• Äldre 29 Jul 21:20
    31921 visningar
    748 svar
    748
    31921

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Eisa
    Äldre 29 Jul 21:21
    #1

    Bara en fråga: varför är det ohållbart att vagga henne till sömns? Det vet jag flera som gör.


    OBS! Jag är ironisk i 50% av alla inlägg.
  • Äldre 29 Jul 21:23
    #2
    Eisa skrev 2009-07-29 21:21:17 följande:
    Bara en fråga: varför är det ohållbart att vagga henne till sömns? Det vet jag flera som gör.
    Vi har en dotter som är sju, o en son som är 4. Är vi båda hemma så går det, problemet blir ju när vi är ensamma....
  • Äldre 29 Jul 21:24
    #3
    Eisa skrev 2009-07-29 21:21:17 följande:
    Bara en fråga: varför är det ohållbart att vagga henne till sömns? Det vet jag flera som gör.
    undrar verkligen desamma.. Min 7 månaders vaggar jag till sömns varje kväll.. visst... de är lite tungt men vi turas om jag o sambon... då vet jag att hon somnar trygg utan att skrika sej till sömns med världens ångest
  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 29 Jul 21:25
    #4

    Tar det längre tid imorgon så skulle jag ha skippat 5mm. Tar det lika lång tid på det tredje försöket, alltså i övermorgon så skulle jag också ha slutat. Då visar barnet att det inte är rätt metod.


  • Äldre 29 Jul 21:25
    #5

    I idealfallet tar det kortare tid för varje dag. Tyvärr får de flesta uppleva något helt annat. Vissa fortsätter att skrika 1-2 timmar varje kväll i veckor och månader ...
    Hos oss kom hysterin fortare den andra kvällen, och dottern kräktes över hela sig och hela sängen. Den tredje kvällen kräktes hon ännu fortare, och efter det tog det ca ett år innan hon sov ordentligt igen. Spjälsängen fick vi ställa undan, eftersom den framkallade hysteri direkt.


    You have your job to do - I have mine ...
  • Äldre 29 Jul 21:26
    #6

    pröva tass metoden annars... har läst om den här på fl och har hört att den ska funka bra...

  • mandel­blomma
    Äldre 29 Jul 21:26
    #7

    som svar på ts fråga, eftersom hon frågade just om det och undanbad sig massa kritik och tyckande...hon har ju liksom redan bestämt sig..jag _tror_ att det kommer gå fortare nästa gång, brukar man inte säga att första kvällen är värst?
    Är det 5 min eller tass metoden när man sitter bredvid ni kör?

  • Parent­hood
    Äldre 29 Jul 21:27
    #8
    ThereseNyman skrev 2009-07-29 21:20:13 följande:
    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen. På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen. Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen. Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man?? I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng. Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon? Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter. Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!
    Var finns 5 minutersmetoden beskriven?
  • NorasM­amma
    Äldre 29 Jul 21:27
    #9

    Tänkte precis fråga samma sak. Min 8 månaders somnar nästan alltid i min famn. Är han riktigt trött räcker det att man myser en stund med han i knät och sen kan man lägga honom i sängen. Min dotter vaggade jag till sömns tills hon var nästan 1 år. Inget jobbigt alls, åtminstone inte för HENNE.

  • Mrs Cykel
    Äldre 29 Jul 21:28
    #10

    Vi hade liknande problem, med en dotter som vaknade 10 ggr per natt utan att kunna somna om själv. Vi var helt utmattade allihop och behövde en lösning för att "överleva".

    På BVC fick vi då rådet att köra 5mm, något som vi varit emot hela dotterns liv. Dock tyckte vi att det var värt att pröva.

    Vi flyttade in henne i eget rum och körde igång. Första kvällarna var inte så roliga, men det gav sig mkt snabbt. Hon var då 8 månader. Har inget minne av att det var jobbigt i längre än en vecka, max 2, sen sov hon hela nätter.

    Nu är hon 1 år och vi lägger bara ner henne i sängen och sen sover hon ca 11 timmar. Fantastiskt! Hon - och vi - mår jättebra av det och min mammakänsla är att hon inte har några men av att vi körde 5mm. Hon är en helt fantastiskt glad liten tjej som gillar att gå och lägga sig på kvällen.

    Lycka till och kämpa på! Det ÄR jobbigt ett par nätter, men i vårt fall var det verkligen värt det! Trodde ALDRIG att jag skulle få sova hela nätter igen!!

Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??