• frugan­L
    Äldre 14 Jul 08:27
    8618 visningar
    5 svar
    5
    8618

    Hur räknar man månaderna?

    Veckorna är inga konstigheter:
    Du har gått 25 fulla veckor och 2 fulla dagar (v25+2).
    Alltså gravid i 25e veckan eller i vecka 26.

    Månaderna då?
    Du är i 6:e kalendermånaden.
    Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]

    Är det gravid i sjätte månaden eller i månad sju?

    *kliar i huvudet*

    Frågan lyder: vilken månad är du i?
    Svaret blir: ööööh...vecka 26!

  • Svar på tråden Hur räknar man månaderna?
  • Delfin­en
    Äldre 14 Jul 08:31
    #1

    Ja det är så onödigt at det finns flera sätt att räkna på, har jag hela tiden tyckt faktiskt!! Varför inte ett gemensamt sätt??
    Generellt brukar man räkna att så fort en månad är "avklarad" så går man in i nästa. Dvs. du är i månad 7 vad det verkar av din text?
    Jag är i månad 10 tror jag... hur sjukt är inte det? hahahaha (Vecka 37+3)

  • frugan­L
    Äldre 14 Jul 08:41
    #2

    Fast rent språkligt känns det bättre i så fall att säga sjätte månaden.

    Vecka X är en sak, och i Xe veckan funkar. Men på månader känns det inte helt rätt. Och det betyder att jag är i sjätte månaden och du i nionde månaden.
    Det irriterande är att inte alla har koll på veckorna. Många har aldrig följt en graviditet up close eller räknat veckorna om de gjort det, utan kan bara månaderna...så "vecka 26" säger ju inget då.
    Mot slutet kan man ju säga hur många veckor eller dagar det är kvar och då förstår ju alla.

  • Miss Maya
    Äldre 14 Jul 08:44
    #3

    Man kan räkna på två olika sätt.

    Kalendermånader, dvs man följer kalendermånaderna i vår vanliga kalender. Då blir en graviditet ungefär 9 månader.

    eller

    Lunarmånader, dvs man följer en annan modell, och då är en månad exakt fyra veckor, dvs en graviditet fortgår i 10 (lunar)månader.

    För enkelhetens skull så är det ju lättare att prata i kalendermånader i det vardagliga livet, dvs är du i 6 månaden.


    fruganL skrev 2009-07-14 08:27:51 följande:
    Veckorna är inga konstigheter: Du har gått 25 fulla veckor och 2 fulla dagar (v25+2). Alltså gravid i 25e veckan eller i vecka 26. Månaderna då? Du är i 6:e kalendermånaden. Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här] Är det gravid i sjätte månaden eller i månad sju? *kliar i huvudet* Frågan lyder: vilken månad är du i? Svaret blir: ööööh...vecka 26!
  • Miss Maya
    Äldre 14 Jul 08:47
    #4

    Lunarmånader, handlar om månens cykler, om jag inte har helt fel, dvs exakt 28 dagar, dvs 4 veckor * 10 som blir 40 veckor.

    Varför man har två sätt att räkna det på vet jag inte.

    I kalenderveckor är ju en månad MER än fyra veckor, drygt fyra och en halv, så därför varar en graviditet bara drygt 9 kalendermånader.

  • Delfin­en
    Äldre 14 Jul 08:47
    #5

    Håller med!
    Å endast de yngre som nyss varit gravida förstår det där med veckorna... För frågar någon vilken månad i och du säger månad 7 så tror de att du är betydligt längre gången än du ju egentligen är då...

    Måna kan du som du säger endast relatera till månaden.
    Men jag brukade mest säga "slutet av juli" som slutdatum istället så slipper de fundera.. får de bestämma själva hur långt gången jag är ;)


    fruganL skrev 2009-07-14 08:41:21 följande:
    Fast rent språkligt känns det bättre i så fall att säga sjätte månaden.Vecka X är en sak, och i Xe veckan funkar. Men på månader känns det inte helt rätt. Och det betyder att jag är i sjätte månaden och du i nionde månaden.Det irriterande är att inte alla har koll på veckorna. Många har aldrig följt en graviditet up close eller räknat veckorna om de gjort det, utan kan bara månaderna...så "vecka 26" säger ju inget då.Mot slutet kan man ju säga hur många veckor eller dagar det är kvar och då förstår ju alla.
Svar på tråden Hur räknar man månaderna?