• Äldre 29 Jul 21:20
    31920 visningar
    748 svar
    748
    31920

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Kya
    Äldre 29 Jul 21:48
    #31
    MalinEddie skrev 2009-07-29 21:47:06 följande:
    Skaparen av 5mm Bernt Eckerberg avråder ju till och med från att anväda metoden i dem fasen men detta verkar många föräldrar fullständigt ignorera tyvärr.
    jo, precis, jag vet ju det. och säga vad man vill om metoden i övrigt men man ska inte använda den just i den jobbiga fasen.
    varför så bråttom? varför inte vänta till man är säker på att fasen är över? själva metoden blir säkert mkt enklare att genomföra också, när barnet inte skriker utöver sig.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Äldre 29 Jul 21:54
    #32

    Och vad gällde om diskussion om metoden i sig bad jag er vända till någon annan tråd....



    Men nej, detta ska inte ske över ett par dagar, o i morgon ska hon somna på 5 min, utan jag undrade mest vad jag kunde vänta mig.

    Tack för de som svarat på det jag ville ha svar på.

  • maxlis
    Äldre 29 Jul 22:31
    #33

    för oss tog det ca 40 min första gången, sedan 15 minuter andra kvällen, därefter ett par minuter i några dagar, sedan inga problem.

    Ganska så snart efter han börjat somna direkt så började han också visa oss att han ville lägga sig. Numera hämtar han sin snutte och går till grinden och pekar mot sitt sovrum. När vi säger gonatt så vinkar han glatt mot oss. Verkar som att han inte har tagit någon skada av metoden, han var 10 månader när vi började och är 17 månader nu.

  • Äldre 30 Jul 09:14
    #34

    Snälla snälla läs det här!

    primal-page.com/s-patpar.htm

  • Äldre 30 Jul 09:16
    #35
    NorasMamma skrev 2009-07-29 21:43:01 följande:
    En vänninas mamma sa en gång något bra som jag brukar tänka på när det är jobbigt med nätter/nattning/matning/trots/u name it - Dem är små så kort tid. Det är så kort tid av deras och vårat liv som det ser ut såhär. Sen plötsligt en dag är dem stora och behöver inte/vill inte ha ens hjälp längre - Definitivt inte sova med mamma! När tålamodet tryter hjälper det att tänka på det, åtminstone för mig!
    Hihi jag brukar bara tänka på hur jag var som tonåring.
    Sov till 17 på dagarna utan problem!
    Ingen behövde vagga mig till sömns heller. ;P

    Det ska bli såååå skönt när jag får vakna före dottern. ;)
  • Äldre 30 Jul 09:17
    #36
    ThereseNyman skrev 2009-07-29 21:20:13 följande:
    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    1. man provar ALLT annat först. 5mm är utvecklad för barn med grava sömnSTÖRNINGAR, vilket din dotter absolut inte har. Det är ingen störning att vilja somna i famnen osv. Det är normalt beteende hos ett litet människobarn.

    2. man lyssnar på sin instinkt. Det känns fel i hjärtat att låta henne skrika. Det gör ont i mig som förälder att höra mitt barn skrika. ALLTSÅ ÄR det fel och alltså ska jag lyssna på min instinkt att få mitt barn lugnt och tyst.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Sötnos­arna
    Äldre 30 Jul 09:18
    #37
    ThereseNyman skrev 2009-07-29 21:20:13 följande:
    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen. På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen. Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen. Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man?? I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng. Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon? Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter. Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!
    Har bara läst ts. Nästa kväll kommer det ta mindre tid, sen ännu mindre. osv. Det gjorde det för oss. Sen tillslut efter ca en till två veckor är det bara att lägga ner bebisen på kvällen.
  • tuffin­g
    Äldre 30 Jul 09:30
    #38

    Hej TS
    min dotter blir 5mån och somnar bara vid tutten och vill bara ligga och sova i våran säng jag flyttar på henne när hon somnat men på natten runt 4 tiden vaknar hon och bara vägrar att somna om i sin säng men så fort jag lägger henne i våran säng somnar hon
    och jag hör från alla bekanta att du måste lälra henne somna själv men det är ju inte så lätt

    vad är 5mm och när ska man börja med det

    hoppas det går bra för dig 

  • Äldre 30 Jul 09:37
    #39
    tuffing skrev 2009-07-30 09:30:52 följande:
    Hej TS min dotter blir 5mån och somnar bara vid tutten och vill bara ligga och sova i våran säng jag flyttar på henne när hon somnat men på natten runt 4 tiden vaknar hon och bara vägrar att somna om i sin säng men så fort jag lägger henne i våran säng somnar hon och jag hör från alla bekanta att du måste lälra henne somna själv men det är ju inte så lätt vad är 5mm och när ska man börja med det hoppas det går bra för dig 
    Din dotter är en pyttepytteliten bebis och det är väldigt onaturligt för en så liten att lära sig somna själv. Så har naturen inte tänkt det.

    Ni ska INTE lyssna på andra. Det finns ingen som helst anledning för er att laga något som inte är trasigt. Ni har er dotter nära er och gör henne till en trygg och säker människa. Fortsätt med det! SKIT i andra!

    5 minuters metoden är en metod utvecklad för barn med grava sömnstörningar där man provat allt annat först. Den går ut på att man lägger barnet i sängen och låter den gallskrika sig till sömns. Skrika skrika skrika tills halsen dammar av tört, tårarna smetat in sig i ansiktet och hjärtat värker av att mamma och pappa inte lyssnar på paniken.

    var femte minut går man till rummet och meddelar att man inte försvunnit, men att man skiter i att barnet vill få närhet. man får INTE ta upp barnet. Inte byta blöja ingenting. Om barnet skriker tills det spyr ska man snabbt städa rent det värsta utan att ta barnet ur sängen. Inget vatten, ingenting. Barnet får fortsätta skrika tills det antingen ger upp av trötthet och utmattning eller av sorg och uppgivenhet, dvs barnet ger upp, slutar ropa efter närheten då den förstår att mamma och pappa ändå inte bryr sig.

    Det här brukar ta ett antal dagar. Vissa barn är svårare än andra att bryta ner. Vissa är lätta att bryta ner och skriker knappt något redan tredje dagen...
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 09:38
    #40

    Våran andra son som är den vi använt 5-minutersmetoden skrek kanske en halvtimme första kvällen, tjugo minuter andra. Tio tredje. Inget fjärde, femte. Sen började han skratta när han såg sängen och sen dess har han alltid gillat att gå och lägga sig. Vi började när han var 8 månader.

    Det är säkert olika hur det funkar på olika barn, jag hade slutat om det hade tagit lång tid.

Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??