• Äldre 16 Jul 19:34
    5498 visningar
    49 svar
    49
    5498

    Barnvagnar

    Jag håller på och kollar efter en barnvagn på blocket och hittade en Carena Free. Det strå inget årtal så jag vet inte hur gammal den är, men dom vill ha 500 kr för den. Jag tycker det låter jättebilligt och börjar då undra om Carena inte är något bra märke. Någon som vet?

  • Svar på tråden Barnvagnar
  • Äldre 16 Jul 19:48
    #1

    Jag undrar om du behöver nån vagn alls... Vi använder knappt vagn alls mer åt vår lillis som är 2 år 3 mån.

  • Äldre 16 Jul 20:11
    #2

    Nä jag vet inte. Jag trodde det men man kanske inte behöver det till en 4 åring?

  • Äldre 16 Jul 20:17
    #3

    När vi hämtade våra första barn så hade vi med en papaplyvagn som var tänkt till lillasyster, men det blev mest storebror på 4½ år som satt i den, i alla fall i Colombia. Lillasyster bar vi mest. Dels så var han nog inte så van vid att gå så mycket utan blev fort trött och dels så ville han vara liten vilket han naturligtvis fick :=) Vi alternerade lite och bar ju även på honom så att han fick känna närhet också. Men det beror nog mycket på hur van hon är att gå mycket. Bor hon på barnhem så är hon antagligen inte det utan kanske behöver få vara liten och få åka i kanske en sulky. Lycka till med er lilla tjej!

  • Äldre 16 Jul 20:26
    #4

    Jag tror precis som Simamem att även ett lite större barn kan ha behov av vagn. Om man är uppväxt på barnhem är det inte alls säkert att man har fått vara ute och röra på sig så mycket, speciellt inte några längre sträckor. Då kan det vara superbra med en enkel vagn i början. Jag kom hem för drygt 1 år sedan med en 2,5-åring som inte ville annat än sitta i vagn i början. Jag tror att det dels var en trygghet att sitta där samtidigt som han inte alls var van att gå mycket. Dessutom var (och är forfarande) min son otroligt nyfiken och pillrig på allt. Så vid vissa tillfällen där man ville vara säker på att han inte kunde springa fram och pillra på sånt som var farligt eller kunde gå sönder var det bra att ha en vagn. Nu är det förstås skillnad på en 4-åring och en som är 2,5 men jag tror inte att ni förlorar så mycket på att handla en billig vagn att ha ifall ni märker att det finns ett behov.

  • Äldre 16 Jul 20:38
    #5

    Jag hittade den här www.blocket.se/skaraborg/Carena_barnvagn_22597876.htm&w=1 vad tror ni om den?

  • Nimbus
    Äldre 16 Jul 20:40
    #6
    Smulan1973 skrev 2009-07-16 19:34:57 följande:
    Jag håller på och kollar efter en barnvagn på blocket och hittade en Carena Free. Det strå inget årtal så jag vet inte hur gammal den är, men dom vill ha 500 kr för den. Jag tycker det låter jättebilligt och börjar då undra om Carena inte är något bra märke. Någon som vet?
    Jag vet inget om märket, men jag såg bild på en Carena Free och tyckte att den verkar både fin och praktisk. Och vilket pris! Slå till tycker jag om den inte verkar sliten och så.
  • Äldre 16 Jul 20:45
    #7
    Smulan1973 skrev 2009-07-16 20:38:19 följande:
    Jag hittade den här www.blocket.se/skaraborg/Carena_barnvagn_2259... vad tror ni om den?
    Jag vet heller inget om märket, men priset låter ju helt okej. En sak jag funderade på när jag såg anonsen var att de uppger att vagnen är svart grå och blå. Vet inte om det är min dator det är något fel på, men för mig ser vagnen på bilden inte ut att ha dessa färger. Men ni får väl titta på vagnen innan ni bestämmer er så att den verkar vara okej.
  • Äldre 16 Jul 20:47
    #8

    Det beror nog kanske lite på hur stor till växten hon är. En fyraåring kan se ganska stor ut i en sådan sittvagn. Jag vet att det pratas mycket om att barnet ska sitta vänt mot dig men vore jag dig så skulle jag nog satsa på en enkel sulky typ Brios eller Emmaljungas. De blir små ihopfällda och passar nog en fyraåring bättre......

  • Äldre 16 Jul 21:00
    #9

    Enligt bild och text verkar vagnen bra för det priset. Ni får prova den innan så märker ni säkert om det är något större fel.

    Vi har en Carena som vi köpte när vi är barnvakt (som är rätt ofta) och den gnisslar mycket och är inte alls så bra som andra vagnar. Jag skulle rekomendera er att köpa en emmaljunga eller brio som enligt mig håller betydligt längre. Men det är en kostnadsfråga och smaksak, men jag tycker det.

    Vi har köpt en emmaljunga till vårt kommande barn och är jättenöjd med det märket.

    Tror också ni vill ha en vagn till er dotter då de kan användas ofta även till äldre barn. Långpromenader och sova ute exempel.

    Lycka till i barnvagnsträsket:)

  • Vimsa2
    Äldre 16 Jul 21:02
    #10

    Jag har provkört en Carena Free i barnvagnsaffären för 2 månader sedan när jag skulle köpa sittvagn. Den kostade ca 1300 kr ny och har vändbart styre. Tyvärr tyckte jag att den var förhård i fjädringen och jag tror att den blir jobbig att köra när barnet väger lite mer. Jag valde att köpa en Brio Race istället. Har inget vändbart styre men bra kvalitet och bra fjädring.

Svar på tråden Barnvagnar