• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Mrs Cykel
    ThereseNyman skrev 2009-07-30 20:46:16 följande:
    Nu har mitt vackra lilla barn somnat! Jag gav henne välling i min famn, hon drack o slumrade lite.Sen när hon druckit upp går jag till rummet, hon tittar (=vaken) jag pussar på henne, säger : God natt, mamma älskar dig. Vi syns imorgon.O mitt vackra lilla flickebarn, gnäller till lite, lägger sig på sidan o SOMNAR PÅ EN GÅNG!!! :-OVa??? Jag är helt chockad!!!
    GRATTIS! Vad skönt för er båda! Jag håller tummarna för en fortsatt bra fortsättning på sovandet!
  • Catbride

    Har nu läst bara de sista 3 sidorna, men är förundrad över att dessa trådar ALLTID spårar ut!! TS har uttryckligen bett att de som är "motståndare" till 5mm att inte lägga sig i, men ÄNDÅ så är det 95% gnäll å klankande på TS metod.

    Jag har inte (ännu) behövt nån metod på min son (6 mån) som somnar snällt på kvällarna. Ibland i min famn, ibland i vagnen men oftast i sin egen spjälsäng. Vi har lagt ner honom, sagt godnatt och lämnat honom. Han ligger å snackar ett tag, filosoferar och har sig. Vi har gått in med 1-3 min mellanrum och sagt godnatt igen och visat att vi finns där, ibland får vi gå in 5 ggr och ibland har han somnat innan vi kommer in för första gången.

    Jag tycker faktiskt att man kan kalla "sova utan gråt" för en metod också, för då ska man ha fasta rutiner genom hela dagen och låta barnet sova/vakna på "lätt" bestämda tider. Hur bra fungerar det när dagarna inte alltid ser likadana ut?? Ska man sitta hemma till ungen är tonåring då??
    Våra dagar ser inte alls ut så vi kan ha rutiner, vår son sover när han är trött, vaknar när han är utsövd och leker däremellan. Oavsett om vi är hemma, på semester eller ute å hälsar på släkt å vänner.
    Min son sover oftast från ca kl 21 till 07 varje natt UTAN att vakna. Det är jag glad å nöjd över.

    Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med mitt inlägg (förlåt att det blev långt) men jag vill bara visa mitt stöd för TS och hoppas det kommer att fungera lika bra i framtiden med läggningen av din lilla tjej!!
    Stå på dig tjejen! Vi är några (få) som faktiskt tror att du vet bäst vad som passar för dig å ditt barn!!

  • NorasMamma
    anna450 skrev 2009-07-30 21:20:01 följande:
    Ditt barn,skriker det aldrig?Om den gör det är du där på 1 sek då?Eller du kanske är en sån mamma som avbryter sitt skitande för att ditt barn piper lite?
    Snälla du ser du inte skillnaden själv? På att låta ens barn gråta sig till sömns och att pipa när mamma går på toa? Va e de för absurd jämförelse?
  • Forsström
    ThereseNyman skrev 2009-07-29 21:20:13 följande:
    Visa trådstarten
    Jag har provat denna metoden på min 5månaders dotter nu i snart 2 veckor o de funkar helt utmärkt. Jag lägger nere henne o säger god natt o hon lägger sig till rätta o somnar... Man måste ge de ett par dagar de kan ju liksom inte funka dirtekt...

    Skönr för dej att de funkade bra andra dagen. Fortsätt bara o håll de som en rutin o försök o lägga barnet samma tid varje kväll oxå...

    Lycka till...
  • Åskan

    MÅste bara få säga att jag tycker din presbild är väldigt söt. Tycker det är HEMSKT att du låter denna lilla flicka skrika sig till sömns. Blir illa berörd just pga bilden... Testa tassmetoden istället.

    Tack för mig.

  • NorasMamma
    Forsström skrev 2009-07-30 22:00:30 följande:
    Jag har provat denna metoden på min 5månaders dotter nu i snart 2 veckor o de funkar helt utmärkt. Jag lägger nere henne o säger god natt o hon lägger sig till rätta o somnar... Man måste ge de ett par dagar de kan ju liksom inte funka dirtekt... Skönr för dej att de funkade bra andra dagen. Fortsätt bara o håll de som en rutin o försök o lägga barnet samma tid varje kväll oxå...Lycka till...
    5 månader?! Fy faaan rent ut sagt
  • UllaBella
    Kya skrev 2009-07-30 19:20:14 följande:
    jomen visst, du. 5mm är inte en metod för att tvinga barnen att sova nånstans de inte vill sova. det är en metod för att lära barnet att sova själv. jag trodde att man åtminstone testade olika lösningar som kan göra det bättre för barnet, än att man kör på en skrikmetod direkt.det är väl inte helt otänkbart att när barnen har passerat en viss ålder så gillar de inte spjälsäng längre?
    Vi har haft en stor säng i dotterns säng hela tiden och en kväll gick hon och lade sig i stora sängen och var helnöjd med att ligga där. Så det kan vara bra att ha en vanlig säng i rummet där barnet ska sova så det har möjlighet att själv få välja var det vill sova.
  • Malia75
    Åskan skrev 2009-07-30 22:03:02 följande:
    MÅste bara få säga att jag tycker din presbild är väldigt söt. Tycker det är HEMSKT att du låter denna lilla flicka skrika sig till sömns. Blir illa berörd just pga bilden... Testa tassmetoden istället.Tack för mig.
    Hon behöver nog ingen tassmetod eftersom dottern somnade gott redan ikväll.
  • Åskan
    Malia75 skrev 2009-07-30 22:08:52 följande:
    Hon behöver nog ingen tassmetod eftersom dottern somnade gott redan ikväll.
    Men då borde hon t estat det från början. 5mm ska va det absolut sista man testar enl mig!
  • ThereseNyman
    Malia75 skrev 2009-07-30 22:08:52 följande:
    Hon behöver nog ingen tassmetod eftersom dottern somnade gott redan ikväll.
    Känns skönt när andra svarar för mig!
    Känns som om man inte orkar svara på all kritik man får....
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??