jag har en försäkringsfråga jag med så jag lånar tråden lite.
    Hur funkar det under resan? Har ni kunnat försäkra era barn på något sätt innan ni kommit hem? Jag har förstått det som att AC har en försäkring som gäller för barnen tills man kommer till Sverige men jag om jag fattat allt rätt så har inte BFA det...

  • Rapunz­ella
    Äldre 27 Jul 00:13
    #42

    Här kan man jämföra barnförsäkringar: www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/jamfor_forsakring.asp&menu=JAMFOR&avd=JAMFOR

    Vi tog Skandias till våra barn. Jag upplevde att Skandia och Trygg-Hansa var de som "stack ut" i försäkringsdjungeln enligt våra prioriteringar.

  • Niki69
    Äldre 28 Jul 23:40
    #43

    Tack för inläggen!

    Hampelina-Jag har varit inne på den länken men tar tacksamt emot tipset om vilka som "sticker ut". Är väl värt att jämföra. Tack så mycket!

  • Äldre 29 Jul 19:28
    #44

    Hoppas det är okej att jag lånar tråden...

    Finns det något försäkringsbolag där man kan teckna försäkring för ett adoptivbarn som var över 18 månader när det kom till Sverige? Har just fått avslag på vår ansökan till Trygg Hansa. Barnet måste vara i Sverige minst ett år för att få sjukdomsförsäkringen. Som det är nu kan vi bara få olycksfall för vår son.

Svar på tråden Försäkring