• Äldre 29 Jul 21:20
    31912 visningar
    748 svar
    748
    31912

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Eisa
    Äldre 30 Jul 13:41
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 13:39:11 följande:
    Ja, jag har läst. Men å andra sidan borde man som förälder känna sitt barn o kunna skilja på skrik o skrik??
    Hur tycker du att ditt barn skriker då?
    OBS! Jag är ironisk i 50% av alla inlägg.
  • Äldre 30 Jul 13:41
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 13:39:11 följande:
    Ja, jag har läst. Men å andra sidan borde man som förälder känna sitt barn o kunna skilja på skrik o skrik??
    Vilket skrik är du ute efter då för att avbryta? Om tex "helt hysterisk, skrek som en besatt" är okej och lugnt och något man går med på?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Hoppsan BF 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Äldre 30 Jul 13:44

    okej, vi har förstått att ni inte tycker detta är en bra metod. då kan ni väl starta en tråd där ni kan diskutera det så kan vi fortsätta här inne ifred :)

  • Äldre 30 Jul 13:47
    Kya skrev 2009-07-29 21:44:14 följande:
    tycker det är tråkigt att de flesta börjar köra såna här metoder på sina 8-10 månadersbarn. antagligen för att de just då är inne i separationsfasen och behöver extra mkt närhet. det tycker väl föräldrarna är jobbigt och börjar bli outhärdligt, och därför tar de till såna metoder som 5-mm. i övrigt är det en ganska grym metod i mina ögon, men att använda sig av den just när barnet är extra känsligt och inne i en jobbig fas i mitt liv är helt oförståeligt.
    håller med
  • Äldre 30 Jul 13:52
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 13:39:11 följande:
    Ja, jag har läst. Men å andra sidan borde man som förälder känna sitt barn o kunna skilja på skrik o skrik??
    Men vadå skrik och skrik?!
    En LITEN BEBIS behöver närhet, ömhet, kärlek och trygghet.
    Inte bara mat, torr blöja etc.
    Bara för att barnet är mätt så kan man ju inte ignorera dess skrik, bara för att h*n "bara vill upp i famnen", vad är det för resonemang?

    Hur skulle du själv känna, om du skulle ligga förlamad i din säng,
    ropandes på din sambo för att han skulle komma och hjälpa dig med någonting, och han total ignorerade dig.
    Kom in var femte minut och sa "jag är här, sov nu", du skriker och skriker, ropar förtvivlat efter hans hjälp men icke?!
    Jo, tillslut skulle du ge upp, somna av utmattning och sorg, du skulle aldrig kunna lita på att din sambo fanns för dig, du skulle lära dig att ingen kommer för att hjälpa mig när jag behöver, så jag ska aldrig mer be om det.
  • Äldre 30 Jul 13:52
    FrökenLindström skrev 2009-07-30 13:44:03 följande:
    okej, vi har förstått att ni inte tycker detta är en bra metod. då kan ni väl starta en tråd där ni kan diskutera det så kan vi fortsätta här inne ifred :)
    AMEN!
  • Girlin­thecit­y
    Äldre 30 Jul 13:52
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 13:39:11 följande:
    Ja, jag har läst. Men å andra sidan borde man som förälder känna sitt barn o kunna skilja på skrik o skrik??
    Ja, man hoppas ju det. Att barn som skriker som "besatta" inte ska behöva göra det.
  • Äldre 30 Jul 13:53

    "Det är bara skrik vid insomnandet som man slutar att belöna. Metoden bygger på att det inte är skadligt att lära barnet att i vissa situationer ta hand om sina känslor själv" Så står det på wikipedia...

  • Äldre 30 Jul 13:54
    Winglur skrev 2009-07-30 13:52:27 följande:
    Men vadå skrik och skrik?! En LITEN BEBIS behöver närhet, ömhet, kärlek och trygghet. Inte bara mat, torr blöja etc. Bara för att barnet är mätt så kan man ju inte ignorera dess skrik, bara för att h*n "bara vill upp i famnen", vad är det för resonemang? Hur skulle du själv känna, om du skulle ligga förlamad i din säng, ropandes på din sambo för att han skulle komma och hjälpa dig med någonting, och han total ignorerade dig. Kom in var femte minut och sa "jag är här, sov nu", du skriker och skriker, ropar förtvivlat efter hans hjälp men icke?! Jo, tillslut skulle du ge upp, somna av utmattning och sorg, du skulle aldrig kunna lita på att din sambo fanns för dig, du skulle lära dig att ingen kommer för att hjälpa mig när jag behöver, så jag ska aldrig mer be om det.
    Jag vill ändra liten bebis till ALLA MÄNNISKOR.
  • Girlin­thecit­y
    Äldre 30 Jul 13:55
    FrökenLindström skrev 2009-07-30 13:53:49 följande:
    "Det är bara skrik vid insomnandet som man slutar att belöna. Metoden bygger på att det inte är skadligt att lära barnet att i vissa situationer ta hand om sina känslor själv" Så står det på wikipedia...
    Jah! Wikipedia! Ja, de kan ju allt om barns utveckling så det måste man ju lite på ;)

    Ett barn så litet behöver ALL hjälp att ta hand om sina känslor. Jag kan behöva det fortfarande ibland, och jag är 28.
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??