• KimKat­t
    Äldre 29 Jul 11:15
    5432 visningar
    40 svar
    40
    5432

    Hemma med lillprinsen.

    Torsdagen den 18/6 satte vi oss på ett plan kl 06.20 till Amsterdam för vidare färd mot Lagos och dagen efter på midsommarafton fick vi äntligen hålla vår älskade lilla prins i våra armar. Vi är nu tillbaka i Stockholm sedan 1,5 vecka. Dessvärre var Internetuppkopplingen så pass dålig och ojämn så att vi nätt och jämt kunde hålla nära och kära uppdaterade via vår blogg. Därför har jag inte kunna skriva någon hälsning till er alla här på forumet. Det har även varit en del omställning både i vår lillkilles liv som i våra sedan vi kom hem, därför har jag prioriterat att få ordning på våra liv och se till att vår son mår bra.

    Att adoptera ett barn i Nigeria är en omtumlande upplevelse. Bara att komma dit är en rejäl kulturchock i sig, vi märkte att många blev väldigt stressade av det. Vi spenderade en månad där och klarade det ganska bra men vi var också rejält trötta till slut. Det som blir mest jobbigt är att man inte kan röra sig fritt på egen hand. Du behöver chaufförer hela tiden och du behöver det också för att ex åka och köpa matvaror. Eftersom vi inte är vana att leva så blir det till slut ganska ansträngande eftersom vistelsen är så lång.

    Samtidigt är Nigeria ett underbart land med många otroligt vänliga och fantastiska människor. Adoptionsorganisationen gör ett enastående arbete i att ta hand om oss adoptivfamiljer, vi har hela tiden känt oss mycket trygga i deras händer och aldrig känt annat än den största tillit för dem. Det har för oss varit mycket viktigare än att ex inte kunna ha kontroll över adoptionsprocessen när vi vistades där. Det är väldigt mycket i det Nigerianska samhället som är väldigt konstigt för oss och som vi inte förstår, därför är mitt råd att man ligger lågt och inte ifrågasätter. Organisationen höll oss hela tiden informerade om varje steg men vi fick känslan av att det hände saker på vägen som löstes men vi fick inte reda på hur för att vi nog inte riktigt skulle förstå.

    Minnet av det tillfälle då vi fick vår son i våra armar kommer för alltid att vara det mest fantastiska som någonsin hänt oss. Jag kämpade mot lyckotårarna för att inte skrämma honom och det första vi sa till honom var att vi hade längtat så mycket efter honom. Narturligtvis är han den mest fantastiske lille pojke man kan tänka sig. Han fyllde ett år på midsommardagen så då hade vi såklart ett litet kalas. Prinsen är en ganska typisk ettåring: har inget tålamod, älskar tittutlekar, kastar ner saker på golvet hela tiden och tycker det mycket roligt när han får rasa klossar som vi byggt upp. Han har på den dryga månad vi känt honom utvecklats något enormt både fysiskt och emotionellt. Lillkillen älskar "Blinka lilla stjärna" och kan säga både blinka, bada, katt och tack på svenska. Det ska bli så underbart att få se honom växa upp och vi är så tacksamma för att vi fått en så fantastiskt fin liten son.

  • Svar på tråden Hemma med lillprinsen.
  • Äldre 29 Jul 11:18
    #1

    Välkomna hem och lycka till!

  • Äldre 29 Jul 11:19
    #2

    Åhh, var inne på din sida och läste och jag började nästan gråta!!! Har själv inte adopterat men minns såväl första gången jag fick hålla mina döttrar!!!

    Grattis, välkomna hem och lycka till!!! /Emma

  • Nimbus
    Äldre 29 Jul 11:21
    #3

    Välkomna hem som en hel familj!
    Va roligt att höra hur ni haft det, och viktigt att veta att allt inte är en dans på rosor, men att det allra viktigaste, att man får sitt barn, är den lyckligaste stunden i ens liv.
    All lycka i ert fortsatta liv tillsamman!
    Kram

  • Äldre 29 Jul 11:23
    #4

    Välkomna hem! Låter underbart!

  • joasia
    Äldre 29 Jul 11:24
    #5

    Välkomna hem och stort grattis till er alllihop

  • Äldre 29 Jul 11:29
    #6

    Välkomna hem och lycka till.

  • Poodle
    Äldre 29 Jul 11:30
    #7

    Underbart att få läsa om er! Så härligt att ni fått er lilla son nu! Vill bara hälsa er välkomna hem och önska er lycka till för all framtid. Jag minns när vi fick hem våra yrväder -Det bästa som hänt!

  • Äldre 29 Jul 12:11
    #8

    Välkomna hem! Visst är det fantastiskt att få träffa ens barn! Vi firade nyss 2-års dagen på första träffen, och det är så underbart att gå tillbaka och kolla på video, mm. Hoppas ni filmar honom mycket - de växer så fort!

    Kul att läsa om er resa! Nigeria måste ha varit väldigt intressant.

  • Äldre 29 Jul 12:13
    #9

    Åh vad härligt att läsa - välkomna hem !

  • Äldre 29 Jul 12:40
    #10

    Det låter helt underbart!!! Välkomna hem

Svar på tråden Hemma med lillprinsen.