• Äldre 29 Jul 21:20
    31922 visningar
    748 svar
    748
    31922

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • anna45­0
    Äldre 29 Jul 21:35
    #21
    NorasMamma skrev 2009-07-29 21:27:43 följande:
    Tänkte precis fråga samma sak. Min 8 månaders somnar nästan alltid i min famn. Är han riktigt trött räcker det att man myser en stund med han i knät och sen kan man lägga honom i sängen. Min dotter vaggade jag till sömns tills hon var nästan 1 år. Inget jobbigt alls, åtminstone inte för HENNE.
    Men hru gjorde du för att vänja henne av med det när hon blev 1 år?
  • Äldre 29 Jul 21:36
    #22
  • Brunel­lo
    Äldre 29 Jul 21:37
    #23

    går det inte på minst halva tiden dag 2 tycker jag du ska avbryta och prova något annat, jag vet att det kan kännas ohållbart men varför måste ni fixa det på ett par dagar? kan ni inte investera åtminstone ett par veckor i att trygga ert barn inför en så gigantisk förändring?

    metoden fungerar på alla barn, till slut, men bara ni kan avgöra vilket pris just ni är beredda att betala...

  • Äldre 29 Jul 21:38
    #24
    ThereseNyman skrev 2009-07-29 21:32:48 följande:
    Men fy så jobbigt! Har du "bara" prövat detta på din dotter, eller har du fler som du använt dig av denna metod?
    Nej, jag använde bara 5mm på henne. Nästan alla mina vänner använde också 5mm, och jag upptäckte att det var fler barn som mådde riktigt dåligt av metoden. Därför beslutade jag mig för att aldrig mer använda en sömnmetod på mina barn. Det har jag heller aldrig gjort ...
    You have your job to do - I have mine ...
  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 29 Jul 21:39
    #25
    Ejin skrev 2009-07-29 21:36:22 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html Ts... tassmetoden....
    Den ska jag definitivt testa med nästa barn, istället för att trötta ut mig själv i månader... Nu blev 5mm vår räddning, och sonen skrek inte utan gnällde i några minuter innan han somnade. Men tassmetoden låter mysigare än 5mm.
  • MalinE­ddie
    Äldre 29 Jul 21:40
    #26

    Troligtvis ger barnet upp sina försök till kommunikation snabbare imorgon. De flesta barn brukar ge upp inom ett par dagar när ingen lyssnar.
    Tassmetoden är en bra metod där du kan uppnå samma sak som med 5mm men ditt barn riskerar inte fara illa i processen.

  • NorasM­amma
    Äldre 29 Jul 21:43
    #27
    anna450 skrev 2009-07-29 21:35:04 följande:
    Men hru gjorde du för att vänja henne av med det när hon blev 1 år?
    Började lägga henne i sin säng och satt sen kvar tills hon somnade. Tog kanske en timma/halvtimma de första veckorna sen mindre och mindre. Tillslut kunde vi lägga henne vaken i sängen, läsa saga pussa godnatt och gå ut utan problem - och gör så än idag.
    Man får ha MASSOR med tålamod - men fördelen är ju att barnet förknippar sängen och nattningen med något mysigt och tryggt istället för att skapa oro och hysteri.

    En vänninas mamma sa en gång något bra som jag brukar tänka på när det är jobbigt med nätter/nattning/matning/trots/u name it - Dem är små så kort tid. Det är så kort tid av deras och vårat liv som det ser ut såhär. Sen plötsligt en dag är dem stora och behöver inte/vill inte ha ens hjälp längre - Definitivt inte sova med mamma!
    När tålamodet tryter hjälper det att tänka på det, åtminstone för mig!
  • Kya
    Äldre 29 Jul 21:44
    #28

    tycker det är tråkigt att de flesta börjar köra såna här metoder på sina 8-10 månadersbarn. antagligen för att de just då är inne i separationsfasen och behöver extra mkt närhet. det tycker väl föräldrarna är jobbigt och börjar bli outhärdligt, och därför tar de till såna metoder som 5-mm. i övrigt är det en ganska grym metod i mina ögon, men att använda sig av den just när barnet är extra känsligt och inne i en jobbig fas i mitt liv är helt oförståeligt. {#lang_emotions_undecided}


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Äldre 29 Jul 21:46
    #29

    Det tog 4 dagar för vår dotter att somna ordentligt med 5mm. Det gäller helt klart att ha koll på sitt barns skrik och känna sitt barn när det gäller 5mm. Barnet får aldrig börja skrika hysteriskt, då måste man verkligen avbryta direkt, det är stor skillnad på att ha ett barn som bara skriker för att det är argt och inte vill att mamma och pappa lämnar det i sängen och att ha ett barn som skriker hysteriskt för att det blir lämnat ensamt. Vi har haft underbara sovrutiner sen dottern var 6 månader nu tack vare 5mm. När vi lägger henne så blir det ofta högljudda protester i ca 10 sekunder och när vi väl gått ut ur rummet så är hon tyst och somnar direkt. Hon kan inte ha mig i rummet när hon ligger i sängen för då bara skriker hon och är jättearg för att jag inte tar upp henne. Sen har vi haft enstaka kvällar då hon har börjat skrika hysteriskt av en eller annan anledning och dessa kväller har jag självklart stannat inne hos henne och vaggat henne till sömns, det är sånt man får känna av från kväll till kväll och ibland vill de verkligen inte vara ensamma.

  • MalinE­ddie
    Äldre 29 Jul 21:47
    #30
    Kya skrev 2009-07-29 21:44:14 följande:
    tycker det är tråkigt att de flesta börjar köra såna här metoder på sina 8-10 månadersbarn. antagligen för att de just då är inne i separationsfasen och behöver extra mkt närhet. det tycker väl föräldrarna är jobbigt och börjar bli outhärdligt, och därför tar de till såna metoder som 5-mm. i övrigt är det en ganska grym metod i mina ögon, men att använda sig av den just när barnet är extra känsligt och inne i en jobbig fas i mitt liv är helt oförståeligt.
    Skaparen av 5mm Bernt Eckerberg avråder ju till och med från att anväda metoden i dem fasen men detta verkar många föräldrar fullständigt ignorera tyvärr.
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??