• Äldre 29 Jul 21:20
    32046 visningar
    748 svar
    748
    32046

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 29 Jul 21:29
    #11
    Parenthood skrev 2009-07-29 21:27:43 följande:
    Var finns 5 minutersmetoden beskriven?
    sv.wikipedia.org/wiki/Fem-minutersmetoden

    Där står lite.
  • NorasM­amma
    Äldre 29 Jul 21:29
    #12
    lövet2 skrev 2009-07-29 21:25:48 följande:
    I idealfallet tar det kortare tid för varje dag. Tyvärr får de flesta uppleva något helt annat. Vissa fortsätter att skrika 1-2 timmar varje kväll i veckor och månader ...Hos oss kom hysterin fortare den andra kvällen, och dottern kräktes över hela sig och hela sängen. Den tredje kvällen kräktes hon ännu fortare, och efter det tog det ca ett år innan hon sov ordentligt igen. Spjälsängen fick vi ställa undan, eftersom den framkallade hysteri direkt.
    Stackars liten men man lär sig av sina misstag eller hur?
  • Mrs Cykel
    Äldre 29 Jul 21:30
    #13
    lövet2 skrev 2009-07-29 21:25:48 följande:
    I idealfallet tar det kortare tid för varje dag. Tyvärr får de flesta uppleva något helt annat. Vissa fortsätter att skrika 1-2 timmar varje kväll i veckor och månader ...Hos oss kom hysterin fortare den andra kvällen, och dottern kräktes över hela sig och hela sängen. Den tredje kvällen kräktes hon ännu fortare, och efter det tog det ca ett år innan hon sov ordentligt igen. Spjälsängen fick vi ställa undan, eftersom den framkallade hysteri direkt.
    Blir det bara värre och värre så skulle jag också ha avbrutit, men där får man nog ha lite fingertoppskänsla. För oss gick det ju som jag beskrev ovan jättebra.
  • Äldre 29 Jul 21:30
    #14

    Ja, jag hoppas ju naturligtvis att det blir bättre o bättre!

    Vad är tassmetoden??

  • Äldre 29 Jul 21:31
    #15

    sv.wikipedia.org/wiki/Fem-minutersmetoden


    Parenthood skrev 2009-07-29 21:27:43 följande:
    Var finns 5 minutersmetoden beskriven?
  • Äldre 29 Jul 21:31
    #16
    NorasMamma skrev 2009-07-29 21:29:11 följande:
    Stackars liten men man lär sig av sina misstag eller hur?
    Japp!
    You have your job to do - I have mine ...
  • Äldre 29 Jul 21:31
    #17

    Ooops, såg redan att det var länkat. Sorry!

  • Äldre 29 Jul 21:32
    #18
    lövet2 skrev 2009-07-29 21:25:48 följande:
    I idealfallet tar det kortare tid för varje dag. Tyvärr får de flesta uppleva något helt annat. Vissa fortsätter att skrika 1-2 timmar varje kväll i veckor och månader ... Hos oss kom hysterin fortare den andra kvällen, och dottern kräktes över hela sig och hela sängen. Den tredje kvällen kräktes hon ännu fortare, och efter det tog det ca ett år innan hon sov ordentligt igen. Spjälsängen fick vi ställa undan, eftersom den framkallade hysteri direkt.
    Men fy så jobbigt!
    Har du "bara" prövat detta på din dotter, eller har du fler som du använt dig av denna metod?
  • Äldre 29 Jul 21:33
    #19
    Ejin skrev 2009-07-29 21:24:39 följande:
    undrar verkligen desamma.. Min 7 månaders vaggar jag till sömns varje kväll.. visst... de är lite tungt men vi turas om jag o sambon... då vet jag att hon somnar trygg utan att skrika sej till sömns med världens ångest
    Ditt beslut, mitt är något annat....
  • Mrs Cykel
    Äldre 29 Jul 21:34
    #20
    ThereseNyman skrev 2009-07-29 21:32:48 följande:
    Men fy så jobbigt! Har du "bara" prövat detta på din dotter, eller har du fler som du använt dig av denna metod?
    Anledningen till att VI ändå testade metoden (förutom att vi blev tipsade av BVC) var att vi hört från flera andra familjer som gjort samma sak, och att barnen sedan somnat på någon minut och sen sovit hela natten.

    Det verkar med andra ord funka jättebra för många barn, men kanske inte för alla. Vad man än väljer för "metod" så tror jag att man själv måste vara övertygad och konsekvent, så att barnet känner att "nu är det så här vi ska göra".
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??